Ford

A világ legszörnyűbb útszakasza a Fordtól

2016.02.19.

A Ford belgiumi tesztlétesítményében felépítették a világ legrosszabb minőségű útfelületeinek másolatát. A Lommel Tesztpálya 80 kilométeres szakaszán 25 ország több mint 100 extrém útfelülete próbálható ki – és ebből 1,9 kilométernyi a kátyús szakasz.

Csak egyetlen adat az Egyesült Királyságból: 2015-ben a Királyi Autóklub több mint 25 ezer esetben küldött autómentőt a kátyúk miatt mozgásképtelenné vált járművekhez – vagyis közel 25 százalékkal több esetben, mint 2014-ben. Európában a balesetek legalább egyharmada a közutak rossz állapotára és a karbantartás hiányára vezethető vissza.


A problémát felismerve a Ford Motor Company egy 1,9 kilométer hosszú, igazán pokoli útszakaszt épített, amely pontos másolata a világ legszörnyűbb minőségű útfelületeinek. De mi szükség van egy tengelytörő útra? Nos, ez az autógyilkos próbapálya nagy segítséget jelent a mérnökök számára a robusztusabb futóműrendszerek tervezésében és az olyan innovációk kifejlesztésében, amelyek révén a Ford autói még jobban helyt állnak a világ egyre rosszabb útjain.

A cudar útszakasz szerves része a Ford 80 kilométeres lommeli tesztpályájának. 25 ország több mint 100 extrém útfelülete próbálható ki itt, köztük Európa és az USA legszörnyűbb kátyúi. A pálya megépítéséhez a Ford mérnökei az elmúlt három év során felkutatták Ausztria, Franciaország, Németország, Olaszország, Oroszország, Spanyolország és Svájc legrosszabb állapotú útjait, emellett pedig Ázsia, Ausztrália, valamint Észak- és Dél-Amerika autógyilkos útszakaszait is tanulmányozták.


- Kína nyomvályús kereszteződéseitől kezdve a rázós német útpadkákig minden megtalálható ebben a ‘közúti galériában’, amivel vásárlóink a világ bármelyik táján szembesülhetnek - magyarázta Eric-Jan Scharlee, a belgiumi Lommel Tesztpálya strapabírás-specialistája. “Azzal, hogy tesztlétesítményünkben reprodukáltuk ezeket a nagyon is létező problémákat, lehetővé vált, hogy a jövő autóit úgy fejlesszük ki, hogy biztosan kiállják a mindennapi közlekedés próbatételét.”

A mérnökök folyamatosan vizsgálják, milyen új ötletekkel egészíthetnék még ki a létesítményt. Miközben 70 km/órás tempóval hajtanak át a kátyúkon, ugyanolyan készülékkel mérik a rázkódást, mint amivel a szeizmológusok a földrengéseket tanulmányozzák, s így pontosan felmérhetik a futóműre és más részegységekre ható terhelést. Ugyanezt teszik a belga gránitkockákkal és francia macskakővel burkolt útszakaszokon is, akárcsak a brazil fekvőrendőrökkel tarkított részeken.


A Ford arra törekszik, hogy autói a világ legrosszabb útviszonyai közt is megbízhatóan működjenek – s e munka eredményeként több innovatív megoldás is született már. Ezek egyike a Kátyúfelütés-mérsékléssel kiegészített Folyamatos Lengéscsillapító Vezérlés, ami a Mondeo, a Galaxy és az S-MAX modellekben mutatkozott be az európai piacon.

A technológia áthangolja a futómű működését, ha azt érzékeli, hogy a kerék egy kátyúba döccen, így megelőzi a felfüggesztés károsodását. Az Abroncsnyomás-figyelő rendszer figyelmeztet a defektre, az Elektronikus Stabilitásvezérlés pedig segít a vezetőnek, hogy megőrizze uralmát a jármű fölött, miközben kikerüli az úthibákat.


Minden európai Ford-modellt letesztelnek Lommelben, ahol a Ford mérnökei és tesztpilótái mintegy 6 millió kilométert autóznak évente. A vadonatúj Transit például több mint 5000 kört tett meg a próbapályán egy olyan tesztprogram keretében, ami hat hónap alatt tíz évnyi kíméletlen használatot modellezett.

Lommelben egyébként nemcsak a már említett pálya működik, hanem egy nagy sebességű körpálya is, valamint só- és sárfürdők, sőt egy párakamra is a korróziós tesztekhez. A prototípusokat emellett a világ számos országában próbára teszik, és mínusz 40 fokos fagyban ugyanolyan hibátlanul kell működniük, mint plusz 40 fokos hőségben.

- A tesztek során összegyűjtött adatok elemzése révén a Ford már számos fejlett vezetősegítő rendszert fejlesztett ki, és több ponton is eredményesen módosította az egyes autók terveit, így járműveink egyre biztonságosabbá és robusztusabbá válnak - tette hozzá Scharlee.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....