kiállítás
A vásárközpont C és D pavilonja több, mint 40 márkának biztosított helyet, hogy bemutassák azt a mintegy 400 modellt, melyet a látogatók megcsodálhattak, kipróbálhattak. Sok értékesítő az autószalonra időzítette egy-egy modell osztrák premierjét, mint például a VW a Tiguan GTE-t.
Villanyautók
Az alternatív hajtások közül egyértelműen az elektromos autózást részesítette előnyben, ugyanis a CNG és LPG üzemű modelleket nagyítóval kellett keresni, míg elektromos és hibrid jármű szinte minden standon volt. A fizetőképes osztrák fogyasztók az európai átlag felett vásárolnak villanymotorral ellátott járművet, bár még így is alig érik el az eladások 2%-át. A VW-stand technikai bemutatója a Tiguan GTE-ről szólt. 1,4-es TSI motor és a 6 sebességes, kétkuplungos váltómű között egy kompakt elektromotor kapott helyet, így a jármű teljesítménye 214 LE. Mind a motorvezérlő és a töltő egység a jármű elejében található így hátul csak az akkumulátor és a tüzelőanyagtartály foglal helyet.
A Toyota kiállította a Frankfurtban debütáló Mirai-t, melynek tüzelőanyag-cellája 114 kW teljesítményű, a 3 perc alatt feltölthető hidrogén-tartályokkal (700 bar üzemi nyomású) 480 km-t képes megtenni egy tankolással. A 650 V-os nagyfeszültségű rendszer lehetővé tette a kisebb méretű tüzelőanyag-cella és elektromotor felhasználását, így az első prototípushoz képest a Mirai kétszer hatékonyabb.
Sportautó-dömping
Egy kiállításon minden gyártó a szebbik arcát szeretné mutatni, és egy-egy érdekességgel próbálja a standra vonzani a kíváncsiskodókat. A Porsche esetén az alapmodellek iránt is nagy volt az érdeklődés, melyet csak tetézett a 2015-ös Le Mans-i 24 órás verseny nyertes autója. Az Audi hosszú idő után az idei szalonon nem tudott kérkedni az LMP1-es versenyautójával, így az Audi R8-as maradt az ingolstadti márka adu ásza.
A Peugeot a 308 GTi-t helyezte a reflektrofénybe, melyet 2015-ben két elérhető verzióban mutattak be. A 250 és 270 LE-s modellek nem különböznek sokban egymástól, ugyanaz az 1,6 literes BMW-PSA közös fejlesztésű turbómotor dolgozik mindkettőben. A GTi-változat a futóművében is különbözik az alapmodelltől, 1,1 cm-rel került lejjebb a karosszéria. A Peugeot nemrég nyert egy szavazást, melyben minden idők legjobb GTI-jének választották a ’80-as évek nagymenőjét, a 205 GTi-t.
Az olasz standon feltűnő helyet kapott a 2015-ös frankfurti autószalonon debütáló Alfa Romeo Giulia, melynek V6-os motorja 500 LE-s teljesítményével igazi sportautóvá teszi az Alfa reménységét. A Giulia karosszériáját a tömegcsökkentés jegyében tervezték: alumínium és kompozit részekkel tűzdelt, hogy a lehető legkisebb tömeget, és tengelyenként egyenlő terhelést érjenek el.
A Ford Mustangot, mint a véres kardot hordozza kiállításról kiállításra az amerikai vállalat, hiszen már a ’60-as évek óta jelent egyet az izomautó-érzéssel. Az 5,0 literes szívómotor látványa felüdülés az 1,0-s EcoBoost-ok között, de a Mustangot körbejárva egyenlőtlen hézagokat és nem egész pontosan csatlakozó, nem összesimuló karosszérialemeket találunk. Az életérzés maradt, de a minőség és sportosság inkább a Focus RS-t jellemzi, ami a 2,3-as EcoBoost motorral és modern geometriájú futóművével jobban illik a versenypályákra.
Magyarok Bécsben
A standokat járva szinte mindenhol találhatunk Magyarországon készült alkatrészekkel ellátott autókat, sőt, nehezebb olyat találni, melyhez semmi köze nincs hanzánknak. A VW-konszern járműveiben javarészt Győrben készült motorok kaptak helyet. Igazán különleges az R8-ban található V10-es és az A3 RS-ben található R5-ös motor, melyek kategóriáik legerősebbjei közé tartoznak. Az Opel szentgotthárdi üzemében készülő motorok a gyártó teljes kínálatát lefedik.
De nem csak a beszállító-iparban és a motorgyártásban jeleskedik hazánk, a Suzukinál megnézhettük az esztergomi gyár zászlóshajóját, a Vitarat. Gyártásának első évében már a magyar eladási lista 2. helyezettje lett, 2015-ben összesen 3733 fogyott belőle, decemberben meg is előzte az addig utolérhetetlennek tűnő Skoda Octavia-t, a 485 db-os értékesítés több, mint a 100-zal előzi meg a cseh modellt.
Aki a prémium márkák között keresett „Made in Hungary” terméket, annak sem kellett szomorkodnia, hiszen a Mercedes standján ki lehetett próbálni a kecskeméti autógyár mindkét modelljét, a „B”-osztályt és a CLA-t is.
Egyelőre irigyen nézzük a szomszédok autószalonját, de a hazai eladási számok már optimizmusra adnak okot, reméljük nemsokára a Budapest Autoshow-ról számolhatunk be!
Őri Péter
az Autótechnika felelős szerkesztője
(Legyen Ön is az Autótechnika előfizetője 2016-ban! További információ http://autotechnika.hu )