a volánnál

A volánnál: Tótka Sándor kajakozó világbajnok 1. rész

2018.11.07.

A Toyota Supráért nagyon gyorsan kell kajakozni - mondta az autoszektor.hu-nak adott interjújában Tótka Sándor, a magyar kajaksport egyik legígéretesebb tehetsége, aki egy ideje a saját nevével felmatricázott autót vezeti. Már 17 évesen a felnőttek között versenyzett. A most 24 éves többszörös világbajnok a riói olimpián 200 méteren párosban negyedik lett. Legnagyobb álma, hogy Tokióban felállhasson a dobogó legfelső fokára. Dinamikus egyéniség, igazi versenyző alkat, aki azt mondja: hibrid Toyota C-HR-jével tökéletesen azonosulni tud. Szponzorai szerint megtestesíti mindazt, amit az új generációs Toyoták képviselnek.

- Milyen érzés olyan autóval érkezni egy versenyre, amelyen rajta a neved?

- A Toyota C-HR-rel feltűnő jelenség vagyok. Már 2 évvel ezelőtt, a budaörsi bemutató alkalmával ábrándoztam erről a kocsiról. Rögtön megragadott a dinamikus megjelenése: kívülről sem a megszokott vonalakkal rendelkezik, a belseje pedig egyenesen fantasztikus. A szeptember elei Red Bull vízisprint tipikusan olyan verseny volt, amihez tökéletesen passzolt az érkezés a Toyota C-HR-rel.

- Mennyire része a magán- és versenyzői életednek a kocsi?

- El sem tudnám képzelni az életem nélküle. Talán az emberek bele sem gondolnak, hogy én ezzel a kocsival szállítom a hajómat a versenyekre.  Részben benne élem az életem.

- Ezt hogy kell érteni?

- Ahová csak lehet, autóval megyek. Még a 150 méterre lévő boltba is.  Na jó, oda nem. Viszont a versenyekre mindig.  Sok helyszínen ugyanis nincs öltözőnk, szobánk. Ilyenkor a kocsiból öltözködöm. A csomagtartóban van a bekészített bőröndöm.  Átöltözöm, lemegyek a vízre, végigmegyek a pályán, vissza az autóhoz, visszaöltözöm és irány haza.

- Meghökkentő a kontraszt a versenykörülmények és az autó luxusa között.

- Nekem is szoknom kellett. Gyors volt a váltás. Gyomaendrődön ahhoz szoktam, hogy kerékpárral járok az edzésekre. Ehhez képest, amikor felköltöztem Budapestre, a Reálszisztémától kaptam egy Toyota Yarist. Azt két évig használtam, majd két Verso váltotta egymást. Most pedig itt a C-HR. Mondanom sem kell: eddig ez a csúcs. Testhezálló, fiatalos, lendületes - tudok vele azonosulni. Arról már nem is beszélve, hogy hibrid. Sokat jelent számomra a környezettudatosság.

- Mik az első autós élményeid?

- Már kiskoromban odavoltam a vezetésért. Beültem apukám ölébe, és én "kormányoztam". Ennek megfelelően aránylag hamar, 17 éves koromban lett jogsim.

- Mi volt a családi kocsi?

- Édesapám egy ideje már BMW-s. Persze ő is kis Polskival kezdte. Ezt követte egy Volkswagen Vento, majd a BMW. Őt az nagyon elvarázsolta, az élete márkája. Igaz - talán az én hatásomra - de az utóbbi időben már ő is mondogatja, hogy szeretne környezettudatosabb autót. Úgyhogy erősen gondolkodik egy hibriden.

- Mi volt előbb, a kajakozás vagy az autózás.

- A kajakozás, persze. A szüleim nagyon szerették volna, hogy sportoljak. Tornáztam, fociztam, sőt, még társastáncra is jártam. Aztán egy napon az egyik osztálytársam elhívott a Körösre, amelynek egyik holtágában zajlottak az egyesületi kajakedzések. Lementem és rögtön megtetszett. Gyorsan jöttek az eredmények, az edzőpályán pedig olyan erős barátságok is születtek, amelyek máig kitartanak.

- Mikor jöttek az első sikerek?

- Aránylag korán, másfél-két év múlva már érmeket szereztem a területi versenyeken, 3 év múlva, 2007-ben pedig már országos bajnokságot tudtam nyerni. Azóta a karrierem szerencsére egyenletesen halad felfelé, nincsenek benne törések. Még gyomaendrődi voltam, amikor 2010-ben, a nyári ifjúsági olimpiai játékokon aranyérmes lettem. Rá egy évre, az ifjúsági világbajnokságon párosban szereztünk aranyérmet 200 méteren. Moszkvában 2014-ben a 4x200-as váltóval világbajnokságot nyertünk. 2015-ben felköltöztem Budapestre. Ebben az évben a 200 méteres párost is sikerült megnyerni. A 2016-os olimpián 200 méteren párosban negyedikek lettünk, aminek iszonyatosan örültünk, hisz eredetileg úgy volt, hogy ki sem jutunk Rióba. Ezt követően azonban a 200 párost kivették az olimpiai számok közül, márpedig versenyzőként az olimpiai számok jelentik a legtöbbet.  Úgyhogy elkezdtem az 500 négyes felé mozogni, most ez az új irány. Jövőre kvalifikációs világbajnokság lesz Szegeden, ott már a tokiói olimpiai kvótákért megyünk.

