Teszt

Villamos, mégis praktikus – Ford Mondeo Hybrid kombi

2019.06.15.

Ellentmondásos a villanyautók megítélése: a helyi emisszió nélküli tiszta működéssel szemben állnak az elektromos energia tárolásának korlátai. Mégis lehet jó kompromisszumot találni, ilyen a Mondeo kombi tágas, kényelmes, hosszú hatótávú, csekély fogyasztású hibrid változata.

Akár környezettudatosságból, akár a vele járó közlekedési, parkolási előnyökért akar valaki villanyautóval járni, problémákba ütközik: borsos a vételár, súlyos és terebélyes az akkumulátor, nyomorúságos a hatótáv, hosszú a töltési idő – de legfőképpen hiányzik az érzés, hogy van egy kocsim, amellyel akármikor elmehetek akárhová, bármiféle korlátozás nélkül. A jó megoldás a benzin (vagy dízel) motor és az elektromos hajtás kombinációja, a hibrid lehet. A Ford már jó ideje kínálja a családi- és cégautóként egyaránt kedvelt Mondeo hibrid kivitelét, de eddig csak négyajtós kivitelben. Most viszont megjelent a kombi is, az eredetihez képest alig kisebb poggyásztérrel. Ez a kocsi már komoly érv a villamosítás mellett.

A lényeg: villanymotor hajtja az autót, de az akkut nem kell, sőt nem is lehet konnektorról, töltőoszlopról tölteni, mert ez a fedélzeti benzinmotor-generátor kombináció dolga. Függetlenek vagyunk minden külső áramforrástól! E-autóról nem is lehet ennél jobbat elmondani.

A Mondeo Hybrid legújabb generációs hajtáslánc-vezérlő szoftvere hatékonyan hasznosítja a motor forgatónyomatékát, javítja fogyasztását és teljesítményét, zökkenőmentesen kapcsolja az ideális sebességfokozatot. A 187 lóerős hibrid rendszer legfontosabb elemei a kétliteres, Atkinson-ciklusú benzinmotor, az elektromotor, a generátor, az 1,4 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor, és a Ford teljesítmény-elosztó, nyolcfokozatú automatikus sebességváltója, a fokozatmentes váltóművek kifinomult működésével.

Az energia-visszanyerés a hagyományos fékezés közben veszendőbe menő energia akár 90 százalékát is képes hasznosítani, az ebből nyert elektromos áramot az akkumulátor tárolja. Ez hozzájárul a fogyasztás mérsékléséhez, amely hivatalos adat szerint 4,4 liter/100 kilométer, de takarékos vezetési stílussal a gyakorlatban sem lehetetlen öt alá menni. Szerepet játszik továbbá az energiafogyasztást felügyelő SmartGauge interfész, a vezetőt rekuperáló lassításra ösztönző Fékezési Segéd, az elektromos szervokormány és klímarendszer, hajtáslánc-hűtés és fékezési vákuum-rendszer. A kipufogógáz hőjének visszanyerése segít gyorsan, kevesebb elektromos energiával befűteni az utasteret.

Már a próbaút megkezdése előtt pozitív tapasztalatokat szereztem a hibrid kombival. A kalaptartó alatt 403 liternyi, illetve a hátsó üléssor ledöntése után 1508 literesre bővülő csomagterének padlóját ugyan kissé magasabbra tolta az alatta rejtőző akkumulátor, de azért simán be tudtam rakni jó hosszú fekvőkerékpáromat, igazolva, hogy sokféle sporttevékenység hasznos kiszolgálója lehet az autó. A padló alatt egyébként van még egy nem túl bőséges tároló is.  

A motorindító gomb nem indítja be a motort, csak életre kelti a rendszereket, láthatóvá válik a digitális műszerezés és a képernyő, majd előremenetbe téve a váltót, nesztelenül elindulunk – persze villamosan. A benzinmotor majd csak később lép be, illetve áll le, szükség szerint, de a vezetőülésben ebből nem vehető észre semmi, legfeljebb csak a műszerfalra figyelve. Élénken gyorsul, könnyedén tartja, sőt túllépni is képes a sebességlimiteket a tekintélyes méretű kombi, nyugodtam mondhatom, hogy legalább olyan élvezetes a vezetése, mint egy benzin- vagy dízelmotoros Mondeóé.

Dugóban araszolunk, a város elhagyása közben? Annyi baj legyen, A Stop & Go rendszer szükség esetén akár állóra is fékezi az autót, majd automatikusan újra elindítja, ha a megállás nem tartott három másodpercnél tovább. Az ennél hosszabb veszteglés után a kormánykerék gombjával aktiválható újra a rendszer, vagy egy finom gázadással. Kinn az autópályán pedig az adaptív sebességtartó automatika tart automatikusan biztonságos és kényelmes követési távolságot az elöl haladó jármű mögött. Az intelligens sebességhatároló pedig a mindenkori limithez igazítja az autó legnagyobb sebességét. Stresszmentesen, kényelmesen utaztunk, kihasználva hogy egyszerű hangutasításokkal is kezelhető az audiorendszer, a navigáció, a klímaberendezés és a csatlakoztatott okostelefon.

Itt a rózsa tövis nélkül? Olyan virágot vagy autót még senki sem látott, az előnyöket mindig meg kell fizetni valamivel, esetünkben a poggyásztér kismértékű csökkenésével – noha valószínűleg kevés olyan érdeklődő lesz, akinél ez határoló szempont. Inkább a „csomag” egésze számít, a különböző típusok, verziók vételárának és üzemköltségének összevetése, és hogy céges vagy magánautó lesz a járműből. Mivel összességében nagyon kellemes, jó kinézésű, kellő presztízsű, remek hajtó- és futóművű kocsi az új Mondeo Hybrid kombi, könnyen bejöhet a Ford Magyarország számítása, miszerint hazánkban akár a Mondeo-eladások 30 százalékát is kiteheti majd a hibrid változat. Házon belüli vetélytársa például a vadonatúj dízelmotorokkal ellátott, és SRC-katalizátoros Mondeo lehet, amely megfelel a legszigorúbb Euro 6d Temp károsanyag-kibocsátási normáknak, és vadonatúj, nyolcfokozatú automatikus sebességváltóval is rendelhető.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....