járműtörténelem

Velünk élő történelem: Mitsubishi Pajero

2019.07.28.

A gyémántos márka zászlóshajója a Pajero a Dakaron szerzett elévülhetetlen érdemeket és négy generációt jegyez. Az ikonikussá fejlődött modell csaknem negyven éves múltra tekint vissza, de az utóbbi években elég sokszor rezgett már a léc felette. Ha a hírek igazak, 2019-től az anyaországban is ez az utolsó éve. Akár valóban így van, akár nem legyen ez az apropója annak, hogy végigtekintünk a Pajero modelltörténetén.

A Mitsubishi gyökerei 1870-ig nyúlnak vissza, mikor is Yataro Iwasaki egy japán rizskereskedő fia megalapította az akkor még Tsukumo Shokai néven futó kereskedőcégét. Az üzlet jól ment és alig öt év múlva már új cégér lógott a vállalat kapuja felett, amin már a Mitsubishi Gőzhajó Társaság állt. A gyémántos embléma is ekkor kezdett kialakulni, ami 1914-re nyerte el máig is ismert formáját.

Mitsubishi A modell

Tehát a Mitsubishinél a hajógyártással kezdődött minden. A cég felvásárolta az államtól  a nagaszaki hajógyárat, majd pár évvel később beszállt az autóiparba is, és 1917-ben legördült az első favázas modellje. Egy évre rá pedig elkészült az első teherautója is, majd jött a gőzmozdony, és 1921-ben az első repülőgép. 1933-ban pedig elkészítették a világ első búvárhajóját, ami 1000 méteres mélységbe is képes volt leereszkedni. A Mitsubishi konszern igazi sikersztori és mint ilyen a felsorolást ez esetben sem lehet befejezni csak abbahagyni.

Kezdetek

A terepjárógyártás már jóval korábban, csak nem tíz évvel azelőtt megfogalmazódott a Mitsubishinél, minthogy az első Pajero kigördült volna a gyárból. Ugyanis már 1973-ban megjelent az első Pajero prototípus a Tokiói Motor Show-n, de ekkor még szó sem volt a sorozatgyártásról, sőt öt évvel később 1978-ban előjöttek egy másik tovább fejlesztett változattal is. De ezek után még három évet kellett várni a végleges verzióra. A szintén a tokiói kiállításon bemutatott modell viszont jól startot vett és az 1982 debütálása után egy évvel már a sivatagot rótta a Dakaron.

Első generáció

Az első generáció tehát 1983 indult és rövid tengelytávú vászon, illetve keménytetős változatokban. Kezdetben háromféle motorral forgalmazták, de folyamatosan bővítették az erőforrás palettát, így a végén a 2.0 literes benzinestől kezdve a 3.0 literes V6-ig többféle teljesítményszinten minden üzemanyag-változatban elérhető volt.

Az első generáció kiválóan kombinálta az off road képességeket és a személyautós komfortot, azonban a rövid tengelytávja miatt nem volt vonzó mert szűk felhasználási lehetőségekkel bírt. Ezért még 1983-ban kihoztak egy hosszútengelytávú változatot is, amit kétféle motorral kínáltak egy kétliteres turbós benzinessel, illetve egy 2.3 szintén turbós dízellel. A nagyobb tengelytáv nagyobb távlatokat is nyitott és bekerült a harmadik üléssor is.

Második generáció

1991-es váltásig, mintegy 300 ezer darabot értékesítettek a Pajeroból. A második generáció egy teljesen megújult autó lett. Karosszériája lágyabb vonalvezetésével már a modernebb formavilágot képviselte méretei pedig nagyobbak lettek. Az igazi újítást azonban a négykerékmeghajtási rendszere jelentette. A „Super Select (SS 4WD)” lehetővé tette, - ellentétben a korábbi generációval - hogy az összkerékhajtást menetközben is kapcsolni lehessen 100 km/óráig.

1993-ban bővítették a motorpalettát egy 2.8-as és egy 3.5-es 24 szelepes turbódízel aggregáttal, ugyanekkor az autó egy új osztóművet is kapott.  Pár évvel később 1998-ban egy rácfelvarrás következett, ami a leginkább az autó optikáját a módosította a szélesebb sárvédőkkel és a megváltozott hűtőmaszkkal. Az utastér exkluzívabb lett, megjelent a bőr felszereltség és a fabetétek alkalmazása is, mely egyértelműen már a prémiumkategória felé történő elmozdulást jelentette.

