Renault Clio

Vezettük az új Renault Cliót

2019.07.08.

Ötödik generációjába lépett Európa egyik legnépszerűbb kisautója, a hazai piacon jelenleg szegmensét vezető Clióból immár több mint 15 milliót adtak el.

Az 1990-ben piacra dobott Clio világszerte a Renault-csoport legtöbbet értékesített modellje, sőt a legnépszerűbb francia autó az egész világon. A Clio minden más autótípusnál népszerűbb a franciák körében, ráadásul 2013 óta Európában a B szegmens élén áll.

Mindene új

Méreteit tekintve a teljesen megújult Clio 12 milliméterrel rövidebb (hossza 4050 milliméter, szélessége 1798 milliméter), de belül tágasabb. Az autó 8 milliméterrel alacsonyabb, (magassága 1440 milliméter), míg a légterelő végénél a karosszériát 48 milliméterrel lesüllyesztették a jobb légellenállásért és sportosságért. A 17-es felnik (felszereltségtől függően) tovább növelik az új modell dinamizmusát. Az olyan részletek, mint a cápauszony antenna, a 100 százalékban LED-es fényszórók, a külső zár nélküli csomagtérajtó és a krómozott szegélyű oldalsó ablakok, a Renault-modelleket jellemző C-alakú fényjegyek mind a külső modernséget hangsúlyozzák, valamint növelik a minőségérzetet.

Az ötödik generációs, CMF-B platformra épülő Clio külseje illeszkedik az Espace és a Talisman által kijelölt formanyelvhez, leginkább egy kicsinyített Mégane-ra hasonlít. Utasterét teljesen áttervezték, a korábbi modellből semmit sem hagytak benne, miközben lényegesen javult az anyag- és összeszerelési minőség.

Az új, elegánsabb kormány kompaktabb kialakítást kapott a korábbi modellekhez képest a helytakarékosabb légzsáknak köszönhetően, így a műszerfal jobban látható a vezető számára. A kormányon hüvelykujj-támasz is található, a kormánykerék pedig szélesebb lett, könnyebben értelmezhető és megvilágított gombokat kapott. A hosszított ülésfelületnek és az ergonomikusabb kialakításnak köszönhetően jobb támasztást adnak az ülések.

A magasabb középkonzolon kisebb sebességváltókart építettek be, ami természetesebb és kényelmesebb fogást biztosít. A középkonzol megjelenése személyre szabható az utastér kialakításától függően, amit a belső hangulatvilágítás tehet még személyesebbé. A praktikus tárolórekeszek a konzol alsó részén kaptak helyet, vezetéknélküli töltési lehetőséggel.

R.S. helyett R.S. Line

Sportváltozat úgy tűnik nem lesz a Clióból, lesz ugyanakkor sportos kivitel, a Renault Sport ihlette új R.S. Line változat tekintetében. Vezettük ebben a felszereltségben is a Cliót, tetszett sportos, mélyített ülése és persze, a 130 lovas Mercedes-motor sem kutya, úgy repült az 1,33 literessel a kék szépség, mint a gondolat, alig győztük visszafogni a pacikat.

Okosnak okos

Okos műszerfalat kapott, kulcsfontosságú eleme a 9,3 hüvelykes multimédia képernyő. Renault-modellben sosem volt még ekkora ez az alkatrész. A függőleges és enyhén hajlított képernyő, melyet az Espace kijelzője ihletett, optikailag megnöveli a műszerfalat, a vezetőfülkének pedig még korszerűbb érzetet ad, emellett a kijelző láthatóságát is növeli. A vezető felé fordított képernyő az új Renault Easy Link online rendszerben egyesíti az összes multimédiás, navigációs, információs és szórakoztató funkciót. Digitális műszeregysége kezdetben hét, 2020-tól tízhüvelykes, utóbbi már a navigációt is megjeleníti a sofőr előtt. Egyelőre a tabletes navigációt használtuk, a TomTom termék továbbra is sok bosszússágot okoz, hajlamos lelassulni, lefagyni, de olykor makacsul meg is tagadja a navigálást. 

