5G
Az EU illetékesei a jövő hónapban jelentik be a döntést, ám a Reuters már megszellőztette az információkat. A szabályozást az EU-országok jövőre alkalmazzák és vezetik be. Miért is olyan fontos ez? Mert az autóba szerelt hálózati kapcsolat milliárd eurós üzlet mind az autógyártóknak, mind az európai távközlési szolgáltatóknak és a kiegészítő berendezéseket előállító beszállítóknak. A jogi szabályozás szükségességét azért szorgalmazza az Európai Unió, hogy a gyártók bátrabban alkalmazzák termékeikben a hálózatba kapcsolást és az ezzel összefüggő szolgáltatásokat. Az unió azt is szeretné, ha a gyártók között ez a technológia átlátható és átjárható lenne, azaz ne csak egy-egy gyártó vagy szolgáltató kiváltsága legyen. A fő cél természetesen a biztonságosabb és hatékonyabb autók előállítása, amiben a hálózatba kapcsoltság fontos szerepet játszik. A biztosítótársaságok is örülhetnek az új szabályozásnak, hisz a telemetria és a hálózatba kapcsoltság révén sokkal több információt kaphatnak az autózási szokásokról és adott esetben egy-egy balesetben a felelősség kérdéséről is.
A mostani döntés zöld utat adott az úgynevezett ITS-G5 wifi technológiának, ami azt jelenti, hogy a rivális, a köznyelvben egyszerűen csak 5G-nek nevezett C-V2X technológia elfogadására még hónapokat, de azt is lehet, hogy éveket kell várni.
A döntés éles határvonalat húz az autó-, csipgyártók és távközlési szolgáltatók között. A hálózatba kapcsolt autózás ma már nemcsak divat, hanem hatalmas üzlet is, például új utakat nyit a hirdetők számára.
A Volkswagen-csoport, a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség, az NXP, az Autotalks és a Kapsch TrafficCom jól gondolták, hogy az ITS-G5 rendszer lesz a befutó. Nem véletlenül döntöttek emellett, hisz az EU által támogatott kormányzati projektekben rendre ezt a technológiát tesztelték és fejlesztették.
Egyelőre bajban vannak az 5G technológia szószólói, a Daimler, a Ford, a PSA-csoport, a Deutsche Telekom, az Ericsson, a Huawei, az Intel, a Qualcomm és a Samsung, akik szerint a C-V2X kommunikáció szélesebb körű és jövőbiztos technológia. Szakértők szerint mellette szól, hogy a C-V2X egyszerre futhat autókon és a közvetlen környezeten, ráadásul az alkalmazások igen széles spektrumát képes kiszolgálni, legyen szó szórakoztatásról, forgalmi adatokról vagy általános navigációról, miközben a gyorsaság és az adatbiztonság kiállja a próbát. Ezzel szemben az ITS-G5 elsősorban autók közötti kommunikációs protokoll, így sokkal inkább alkalmas balesetek és forgalmi dugók elkerülésére.
Az EU illetékesei nem indokolták meg egyelőre a döntésüket, de azt hangsúlyozták, hogy az iparág és a felhasználók érdekeit egyaránt figyelembe vették.
Ha ezt az irányt követi majd az európai jogi környezet kialakítása, akkor az szembe megy a kínai és amerikai törekvésekkel, amelyek a C-V2X mobilhasználatot tekintik irányadónak. Néhány EU-tagállam, mint Spanyolország, Svédország, Finnország és Norvégia a javasolt szabályozás elhalasztását kérte, mivel a témában eltérő véleményt képviselnek. A wifi technológia legnagyobb lobbistája Franciaország, amely végül olyan kompromisszumos javaslattal állt elő, amelyet a tagállamok többsége elfogadhatónak talált. Ennek értelmében a bizottságnak kötelessége 12 havonta felülvizsgálni a szabályozást, ha újabb technológia zöld lámpát kapna.
B. Cs.