Fiesta

Világhódító Bobcat

2017.08.04.

A Ford kétszer hódította meg a világot. Először alapító zsenijének, a társadalmi igazságosság egyik világhírű élharcosának Henry Fordnak az irányításával. Mint ismeretes, ő volt az, aki nagyüzemi méretekben először alkalmazta az autógyártásban a futószalagot. Ma már evidensnek tűnik, de akkoriban, száz évvel ezelőtt még forradalmi gondolatnak számított, hogy az autók gyártása során ne minden munkás készítsen el egy egész járművet, hanem részfeladatokra osszák az összeszerelést és ezzel gyorsabbá, hatékonyabbá, olcsóbbá tegyék a járműgyártást. A Ford azonban még egyszer meghódította a világot, igaz második alkalommal a hetvenes évek közepén nem idősebb Henry Ford, hanem legidősebb unokája, Henry Ford II. irányításával, és nem Amerikából hanem Európából. Ifjabb Ford elindított egy eleinte titkos "Bobcat" fedőnevű projektet, amelynek lényege az volt, hogy készüljön egy vonzó, takarékos, kényelmes és az európai Ízlést tükröző kisautó Ford márkanéven. Mai szemmel ugyebár enyhén szólva sem tűnik forradalmi gondolatnak az, hogy egy nagy autógyártó készítsen kis autókat. A hetvenes évek azonban merőben más volt.

Képre kattintva galéria nyílik!

Az újra és újra megismétlődő, kisebb-nagyobb olaj válságok ébresztették fel a gondolatot: mi lenne ha nem sok ezer köbcentis óriási autókkal közlekedne mindenki. Ennek az ötletnek a megvalósulását 1976-ban úgy nevezték el, hogy Ford Fiesta. Az azóta világhódító utat bejárt kisautó első - és egyébként egyik legszebb generációját Spanyolországban, Angliában és Németországban kezdték gyártani. Ez volt a legendás amerikai Ford első világsikerű európai autója. 

A világsikert persze Európai népszerűség előzte meg. Olyan vetélytársakat utasított maga mögé az öreg kontinens számos országában, mint a Fiat 127, a Renault 5, az Austin Metro vagy éppen a Volkswagen Polo. A nagysikerű kisautó 1995-től készült negyedik generációja aztán kilépett Európából a világpiacra. Igaz, sok helyen nem Ford néven, ugyanis ekkor a Ford és a Mazda között elsősorban pick-upok gyártására született szövetség "melléktermékeként" Mazda 121 néven, sőt, néhány helyen Mazda Soho néven is árulták. És megkezdődött a braziliai, dél-afrikai gyártás is. 

Képre kattintva galéria nyílik!

Ekkortájt egyébként a Fiesta designja egy kicsit idejemúlttá, elöregedetté vált. Valószínűleg érezték ezt a Fordnál is, mert 2007-ben a Frankfurti Autószalonon Ford Verve néven mutatták meg azt a nagysikert aratot, designos és jövőbe mutató koncepció autót, amit a mind máig talán legsikeresebb hatodik generációs Fiesta követet. Ezt az autót már gyártották Kínában, Mexikóban, Vietnámban, Indiában, Venezuelában, Braziliában és Oroszországban is. A világautóvá lett trendi kis európai Ford azonban ekkor még nagyobbat lépett. Ebben az időszakban hírdették meg a világgazdaságban nehéz időket átélt és amerikai közlekedés biztonsági botrányok miatt megtépázott tekintélyű autógyártónál, az úgynevezett "One Ford" koncepciót. Ennek lényege az volt, hogy a kék oválos autógyár, a lehető legnagyobb mértékben egységesíti globális modell palettáját. Ennek a máig érvényes koncepciónak a keretében érkezett például Európába a Ford Mustang és ugyan ennek nyomán hajózhatott át Amerikába a Ford Fiesta. Így lett tehát a legnagyobb amerikai Ford legenda a Mustang egy kicsit európai és minden idők legsikeresebb európai Fordja a Fiesta egy kicsit amerikai. 

Néhány héttel ezelőtt érkezett meg Magyarországra a Fiesta 7, amelynek feladata nem más, mint az immáron az egész bolygón jól csengő tipus nevet tovább öregbíteni. Ennek érdekében a Ford minden idők legtöbb díjat motorjával az 1000-es és 1500-ös ecoboost benzin motorokkal bocsájtotta útjára a Fiestát, amelyből hamarosan megjelenik a Ford luxus márkájának a Vignale-nak a limitált szériás verziója és természetesen hamarosan itt van az ST verzió is, amely két betű mindenhol a világon megdobbantja a sport autó rajongók szívét.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.12.10
Frankfurtban a nemzetközi repülőtéren totális káosz alakult ki a hó miatt vasárnap délután és este....
2017.12.10
Igazi sikersztori Németh János karrierje: tizenöt évvel ezelőtt, egyetemistaként kopogtatott be a....
2017.12.10
A feldíszített környezetkímélő és akadálymentes Solaris–Škoda trolibusz különleges megjelenéssel és....
2017.12.10
A japán prémiumgyártó bemutatta az LX terepjáró három helyett két üléssoros kiadását, ami óriási....
2017.12.10
Az ingyen letölthető alkalmazás az autósok elől elrejtett, kihasználatlan parkolóhelyeket teszi....
2017.12.10
E heti rajzunk készítője Gaál Tibor T-boy, rajzának címe: Párizsi Lotrec Car ..
2017.12.10
Budi Hari Pujiono Indonéziából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.12.10
Egy hazai telematikai vállalat által regisztrált járműadatokból azonban kiderül, hogy a rossz idő....
2017.12.10
Németországban felmérést végeztek a városi lakosság körében a dízelmotorok betiltásáról, aminek....
2017.12.10
A Hyundai Holding Kft. idén decemberben egy 680 ezer forintos BCM készülékkel lepte meg a Bókay....