A halkan kissé sípoló, ám felerősítve kiválóan zengő Bose hangrendszer teljesen integrált, így nem csökkenti a csomagtér űrtartalmát, annak mérete 391 liter, amelyet 26 liternyi tárolókapacitás egészít ki az utastérben. A dupla padlórendszer egyszerűsíti a mindennapos bepakolást, míg a hátsó ülések lehajtásával sík felület nyerhető.

Alapmotorral 3,48 millió forint

A Clio benzines és dízelmotorok teljes kínálatát sorolja, a teljesítményskála 65-től 130 lóerőig mozog. Mellettük a Renault-csoporton belül először, egy E-Tech-nek nevezett hibrid motort is kínálnak 2020-tól. Összesen 9 motorizáció/sebességváltó kombináció lesz elérhető, hogy mindenki kiválaszthassa a saját igényeinek leginkább megfelelő kivitelt. A modell alapára 65 lóerős szívómotorral és Life felszereltséggel 3,5 millió forint alatt marad, így várhatóan továbbra is a hazai B-szegmens vezető modelljeként folytatja a Clio.  

Lesz hibrid és dízel is

Az elektromosítás útján eddig a Zoéval járt a Renault, de a franciák által tervezett E-Tech hibrid motorral a Clio is belép a zöldautók sorába. Menettulajdonságairól, kibocsátási értékeiről semmit sem árultak el, csak azt ismételgették a gyári szakértők a portugáliai bemutatón, hogy városi használatban az üzemidő 80 százalékában elektromos módban közlekedik.  A full hibrid hajtás csak 2020-tól kerül a Renault a Clióba. A szövetségen belül fejlesztett elemeket használ fel, például a kifejezetten  erre a célra továbbfejlesztett, új generációs, 1,6 literes benzinmotort is. Két elektromos motor, egy innovatív többfunkciós  sebességváltó és egy 1,2 kWh-s akkumulátor tartozik hozzá. Az indulások minden esetben elektromos üzemmódban történnek. Az elektromos járművekhez hasonló regeneratív fékezések, az akkumulátorok gyors újratöltődési képessége és az E-Tech rendszer kombinációja lehetővé teszi, hogy akár 40 százalékos fogyasztási megtakarítással üzemelik a hibridet a klasszikus benzinmotor városi üzemével szemben.

Azoknak a vezetőknek, akik gazdaságos járművet keresnek városi használatra, az 1,0 SCe motor (3 hengeres szívó) a leginkább ajánlott. Ötfokozatú manuális sebességváltójával és 65-75 lóerős teljesítményével (95 Nm nyomaték) elegendő rugalmasságot kínál a városi utakra.

A Renault termékskála újdonsága, a TCe 1,0 (turbókompresszoros, 3 hengeres) a szövetség szinergiáiból születő motorok legfiatalabbika. A legújabb technológiákat használja, mint például az elektromos vezérlésű szeleppel ellátott turbókompresszor, a hengerfejbe részlegesen integrált kipufogó-leömlő, kettős változó hidraulikus szelepvezérlés vagy a hengerek speciális acélbevonata (bore spray coating). Ez a 100 lóerős és 160 Nm nyomatékú, új generációs motor 10 lóerővel és 20 Nm-rel jobb, mint a TCe 90, melynek átveszi a helyét. A TCe 100-at először egy ötfokozatú manuális váltóval kínálják. A későbbiekben társul majd hozzá egy legújabb generációs CVT automatikus váltó. Az Évora környéki tesztutakon kézi váltóval próbáltuk ki ezt a motort, amellyel nem tűnt meggyőzően sportosnak, de a hétköznapokban elégséges. Hangja egy ló prüszköléséhez hasonló, mókás, amikor elmegy mellettünk tempóval egy ilyen háromhengeres Clio. 

A 1.3 TCe FAP motor azt követően jelent meg az új Clióban, hogy már bizonyított a Capturban, a Megane-ban, a Scenic-ben, a Kadjarban, a Mercedes-Benz A-osztályban, a Nissan Qashqai-ban és a Dacia Dusterben. 130 lóerős és 240 Nm-es verziója mellé egy 7 fokozatú dupla kuplungos EDC automatikus váltó társul (kormányról is pöcöktethető), ezzel átveszi a helyét a TCe 120-nak, hogy elfoglalja az új Clio motorkínálatának csúcsát. Jó volt ezzel a motorral vezetni a Cliót, a váltó ügyesen és gyorsan kapcsol, csupán vehemens elindulási hajlamát kell valahogy megfékezni.