- Az egész ország meggyőződhetett róla, milyen versenyzői alkat vagy. És milyen a stílusod a volán mögött?

- A hajóban, verseny közben érzem otthon magam. És most nem csak a kajakozásra gondolok. Az életben is kihívások hozzák ki belőlem a csúcsteljesítményt. Imádok mindenből versenyt csinálni. Ha valaki azt mondja, mérjük össze magunkat, felpezsdül a vérem. Néha közlekedési szituációkban is oda-odalépek a gázpedálra. Nem kell vad dolgokra gondolni, de olykor a volán mögött is kibújik belőlem a versenyző. A minap épp azon gondolkodtam, az életben nekem vajon mi a hivatásom. Arra jutottam, hogy a versenyzés. Persze, nem autóval! Úgy képzelem el a kajakversenyzői pályafutásom utáni életemet is, hogy legyen mindig valamilyen versenyszituáció, mert ebben érzem otthon magam.

- A korai sikereid után a Toyota viszonylag hamar felkarolt. Számítottál rá?

- Ebben - az kölcsönös érdekeken túl- a személyes barátság is szerepet játszott. Kárai Péter, a Reálszisztéma Csoport befektetési igazgatója már akkor felfigyelt rám, amikor 2011-ben a szegedi világbajnokságon 4x200-as váltóban indultam: 17 évesen én voltam a legfiatalabb csapattag. 2013-ban már olimpiai számban versenyeztem, ami ilyen fiatalon nagyon ritka dolog. Régebben ő is kajakozott. Később elmesélte, hogy az fogta meg, milyen profiként mozogtam a felnőttek között. Először 2013-ban hozott el ide, a Toyotához.

- Miből áll az együttműködésetek?

- Péter rengeteget segített nekem, jóval inkább mentorom, mint menedzserem.  Ő javasolt nekem egyesületet, edzőt, letárgyalta a szerződésemet. A feltétele az volt, hogy a sportolás mellett tanuljak, legyen meg két diplomám és két nyelvvizsgám, mielőtt befejezem a sportpályafutásomat. Most főiskolára járok, marketingre szakosodtam. Az ő hatására vált tudatossá a felkészülésem, amelynek részévé váltak a teljesítménydiagnosztikai mérések.  Segített szponzorok szerzésében.  Egyenes út vezetett a Toyotához.  De a legtöbbet abban tudott segíteni, hogy a fontos döntéseim pozitívak és jók legyenek.

- Miért hasznos a Toyota számára, hogy téged szponzoráljon? 

- Egyrészt nagy szerepet játszik a személyes szimpátia. A másik fontos dolog a közelgő olimpia. A Toyota a NOB és a tokiói olimpia szponzora. A márka a nemzetközi olimpiai mozgalmon keresztül reflektorfénybe került. Ez mindenképpen kapcsolódási pont. Fontos tényező az is, hogy 10-15 éve elsősorban az idősebb generáció érdeklődött a márka iránt. Ez az imázs az elmúlt néhány évben jelentősen megváltozott, jóval fiatalosabb lett. Az új típusok szép, dizájnos, fiatalos, futurisztikus autók, a világ legjobb technológiájával felszerelve. Ha emellé odaállítanak sikeres és céltudatos sportolókat, akkor a nyilvánosság számára elmondhatják: a Toyota ezt képviseli.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.11.18
Több ezer embert képesek rövid idő alatt A-ból B-be eljuttatni, ráadásul dugók sem okoznak és a....
2018.11.18
E heti rajzunk készítője Gaál Tibor T-boy, rajzának címe: Szösziéknél is megjött az ősz. ..
2018.11.18
Egy bírósági döntés értelmében jövőre újabb két német városból tiltják ki részben a régebbi....
2018.11.18
Afrika első nagysebességű vasútját adták át csütörtökön Marokkóban, az avatáson Emmanuel Macron....
2018.11.18
A közlekdésben nem csak az autók, és a kerékpárosok vesznek részt, hanem a gyalogosok is aktív....
2018.11.18
Hatalmas izgalmakat hozott a világbajnoki szezonzáró utolsó napja. Három szakasszal a vége előtt....
2018.11.18
- A Kia európai üzemében, a szlovákiai Zsolnán megkezdték egy új modell, a ProCeed kombikupé....
2018.11.18
Szép ívű történet: a Bosch szállítja a világ első ívelt digitális műszeregységét egy....
2018.11.18
- Nem felétlenül váltották be a hálózatról tölthető benzin-elektromos hibrid autók a hozzájuk....
2018.11.18
- Rekordot döntött a cargo-forgalom októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren; a 13 313....