veterán

Veterán korú járművek fenntartása és alkatrész-ellátása (2. rész)

2018.12.04.

A veteránozás nem csak hobbi, hanem életérzés. Annak a technikának a szeretete, ami előre vitte az autózást és ami nem volt annyira bonyolult, hogy egy hobbista már ne értse mi történik alatta a járműben. A veteránozásban nem az értelmet, hanem az érzelmet kell keresni, az ősök fenntartása nem mindig gazdaságos, kényelmi és biztonsági szempontból sem feltétlen előnyös, de nem is ezek az elsődleges szempontok. Sokszor felmerült már a kérdés: a mai újautók lesznek valaha veteránok?

 

Az előző részben a veterános életérzést, és annak okait boncolgattuk, eljutottunk egy veterán börzére, ahol igazán különleges kincseket találtunk. A börzéken általában mind a vevők, mind az eladók megszállottak, ismerik a veteránok értékét és ez az alkatrész-árakban is tükröződik.

„Mitől lesz ez 7000 Ft, ha a boltban újat kapok 5-ért?” – hangozhat egy-egy kérdés az eladó felé, de a válasz sem marad el: „Ez még eredeti, méretpontos, gyári alkatrész. Pontosan illeszkedik, a veterán jármű pedig nem veszít gyáriasságából”. Nem csak az eredetiség lehet ilyenkor a szempont, hanem a minőség is. A gyári alkatrészek még használtan is tovább szolgálhatnak, mint egy-egy utángyártott darab, a jármű értékét is növelik. Mondhatni, hogy a kereslet-kínálat szabálya alapján nem meglepő a régi, de gyári alkatrészek magas ára.

 

 

Ha igazán jó boltot szeretnénk csinálni, akkor érdemesebb egy-egy autóbontóba ellátogatni, ahogy időnk engedi. Sokszor nekünk az a legnagyobb kincs, amit mások szemétnek tartanak. Az ottani árak alacsonyabbak lehetnek a típusismeret hiányában, ráadásul többet vásárolva az alku lehetősége is nagyobb.

Ha van a környezetünkben autóbontó, akkor érdemes időszakosan megnézni, hogy van-e az általunk preferált vagy fenntartott típus. Mivel sokan ugyanazokat keresik egy-egy autóhoz a típushibák miatt, ezért résen kell lenni, és lecsapni a jó ajánlatokra. Egy veteránosnak felemelő érzés a shredder elől megmenteni egy-egy veterán járművet vagy annak alkatrészeit, ráadásul ez az újrahasznosításnak a lehető legjobb módja.

 

 

Érdekes, hogy nagyon sok olyan autótípus kezdi elérni a 30 éves kort, ami korábban klasszikus népautó volt, és még elég sok van belőle az utakon (hazánkban 14 év felett van az autók átlagéletkora). Nehezen barátkoznánk meg egy OT-s rendszámú Golf II-vel vagy Ford Sierraval, pedig bármikor szembe találkozhatunk velük. Ahogy telik az idő egyre több olyan jármű éri el a veterán kort, ami klasszikus értelemben nem nevezhető veteránnak, mert már félig meddig a mai kor technológiáit tartalmazzák.

 

 

A karburátor helyett befecskendezők, gázbowden helyett elektromos pillangó-szelep, a klasszikus mechanikus megoldások helyett mindenhol elektronika. És ha tönkremegy? Ki fogja legyártani, ha nem lehet már kapni? Vajon egy tönkrement motorvezérlőt mennyire lesz egyszerű pótolni? Ráadásul lehet, hogy két, azonos típusú autóban teljesen más vezérlő egység található.

 

 

Az biztos, hogy azok a hobbi autók, youngtimerek, amelyek a saját fajtájuk között különlegesek, azok a jövőben is kitüntetett helyen szerepelnek a veteránok között, vagyis a különleges kiadások, limitált szériák, erős motorral szerelt modellek kerülnek előtérbe. Fellapozva a használtautós hirdetéseket, már most többszörösét érik az alapmodelleknek a speciális kiadások: a coupe-k, GTI-k, GSI-k stb.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....