Harmadik generáció

A Mitsubishi 1999-ben dobta piacra a Pajero harmadik szériáját. A Dakart többször megjárt típus új generációja részben szakított a keményvonalas megoldásokkal. A létraalvázat az önhordó karosszéria váltotta le, ami további fejlesztéseknek köszönhetően sokkal merevebb lett. Súlypontja alacsonyabbra került, ezzel javultak menettulajdonságai szilárd útburkolaton is. A harmadik generációban debütált SS 4WD továbbfejlesztett a változata is. Az elektronikus kapcsolású váltómű továbbra is lehetővé tette a menet közbeni összkerék kapcsolását.

A 2003-as facelift után csak úgy mit az előző generációknál a Mitsubishi  tovább globalizálta a Pajerot, és egyes piacokon más-más név alatt futatták, Ausztráliában Exceed, Amerikában Montero, Európában pedig maradt a Pajero keresztnév. Természetesen az egyes piacokhoz való alkalmazkodás nem csak a ragadványnevek változataiban mutatkoztak meg, hanem a felszereltségben és a motorválasztékban is. Mely utóbbi emiatt rendkívül sokszínűvé tette a Pajerót.

Negyedik generáció

A most futó szériát 2006-ban leplezték le a Párizsi Autószalonon.  Az autó már minden jegyében magánhordozza a kor divatját és elvárásait a nagy SUV-okkal szemben. A Pajero tehát megtartva robosztusságát a tovább fokozta a biztonsági és kényelmi funkcióinak tárházát olyanokkal, mint a függönylégzsákok, a magas színvonalú audióberendezés, hogy csak néhányat említsünk.

A motorválasztékot is korszerűsítették a 3.2 literes common rail turbódízel erőforrása többféle teljesítmény szinten már minden tekintetben megfelelt az európai szabványnak. A magyar piacon ezzel az űrtartalommal a 147 lóerőt abszolvál a Pajero, de piactól függően még két teljesítményszint elérhető a 3.2-es verzióban egy 170 és egy 197 lovas.

2009-ben az erőforrás kínálat megfrissült teljesítve az Euro 5 szabványokat. Az újabb sminkre 2012-ben került sor, mikor is változtattak a felfüggesztésén. További fejlesztésekre 2015-ig kellett várni, ami újabb formai finomításokat hoztak magukkal kívül és belül is. LED világítás kaptak a lámpatestek, belül a divatos zongoralakk is megjelent dizájnelemeként. A motorválasztéka pedig tovább igazodott a szabályoknak megfelelően. Mindezekkel ellentéteben a hírek szerint Japánban is ez lesz az utolsó éve, az úgynevezett „Final Editionból” hétszáz darabot dobnak majd piacra.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.10.18
Figyelmeztető sztrájkot tart vasárnap reggel 5 órától 11 óráig a német légiutas-kísérők független....
2019.10.18
Lewis Hamilton minden bizonnyal megszerzi hatodik világbajnoki címét a 2019-es szezonban, a valódi....
2019.10.18
Rohamléptekkel halad a könnyű haszonjárműves szektor villamosítása, és a stockholmi nemzetközi....
2019.10.18
Carsten Monnerjan veszi át az Audi leányválllatának, az Italdesignek a vezetését. Honnan máshonnan....
2019.10.18
Informatikai fejlesztés miatt vasárnap hajnalban 1 órától 5 óráig az útdíjfizetési rendszerben nem....
2019.10.18
2022-ig összesen kétezer embertől szabadul meg a járműipari beszállító cég, a Brose. Az....
2019.10.18
A ŠKODA két exkluzív vázlatot adott ki az új ŠKODA OCTAVIA típusról. Az új ŠKODA dizájnnyelvezete....
2019.10.18
Az időjárás felelősökkel egyeztetve nagyon sikeres flottanapot szervezett október első napján az....
2019.10.18
A Mercedes-Benz tovább növelte márkaértékét, és ismét a világ legértékesebb prémium autómárkája. Az....
2019.10.18
A világ legnagyobb gumiabroncs- és gumitermékgyártó vállalataként a Bridgestone folyamatosan olyan....