járműgyártás
A vadonatúj Lexus UX 250h 184 LE (azaz 135 kW) rendszerteljesítményével egyesíti a hatékony üzemanyag-felhasználást a rendkívül kifinomult, közvetlen vezetési élménnyel. Az UX új 2,0 literes, soros négyhengeres benzinmotorja a kategória legmagasabb, 41 százalékos termikus hatásfokú erőforrása (különleges, lézerrel edzett szívóoldali szelepülékekkel, és új tervezésű szívócsővel). Köszönhető ez a motor magas kompressziójának (14,0:1), valamint közvetlen- és közvetett befecskendezést kombináló D4-S befecskendező rendszerének, szívó- és kipufogóoldalon is változó, (a szívóoldalon elektromos szabályozású) intelligens szelepvezérlésének (VVT-iE). A veszteségeket hatásosan csökkentő motorolaj-szivattyú és az elektromos vízpumpával dolgozó hűtőrendszer segítségével még jobban kihasználható a motor teljesítménye és hatékonysága. Télen, a hideg napokon ez a rendszer gyorsabban bemelegíti az utasteret.
A benzinmotor gyors felmelegedését kipufogógáz-visszavezetés is segíti, ami egyúttal alacsonyabb károsanyag-kibocsátást is jelent. A nagy hatékonyságú szilárdrészecske-szűrőnek köszönhetően az erőforrás megfelel a szigorú Euro 6d PN előírásainak is. Az UX hibrid új generációs hajtásláncát a benzinmotor mellett két, generátorként is működő elektromotor alkotja, szerkezete kompaktabb, működése pedig hatékonyabb, mint a Lexus korábbi hibrid rendszeréé. A központi elektronika (PCU) teljesítménye megnőtt, pedig 20 százalékkal kisebb, és 10 százalékkal könnyebb is, mint volt. Az elektromotorok és a benzinmotor fordulatszámának összehangolása úgy eredményez lineáris, intenzív gyorsulást, hogy az utóbbinak nem szükséges zavaróan magas fordulaton üzemelnie. A motor fordulatszáma szinkronban van a jármű sebességével, így a gázra lépve mindig azonnali és folyamatos gyorsulás a válasz. Az új hajtásláncban a két elektromotor-generátor (MG1 és MG2) koaxiálisan, közös tengelyen dolgozik. Az eredmény: számottevően kisebb és könnyebb szerkezet, 25 százalékkal kisebb súrlódási veszteséggel. Ezen kívül az MG2 fordulatszáma is megnőtt, így nagyobb teljesítményt és hatékonyságot nyújt. A vezető számára mindez azt jelenti, hogy az autó a kategória legszűkebb, 10,4 méter átmérőjű fordulókörén kanyarodik (két járdaszegély között mért érték), vagyis nagyon könnyű vele manőverezni. A Sequential Shiftmatic funkció hat fokozatban állítható motorfékerőt kínál, ami beállítható a kormánykapcsolókkal, vagy S állásban a váltókarral is. A sebesség, amikor a hibrid rendszer leállíthatja a belsőégésű motort, például egy hosszabb lejtőn, 115 km/órára növekedett. Az új, kompakt és könnyű építésű nikkel-metál-hidrid (NiMH) akkumulátor és ennek kompakt hűtőrendszere mélyre beépítve, a hátsó ülés alatt található, ami szintén hozzájárul az UX korábban említett, kedvezően alacsony súlypontjához.
E-Four összkerékhajtás
Az UX 250h elérhető elsőkerékhajtással és E-Four összkerékhajtással is. Az E-Four összkerékhajtás esetén egy külön, nagy nyomatékú elektromotor-generátort is beépítenek a hátsó differenciálműbe. A járműstabilitás-vezérlés (VSC) gondoskodik az első és a hátsó tengely közötti teljesítményelosztásról, folyamatosan változtatva a vonóerőt, amikor az autó gyorsít, kanyarodik vagy éppen csúszós úton halad. A rendszer a hagyományos, mechanikus osztóművet és hajtótengelyt is tartalmazó, magas belső súrlódású megoldásoknál sokkal gazdaságosabban működik. Az E-Four további előnye, hogy a tapadás növelése mellett a hátsó kerekekre jutó nyomaték szabályozásával a jármű alul- vagy túlkormányzottságát is mérsékelni tudja.
