Litkey Farkas

A volánnál: Litkey Farkas vitorlázó

2017.12.02.

Lassan hajt, mégis megbüntették, a viharos tengert sokszor biztonságosabbnak tartja, mint a közutakat, a Jaguárért pedig évtizedek óta rajong – interjú Litkey Farkassal, a Kékszalag tizenháromszoros nyertesével, világbajnok vitorlázóval, a Litkey Sailing Team vezetőjével.

Ön a Jaguár márkanagykövete, és a hírek szerint nem csak hivatalból szereti ezeket az autókat.

Több szálon kötődöm a márkához, a feleségem például rögtön az egyetem után a Jaguárnál kezdett dolgozni, én pedig már fiatalon rajongtam ezekért az autókért. Tizennégy évvel ezelőtt vásároltunk is egy új Jaguárt, egy X-Type-ot. A választásunk miatt akkoriban még elég sokan furcsán néztek ránk, mert ugyan a klasszikus british racing green fényezés és bézs belső mellett tettük le a voksunkat, de a márkától akkor még újdonságnak számító dízelmotorral szerelt kombi kivitelt választottuk. Az évek igazolták, hogy jó döntés volt: az autó ma is kifogástalan állapotban van, igaz, vigyázunk is rá, esőben már ki sem hozzuk a garázsból.

Ma is a kombi és a dízelmotor passzol inkább a stílusához?

Szeretem, ha van tér a kocsiban, kényelmes az utazás, ugyanakkor fontos az alacsony fogyasztás is, hiszen sokat autózom. Ebben partner az a kocsi is, amit most használok. Az F-Pace óriási, a dízelmotor pedig, noha közel kétszáz lóerős, rendkívül takarékos. Rendszeresen járunk Andalúziába vitorlázni, és a kutyánk miatt gyakorta autóval megyek. Ekkora úton mindkét szempont felértékelődik. Fontos, hogy ezer-ezerötszáz kilométer után sem érzem fáradtnak magam.

Mindig jó kocsikat hajtott?

Esetemben erősen viszonylagos, mi számít jónak. Az első autóm, talán 1986-ban, egy 504-es Peugeot volt, ami erős kezdésnek tűnik. Ez azonban már akkor is öreg, lerobbant kocsi volt, ezért sokkal több gondom volt vele, mint a második autómmal: az általában sokat szidott kispolski engem soha nem hagyott cserben.

Ahogy a vízen úgy az úton is szereti a sebességet?

A kocsim mögött gyakran ott egy utánfutó, azon pedig egy vitorláshajó, szóval nincs mód száguldozásra. De amúgy sem taposom nagyon a gázt. Épp ezért volt számomra is kicsit meglepő, hogy a közelmúltban megbüntettek gyorshajtásért. Igaz, a sebességtúllépés mértéke azért jelzi, hogy nem őrült módjára hajtok: Szlovéniában 60 helyett 64-el mértek be. Nemrégiben egyébként egy barátomat 1-2 kilométeres sebességtúllépésért büntették meg. Szóval ez is jelzi: nem csak a biztonság miatt érdemes lassan menni, hanem azért is, mert egyre könnyebben osztják a 40-50 eurós bírságokat.

Ha már a balesetveszélyt említette: gyakran vitorláznak laikusok számára elképzelhetetlenül erős szélben, óriási hullámok között. Hol érzi magát nagyobb biztonságban, a viharos vizeken vagy a sokszor még ma is kaotikus közlekedésben?

Azért ma már sokkal kevésbé kockázatos a tengeri és óceáni vitorlázás, mint néhány évtizeddel ezelőtt volt. Ha ma valaki betartja a vízen érvényes írott és íratlan szabályokat, akkor minimalizálható a kockázat. A meteorológiai előrejelzések, a vitorlázókat segítő különféle programok ma már olyan fejlettek, hogy elkerülhetők a veszélyes ciklonok. Ehhez képest sokkal kiszámíthatatlanabb az, hogy kikkel akad össze az ember az utakon. Sajnos én még mindig azt tapasztalom, hogy a magyar közlekedési kultúra nagy általánosságban elmarad a nyugat-európaitól. Ha például Németországban vontatok hajót, és a belső sávba kényszerülök, akkor a gyorsabban érkezők lelassítanak. Magyarországon viszont inkább gázt adnak. Nem tudom az okát, de valamiért itthon önzőbbé, agresszívabbá válnak az emberek, amikor autóba ülnek. Meg kellene tanulnunk figyelni a másikra, udvariasnak lenni egymással. Minderről sokat elárul a motorosok helyzete is. Ma is vonz a gondolat, hogy motorra üljek, de visszatart, hogy a motorozó barátaimnak kivétel nélkül volt már sérüléssel járó balesete. Szóval inkább maradok a négy keréknél meg a vitorlásnál.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.04.19
Közzétették Európa egyik legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésének eredményeit. A brit....
2019.04.18
A tisztán elektromosüzemű Jaguar I-PACE a díj történetében először hármas győzelmet aratott a 2019-....
2019.04.18
Nagyszerű hatótáv adatokkal, de mégis élhető árcédulával boríthat asztalt a divatos crossoverek....
2019.04.18
Sebastian Vettel szerződése a következő szezon végén lejár, az Automobilwoche újságírói pedig....
2019.04.18
Három, egyenként közel egymillió forintos ösztöndíjat osztanak ki műegyetemi hallgatóknak és....
2019.04.18
Grigoris Georgiou Görögországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2019.04.18
A SEAT továbbra is vezető helyen áll a sűrített földgáz (CNG) technológia bevezetésében, a lehető....
2019.04.18
Precíz részletességgel finomhangolt formanyelvével, innovatív felszereltségi opciói minden....
2019.04.18
A ŠKODA hármas győzelmével zárult az idei „év összkerékhajtású autói” szavazása: az....
2019.04.18
Komoly problémát okoz a nagyobb építőipari, vagy mezőgazdasági munkagépflottát üzemeltetők számára....