A bemutatón nem találkoztunk vele, de elmondták, hogy az 1.5 Blue dCi dízelmotort intenzív használatra és vállalati flottákra tervezték. A motor fejlesztésen esett át annak érdekében, hogy megfeleljen a legújabb környezetvédelmi normáknak, így integrálva található benne egy szelektív katalitikus redukciós (SCR) rendszer. Két verzióban érhető el: 85 lóerő / 220 Nm a nyugodt vezetésre és 115 lóerő / 260 Nm a dinamikusabb vezetésre. Mindkettő hatfokozatú manuális váltóval kombinálható.

Futóműve parádés, stabil és jól uralható határhelyzetben is, masszív, pontosan összerakott autó benyomását kelti, sokkal inkább kompaktautós, semmint kisautós a vezethetősége és irányíthatósága. Rossz úton is megfelelően csillapít az elöl McPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros konstrukció.

Csendes és biztonságos

Az új CMF-B alap számos előnyt nyújt az új Cliónak. Az előző platformhoz képest könnyebb a felépítése, ami akár 50 kilogrammos nyereséget jelent a karosszérián, a futóműveken és a motorháztetőn. Újragondolt padlólemeze akár 20 milliméteres Cx-javulást is hozhat az aerodinamika terén. Külön erőfeszítéseket fordítottak arra, hogy korlátozzák a zavaró zajokat. A jármű teljes szerkezetét újragondolták, egyrészt az anyagok megújításával a hangszigetelés és a zajcsökkentés érdekében, másrészt bizonyos részek megerősítésével: például az első tengelyen lévő szarv alakú légterelők alumíniumból készültek. A szélvédő is speciális kezelést kapott egy akusztikai filmréteg használatával minden verzión, a levegő és a motor zajainak csökkentése érdekében. Végül az új Clio ajtajait és ablakait kettős tömítő rendszerrel látták el. Ezen intézkedések összessége lehetővé teszi az új Clio számára, hogy az utastérben lévő zajszintet 2 dB-lel csökkenteni tudja 0 és 130 kilométer/óra között.

Az új Clio legfeltűnőbb újdonságok közé tartozik a 360 fokos kamera és az aktív vészfékező rendszer kerékpáros és gyalogos figyeléssel. Mindkettő először található meg a Renault termékskáláján. A csúcspontot az autópálya- és dugóasszisztens jelenti, amely az első lépést jelenti az önvezető jármű felé. A vezetést támogató eszközök komplex kínálatának köszönhetően az új Clio 5 csillagot kapott az Euro NCAP biztonsági tesztjén.

A forgalmi asszisztens a rugalmas sebesség-szabályozó és a sávtartó asszisztens kombinációja. A 0-tól és 160 kilométer/óra között aktív eszköz az EDC automata váltóval ellátott járműveken működik. Szabályozza az autó sebességét, tartja a követési távolságot az előtte haladó járművektől, miközben biztosítja a sávtartást. A vezetési asszisztens, amely különösen nagy forgalomban hasznos, lehetővé teszi az új Clio számára, hogy automatikusan megálljon és újrainduljon 3 másodpercen belül a vezető közreműködése nélkül.   A rendszer egy első kamerának és egy radarnak köszönhetően olyan utakon működik, amelyeken a jelzések (folyamatos vagy szaggatott vonalak) megfelelően láthatóak, és olyan járművekkel, amelyek szintén láthatóak. Vonal hiányában csak az adaptív sebességszabályozó kapcsol be. Amennyiben nincs a jármű előtt másik jármű, a sávtartó asszisztens (60 kilométer/óra felett) működőképes marad csakúgy, mint a sebességszabályozó. 