A Lexus öntöltő hibrid elektromos rendszerének előnyei
A Lexus öntöltő hibrid hajtásláncainak negyedik generációját használó UX 250h könnyen és jól vezethető. A hajtáslánc az összes Lexus hibridhez hasonlóan kedvezőbb üzemanyag-hatékonyságú, és kevesebb káros anyagot is bocsát ki, mint kategóriájának benzines vagy dízel tagjai – és mindezt a töltéssel vagy a hatótávolsággal kapcsolatos problémák nélkül. Városi vezetésnél az UX 250h az út jelentős részét képes tisztán elektromos üzemben megtenni: a vezetési körülményektől függően akár 50-70 százalékot is.
Elektromos hajtás: Haladáskor vagy enyhe gyorsításkor az első elektromotor (illetve az összkerékhajtású modelleknél az extra hátsó elektromotor) a hibrid akkumulátorból származó elektromos energiával hajt. Ilyenkor a jármű szinte hangtalan és üzemanyagfelhasználás nélkül, nulla kibocsátással üzemel.
Dinamikus mégis kifinomult: Nagyobb sebességnél halkan működésbe lép a finom járású, Atkinson ciklusú benzinmotor, amely – ha arra szükség van – segítséget kap a továbbra is üzemelő elektromotor(ok)tól. A kétféle erőforrás közel tökéletes munkamegosztásának köszönhetően az UX 250h kiemelkedő vezetési élményt nyújt, alacsony üzemanyag-fogyasztással és minimális károsanyag-kibocsátás.
Kiváló gyorsulás: Erőteljes gyorsításnál az elektromotor(ok) energiája az elindulás pillanatától támogatja a kétliteres benzinmotor munkáját. A kétféle motor együttesen jókora forgatónyomatékot ad le, pontos és lineáris gyorsulás mellett.
Nincs szükség töltésre: Fékezéskor, vagy amikor a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, a regeneratív fékezés a mozgási energiát elektromos energiává alakítja át, amely – a normál vezetési körülmények között keletkezett elektromos energiával együtt – a hibrid akkumulátorban tárolódik, így az UX 250h sosem igényel töltést külső áramforrásról.
Alacsony fenntartási költségek: Élvezetes vezethetősége mellett az UX 250h alacsony fenntartási költséggel és kiváló értéktartással is bír. Ez elsősorban a Lexus komoly, az öntöltő hibridek gyártásában szerzett tapasztalatainak köszönhető, másrészt az autók teljes élettartamát kiszolgáló akkumulátoroknak és a Lexus rendszer tartósságának tudható be.
Alacsony szervizköltségek: Az UX 250h modellt kuplungpedál nélkül tervezték, a hibrid rendszer részét képező indítómotor-generátor pedig az autó egész élettartama alatt nem igényel szervizt vagy cserét. A hagyományos vezérműszíjat karbantartást nem igénylő láncra cserélték. Miután az említett alkatrészek szervizelésére és cseréjére nincs szükség, az UX 250h tulajdonosai akár 1500 eurót is megtakaríthatnak öt év alatt.
A hibrid akkumulátor élettartama = Az autó éttartama: A világszerte megtett körülbelül 60 millió kilométer bizonyítja, hogy a Lexus hibrid akkumulátorok az autó egész élettartama alatt kiválóan működnek. A tartósságot és teljesítményt szigorúan szem előtt tartva tervezett akkumulátorokra 5 éves, 100 000 kilométeres garancia érvényes.
Tartós fékek és gumiabroncsok: A Lexus öntöltő hibridek regeneratív fékrendszerének köszönhetően – amely a fékerő egyik részét szolgáltatja – mind a fékbetétek, mind a féktárcsák kopása jelentősen csökken. 90 000 kilométer megtétele után egy Lexus hibrid általában nem igényel féktárcsacserét, és eddig a futásteljesítményig a fékbetétek cseréjére is csupán egyszer van szükség. Ezen kívül a hibrid járművek magasabb abroncsnyomása csökkenti a gumik kopását, az egyenletes teljesítmény-leadás és súlyeloszlás pedig tovább késlelteti az abroncsok elhasználódását.