Volkswagen

Volkswagen Transporter T6 Multivan teszt: a nagyfőnök autója

2017.05.11.

Ha ma ünnepelné születésnapját a T6, az a 66. lenne. Az örökifjú tavaly újult meg. Kipróbáltuk a fontos emberek csapatszállítóját.

Hogy néz ki?

Alapjaiban nem változott, csupán a szemnek lett vonzóbb a hatodik generációs Transporter. A nálunk csak politikusok rendületlen szállítójaként ismert Multivan kategóriájának csúcsragadozója, egyben a legdrágább és legfényűzőbb Volkswagen. A piaci bevezetés idején rendelhető Multivan Generation Six különleges kiadás leginkább négy változatban kínált kétszínű fényezésével tűnik ki.

Tesztautónk is ilyen volt, igaz, nem kétszínű, hanem visszafogott fekete színben pompázott. A Highline kivitelben - amely csakis rövid tengelytávval kapható - széria a 17 hüvelykes könnyűfém keréktárcsa és a fordtott E betűt formázó LED-es hátsó lámpa. A mi tesztautónk különleges felszereléséhez 18-as egyedi kerekek és nagyszerűen világító LED-es fényszórók is dukáltak.

A látványos külső is kevés azonban ahhoz, hogy az utca népéből rokonszenvet váltson ki. Ennek alapvetően két archetípusban keresendő az oka. Az egyik a nagy fekete autó mítosza, amely még élénken él az idősebbekben. A Multivan összeköthető a hatalommal és ebből eredően második ellenszenvet kiváltó okkal, a gazdagsággal. A Multivan tehát önhibáján kívül a politikai utálat és a társadalmi egyenlőtlenségek örök ellentétének áldozata. De csak nálunk. Nyugat-Európában is sokat utaztam benne, de ott csak közömbös tekintetetek bámultak vissza rám.

A Volkswagen Transporter T6 Multivan hossza 5 méter, magassága 1,97 méter, tengelytávja 3 méter. Méretei dacára könnyedén manőverezhető, fordulókörének átmérője 11,9 méter. A széles műszerfalának geometriája letisztult, ergonómialailag is jól berendezett (egy kivétellel), ráadásul számos praktikus tárolót kínál. A váló karját azonban túl közel találjuk a kormányhoz, így a legkisebb gesztikulálással könnyedén üresbe kapcsolhatjuk a DSG-t. Ez előzés közben például egyáltalán nem jönne jól. Jobb esetbe kézi üzemmódot váltunk akaratlanul.

A Highline szériában elektromos tolóajtókat kapunk mindkét oldalon, kékkel megvilágított fellépőkkel, de a nehéz csomagtérajtó emelésében sem kell megszakadnunk: gombnyomásra nyílik az is, csak legyen elég hely mögöttünk. Az utastérbe lépcsőn keresztül kell bejutni, az első ülésekbe is fellépővel lehet behuppanni. Az összehajtható asztalka üzleti tárgyalások és utazás közbeni munka esetén jöhet jól, az ülésekből kihajtható gyerekülések pedig a kicsik biztonságos szállításáról gondoskodnak. Hátratolt ülésekkel kicsi a csomagtartó, de annyi a hely a kocsiban, hogy nem tudunk semmi otthon hagyni. Kiszedett ülésekkel a legnagyobb hasznos térfogat 4,3 köbméteres. 

A Volkswagen Multivan erőssége a személyszállítás - legyen az gyerekszállítás, vagy üzleti út -, második üIéssorában tologatható, elforgatható, egyszemélyes bőrös fotelek találhatók, de a legkényelmesebben a leghátsó kanapén helyezkedhetünk el. Ezúttal azonban nem utasként élveztük marasztaló gondoskodását, hanem a kormánynál tapasztalhattuk meg, hogy mennyire jó vezetni is. 

Hogy megy?

A kétliteres biturbó TDI legnagyobb teljesítménye 150 kW (204 lóerő), amelyet percenként 4000-es fordulatnál ad le. Maximális forgatónyomatéka 450 Nm, ami már 1400-as fordulattól a rendelkezésünkre áll. Hétfokozatú DSG automatikus váltóval és 4Motion összkerék-meghajtással végsebessége 199 kilométer/óra, az üresen 2,3 tonnás doboz álló helyzetből 100 kilométer/órára 10,1 másodperc alatt gyorsul fel. Csendes még autópályán is, ahol 130 kilométer/órás sebességnél is csak alig 2200-at forog a főtengely percenként. 90 kilométer/órás sebességnél 1400-at pördül. Fogyasztásáról csak hosszabb úton tudnánk objektív véleményt mondani, a rövid teszt során 8,5 literes átlagot mértünk 100 kilométerenként. A fedélzeti számítógép időben figyelmeztet az AdBlue folyadék pótlására, a tesztautónkban még mintegy 5000 kilométer megtételére volt elegendő a katalitikus nedű.

Milyen vezetni?

Teherautós múltja ellenére Multivan elöl elöl MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros futóművet kapott, így garantált minden ülésen a kényelmes utazás. Kanyarokban stabilan viselkedik, fékei kiválóan lassítanak, határozottak, magasan ülünk és parádésan rálátunk a forgalomra. A kormány pontos, elegendő a visszajelzése. Fordulékony és dinamikus a T6-os. A váltó sport állásában kifejezetten izgalmas a vezetése. A rugózási kényelem változtatható, komfort, normál és sport beállítások között választhatunk gombnyomásra. Teherautóra csak rossz úton emlékeztet, bármennyire is titkolná génjeit, ilyenkor árulkodnak a zűrös zajok a hátsó futómű felől és megzörrennek a néhol pontatlan illesztések.

Összkerék-meghajtása jól jöhet télen, hóban is elboldogul, de csak addig, ameddig nem éri el a hasát a friss hó. Onnantól a nagy tömeggel nehezen bír a 4Motion, amelynek előnyeit főként kanyarokban érezzük.

Mennyibe kerül?

A Highline kivitel alapára 18,5 millió forint, az extrákkal teletömött tesztautó ára megközelítette a 25 milliót. Számos vezetősegédet pakoltak bele, a front assist a jármű előtti területet figyelő rendszer radarja segítségével felismeri az elöl haladó járműhöz képest veszélyesen kis követési távolságot, és segít lerövidíteni a fékutat. A rendszer veszélyes helyzetekben hang- és fényjelzéssel, valamint a fékpedál enyhe rezegtetésével figyelmezteti a járművezetőt. Az adaptív távolságtartó automatika (ACC) esetében egy érzékelő méri a követési távolságot és a sebességkülönbséget az elöl haladó járműhöz képest. A DSG váltóval együttműködve az ACC le tudja lassítani a járművet, például dugóban araszoláskor, akár álló helyzetig. A helyzettől függően az ACC egy meghatározott időtartam után automatikusan újból indul. Beépített eleme a városi vészfékfunkció, amely 30 kilométer/óra alatti sebességnél nyújt segítséget a vezetőnek, ha nem figyel. Tesztautónk lejtmenetvezérlést is kapott. Ez a rendszer a kerekek egyenkénti fékezésével - amire a vezető a fékpedál használatával nem lenne képes - és a motor fordulatszámának csökkentésével biztonságos és ellenőrzött lejtmenetről gondoskodik. Mindezek csak kiragadott példák a T6 Multivan Generation Six szériafelszerelései közül. Sötétítettek az üvegek az utastérben, teljesen LED-esek a fényszórók és a hátsó lámpák, a kanyarvilágításként is szolgáló ködfényszórók és a krómcsomag mind a szériafelszereltség része.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....