A forgalmi asszisztens 2. szintű önvezető szolgáltatás, amely jelentős vezetéskényelmi előnyt nyújt. Ugyanakkor a kezeket továbbra is a kormányon, a szemeket pedig az úton kell tartani. A rendszer figyelmeztetést küld, amennyiben 13 másodperc elteltével nem érzékeli a vezető kezeit a kormányon. Két további figyelmeztetés után, 48 másodperc elteltével automatikusan kikapcsol. A forgalmi asszisztens 2019 végétől lesz elérhető az új Clio TCe 130 FAP EDC motorizációval együtt. A bemutatón ezt is kipróbálhattuk, pontosan úgy működik, mint más márkáknál, talán a régebbi verzióknál kissé finomabban és elegánsabban, de például önálló sávváltásra és rosszullét esetén biztonságos megállásra nem képes. 

A Renault termékskáláján eddig ismeretlen aktív vészfékező rendszer kerékpáros és gyalogos érzékeléssel maximális biztonságot ad azáltal, hogy figyelmezteti a vezetőt a veszélyes helyzetre, és beindíthatja a fékezést, ha a vezető nem reagál. Az új Clio esetében szériatartozék, és éjjel-nappal működik. Ezeken kívül van holttérfigyelő, jelzőtábla felismerő, sávtartó, tolatókamera, parkolóasszisztens, internetalapú multimédia.

Intelligens a gyártása

A pontosabb számítási lehetőségeken kívül egy új digitális eljárás azt is lehetővé tette, hogy a tervezési fázisban ki lehessen próbálni az új Clio valamennyi verzióját, és ne csupán egyet, ahogy az korábban történt. A minden részletre kiterjedő tervezés megkönnyítette a végső döntést a dizájn és ergonomikus elemek terén csakúgy, mint a minőséget illetően, például az autószektor legjobb illesztései és csatlakozásai érdekében. 

Az új Clio fejlesztési prototípusainak első hulláma is sok olyan alkatrészt tartalmazott, amelyek véglegesnek bizonyultak: 93 százalékot, ami 10 pontos növekedést jelent az előző járművekhez képest. Ennek köszönhetően optimalizálható volt a fejlesztés, illetve az alkatrészek és szériaverziók gyártásához használt eszközök véglegesítése.

Új technológiákat használtak a jármű általános minőségének javításához is. Ezek közé tartoznak például az alváz láthatatlan hegesztései, a tető lézeres hegesztései vagy a jármű első részének geometrikus illesztése, melyek hátterében a pontosabb mérések állnak, és ezzel csökkent a gyártás során végrehajtott változások száma. Az alkatrészek gyártását megerősített ellenőrzési eljárás kísérte. Több poka yoke-szakaszt iktattak be annak érdekében, hogy a gyártás minden egyes szakasza megbízhatóan, ellenőrzött módon és biztosan menjen végbe. 

A minőségbiztosítási folyamatot optimalizálták. Az ellenőrzések és ellenőrzési eszközök száma több mint 300 százalékkal nőtt az előző generációhoz képest. A biztonságos vezetés érdekében közel 1,5 millió kilométert tettek meg az autóval.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.07.23
A világ vezető akkumulátorgyártójaként ismert CATL és a részben vagy teljesen elektromos autók....
2019.07.23
A gazdasági növekedésnek és a nagyobb belföldi valamint tranzitforgalomnak köszönhető az idei első....
2019.07.23
A Bridgestone Corporation az egyetlen olyan világszintű olimpiai és paralimpiai partner, amelynek....
2019.07.23
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában az idei évben tovább folytatódik az M1-es autópálya....
2019.07.22
A Volvo Cars több mint 500 ezer autóját rendelte vissza ellenőrzésre világszerte egy hibás....
2019.07.22
Újabb generációkat boldogít a hármas legújabb változata. A ma még a tehetős üzletemberek céges....
2019.07.22
Az eddig még ritkasággal felérő vízbefecskendezést még tovább gondolták: az új szűrés révén....
2019.07.22
Husan Sodiqov Üzbegisztánból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.07.22
Hercegszántónál egy kilépésre jelentkező kistehergépjármű csomagterében hat elektromos kerékpárt....
2019.07.22
- A Mol 6 forinttal csökkenti a 95-ös benzin és 4 forinttal a gázolaj nagykereskedelmi árát szerdán....