járműtörténelem

Végsebesség anno – pénzreváltott világcsúcsok 3. rész

2017.03.09.

Históriánk ebben a részében elérjük a 200 km/órás sebességet. Noha csak az 1900-es évek elejét írjuk, a sebesség már átlépte a 100 km/órás lélektani határt is. A kis és nagy gyártók hamar rájönnek arra, hogy a rekordok beállítása több mint szakmai siker, a versenyautók technikái - csak úgy, mint ma - beszivárognak a sorozatgyártásba.

Egyre-másra kelnek éltere - a kezdeteket az első részben elolvashatják itt - kis műhelyek fenevadjai, és veszik fel a kesztyűt a nagy gyártókkal. Ádáz harc - így lépik át a 100 km/órát olvasd el a második részben - folyik a sebességi csúcsok beállításáért, hiszen a dicsőség mellett pénzt is jelent a szakmai siker. Az iram akkora, hogy - egy-két kivételtől eltekintve - szinte hónapról-hónapra változik a rangsor a rekordok tabelláján. Azonban hamar bebizonyosodik az is, hogy a pillanatnyi siker kevés már a győzelemhez, így egyre nagyobb hangsúlyt kap a megbízhatóság is. Elindul a hosszú távú versenyek történelme. Mielőtt azonban ez kerülne a középpontba meg kell emlékeznünk egy olyan modellről, aminek neve egybeforr a sebességgel.

Napier: 168,4 km/h

A Napier volt az első autó, ami meghaladta a 100 mph-s azaz a 168 km/órás sebességet, ezzel pedig egésze 1930-as évekig csúcstartó volt. Később a Lion aero motort számos modell megkapta, egyikőjük 1939 és 1964 között végig rekordtartó maradt. 

Ahogy korábban is írtuk a megbízhatóság is egyre fontosabb szerepet kezdett játszani, már nem csak a végsebesség, hanem az átlagsebesség is ugyan olyan értékes paraméter lett, mint a csúcsteljesítmény.

Peerless: 62, 3 km/h

A Peerless 1905.március 6-án csatlakozott a rekordfelállítók táborába, amikor Charles Wridgway az 1000 mérföldes távot 21:50:01 alatt tette meg, átlag 62,3  km/órás sebességgel a new york-i Brighton Beachen. Azonban a Peerless csak két hónapig örülhetett a sikernek. A 18 éves Guy Vaughn egy 40 lóerős Decauville-t vezetve új rekordot döntött 23:33:20 idővel.

Pope-Toledo: 55,5 km/óra

Az első 24 órás verseny 1905. júliusában tartották az ohioi Columbusban. A versenyt a Soules testvérek nyerték egy Pope-Toledoval, a 828, 5 mérföldes távot 34,5 mph átlagsebességgel tették meg. A 24 órás rekordra irányuló kísérletet az Indianapolis Automobile Racing Association rendezte. Két National kezdte meg a 24 órát, az időjárási körülmények miatt a két sofőrnek szemüveg nélkül kellett vezetnie, az 1000 mérföldes utat 21:58:00 idővel tették meg.

Pierce Great Arrow

A Pierce-Arrow volt az egyik legrangosabb amerikai gyártók egyike ebben az időszakban, amikor hatalmas távolságokat gyorsan tudtak legyőzni. A cég a teljesítmény és a megbízhatóság jegyében híresült el, a hírnevét pedig tovább öregbítette, mikor a Pierce Great Arrow megnyerte a híres Glidden Tourt öt egymás utáni évben (1905-1909). Az első 1350 mérföldes tour valójában 1904-ben volt. Bár az útvonalakat változtatták a későbbiekben, Amerikában ez számított a végső tesztnek a megbízhatóság és gyorsaság terén, hatalmas érdeklődést keltve az újságírók köreiben. 

Mercedes

1905-re a sebességrekordokat felállító versenyautók utcai autókká kezdtek változni, azoknak, akiknek nem számított a pénz, a Mercedes és a Panhard tűnt a legideálisabb választásnak. Az autók történetében elérték a lehetséges maximumot. Az 10,6 literes, 50 lóerős Panhard & Levassor Q Modellt a 60 lóerős Mercedes versenytársának tervezték. Akkoriban ez a két autó számított a piacon kapható legdrágább modelleknek. Összesen 79 Panhard& Levassort építettek. A két kocsi számított a kategórián belül a krémnek, a megfelelő körülmények között 60 mph sebességgel is képesek voltak haladni.

Ebben az időben gőzenergiával hajtott járművek is megírják hattyúdalukat. Fred Marriot  hajtott autó ugyan parádés 205, 44 km/órás sebességet ér el, azonban, mind a pilóta, mint pedig a gyártócég élete tragikus véget ér.

Blitzen-Benz

A rekordkísérletek olyan sűrűn történtek ekkoriban, hogy nehéz nyomon követni őket. Az első 200 km/órás álomhatárt Victor Hémery 1909-ben Brooklands-ben állította fel egy átépített 21, 5 literes 197 lóerős Blitzen-Benz autóval.  

Az tisztán látszott, hogy a nagy teljesítményt csak a nagy hengerűrtartalommal tudtak elérni. Később ez autóipar fejlődésével mérséklődött, de a V8, V12 motorok továbbra is uralkodók voltak. A sok gyártói fúzió mellett megjelentek a ma ismert márkák, a már korábban említett Mercedes-Benz, A Peugeot, Renault, Vauxhall,  vagy a Talbot. Noha érdemeik soha el nem múlóak, sok esetben még sem ők voltak a legeredményesebbek. Ott volt például a Sunbeam, ami egyetlen olyan autó, mely egyszerre volt sikeres a Grand Prix versenyeken és a közúton is.

Sunbeam

 

A márka egyébként olyan sikeres volt, hogy 1913.októberében az együléses, 4,5 literes, 6 hengeres autója átlag 90 mph sebességet ért el 1000 mérföldön Brooklandsben. Még ugyanabban az évben gurult ki az első olyan autó, aminek V12-es motorja volt. Minden egyes versennyel a Sunbeam bizonyította, hogy van benne potenciál. 1913 végére minden sebességrekordot a Sunbeam tartott.
 
 
A két évtized "papírra vetett" terjedelem ellenére is csak szösszenetnek tűnik az az autógyártás ezen időszakának összefoglalása. Az jól érzékelhető, hogy hihetetlen fejlődést ért el az iparág ebben a húsz évben, ennek talán egyik legékesebb példája, Packard és a Cadillac a luxus autógyártás két legfontosabb szereplője. 1915-ben a Cadillac bemutatta a V8-ast, a Packard pedig az első V12-est, ami óriási fejlődést mutat, hiszen 20 év kellett ahhoz, hogy az egy hengertől eljussanak a 12 hengerig. A sebességmámor azonban nem csak az autóipart érinette meg, hanem a járműgyártás többi szereplőjét is, ami később szintén megér majd egy misét.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....