veterán

Veterán korú járművek fenntartása és alkatrész-ellátása (2. rész)

2018.12.04.

A veteránozás nem csak hobbi, hanem életérzés. Annak a technikának a szeretete, ami előre vitte az autózást és ami nem volt annyira bonyolult, hogy egy hobbista már ne értse mi történik alatta a járműben. A veteránozásban nem az értelmet, hanem az érzelmet kell keresni, az ősök fenntartása nem mindig gazdaságos, kényelmi és biztonsági szempontból sem feltétlen előnyös, de nem is ezek az elsődleges szempontok. Sokszor felmerült már a kérdés: a mai újautók lesznek valaha veteránok?

 

Az előző részben a veterános életérzést, és annak okait boncolgattuk, eljutottunk egy veterán börzére, ahol igazán különleges kincseket találtunk. A börzéken általában mind a vevők, mind az eladók megszállottak, ismerik a veteránok értékét és ez az alkatrész-árakban is tükröződik.

„Mitől lesz ez 7000 Ft, ha a boltban újat kapok 5-ért?” – hangozhat egy-egy kérdés az eladó felé, de a válasz sem marad el: „Ez még eredeti, méretpontos, gyári alkatrész. Pontosan illeszkedik, a veterán jármű pedig nem veszít gyáriasságából”. Nem csak az eredetiség lehet ilyenkor a szempont, hanem a minőség is. A gyári alkatrészek még használtan is tovább szolgálhatnak, mint egy-egy utángyártott darab, a jármű értékét is növelik. Mondhatni, hogy a kereslet-kínálat szabálya alapján nem meglepő a régi, de gyári alkatrészek magas ára.

 

 

Ha igazán jó boltot szeretnénk csinálni, akkor érdemesebb egy-egy autóbontóba ellátogatni, ahogy időnk engedi. Sokszor nekünk az a legnagyobb kincs, amit mások szemétnek tartanak. Az ottani árak alacsonyabbak lehetnek a típusismeret hiányában, ráadásul többet vásárolva az alku lehetősége is nagyobb.

Ha van a környezetünkben autóbontó, akkor érdemes időszakosan megnézni, hogy van-e az általunk preferált vagy fenntartott típus. Mivel sokan ugyanazokat keresik egy-egy autóhoz a típushibák miatt, ezért résen kell lenni, és lecsapni a jó ajánlatokra. Egy veteránosnak felemelő érzés a shredder elől megmenteni egy-egy veterán járművet vagy annak alkatrészeit, ráadásul ez az újrahasznosításnak a lehető legjobb módja.

 

 

Érdekes, hogy nagyon sok olyan autótípus kezdi elérni a 30 éves kort, ami korábban klasszikus népautó volt, és még elég sok van belőle az utakon (hazánkban 14 év felett van az autók átlagéletkora). Nehezen barátkoznánk meg egy OT-s rendszámú Golf II-vel vagy Ford Sierraval, pedig bármikor szembe találkozhatunk velük. Ahogy telik az idő egyre több olyan jármű éri el a veterán kort, ami klasszikus értelemben nem nevezhető veteránnak, mert már félig meddig a mai kor technológiáit tartalmazzák.

 

 

A karburátor helyett befecskendezők, gázbowden helyett elektromos pillangó-szelep, a klasszikus mechanikus megoldások helyett mindenhol elektronika. És ha tönkremegy? Ki fogja legyártani, ha nem lehet már kapni? Vajon egy tönkrement motorvezérlőt mennyire lesz egyszerű pótolni? Ráadásul lehet, hogy két, azonos típusú autóban teljesen más vezérlő egység található.

 

 

Az biztos, hogy azok a hobbi autók, youngtimerek, amelyek a saját fajtájuk között különlegesek, azok a jövőben is kitüntetett helyen szerepelnek a veteránok között, vagyis a különleges kiadások, limitált szériák, erős motorral szerelt modellek kerülnek előtérbe. Fellapozva a használtautós hirdetéseket, már most többszörösét érik az alapmodelleknek a speciális kiadások: a coupe-k, GTI-k, GSI-k stb.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.12.11
A magyarok több mint fele számít arra, hogy az önvezető autók széles körben elérhetők lesznek; a....
2018.12.11
A müncheni központú cégcsoport az ENSZ lengyelországi klímakonferenciáján bejelentette, hogy az....
2018.12.11
A Magyar Posta idén is folytatja az elavult járművei lecserélését, a társaság eddig több mint 500....
2018.12.11
Egy gyökeresen új értékesítési filozófiát és a digitális világ legmodernebb vívmányait ötvözi a....
2018.12.11
A CUSTOM WORKS ZON japán motorépítő műhely egy vadonatúj boxermotor prototípussal szerelt....
2018.12.11
Az év első tíz hónapjában masszív előnnyel vezeti a globális eladási rangsort a japán óriáscég,....
2018.12.11
A finn pilóta a rá jellemző tömörséggel és fanyar humorral értékelte az FIA gálaünnepségét, amelyen....
2018.12.11
Egy figyelmetlenül előző sofőr balesetet okozott, majd pedig megállás nélkül elhagyta a helyszínt.....
2018.12.11
Alighogy bemutatták a japán gyártó megújult húzómodelljét, rögtön fejlesztik is azt a verziót,....
2018.12.11
A bódult, ittas vezetők kiszűrésére tartanak akciót a rendőrök vasárnapig – közölte a rendőrség a....