5G

Wifi kontra 5G - nyertes a VW, vesztes a Mercedes

2018.11.26.

Az Európai Bizottság az autókba épített wifi-kapcsolatot helyezi előtérbe az 5G-vel szemben, ami kedvez a technológiát immár alkalmazó Volkswagennek és Renault-nak, nem kedvez ugyanakkor a Daimlernek és a többi gyártónak, akik az 5G mellett tették le a garast.

Az EU illetékesei a jövő hónapban jelentik be a döntést, ám a Reuters már megszellőztette az információkat. A szabályozást az EU-országok jövőre alkalmazzák és vezetik be. Miért is olyan fontos ez? Mert az autóba szerelt hálózati kapcsolat milliárd eurós üzlet mind az autógyártóknak, mind az európai távközlési szolgáltatóknak és a kiegészítő berendezéseket előállító beszállítóknak. A jogi szabályozás szükségességét azért szorgalmazza az Európai Unió, hogy a gyártók bátrabban alkalmazzák termékeikben a hálózatba kapcsolást és az ezzel összefüggő szolgáltatásokat. Az unió azt is szeretné, ha a gyártók között ez a technológia átlátható és átjárható lenne, azaz ne csak egy-egy gyártó vagy szolgáltató kiváltsága legyen.  A fő cél természetesen a biztonságosabb és hatékonyabb autók előállítása, amiben a hálózatba kapcsoltság fontos szerepet játszik. A biztosítótársaságok is örülhetnek az új szabályozásnak, hisz a telemetria és a hálózatba kapcsoltság révén sokkal több információt kaphatnak az autózási szokásokról és adott esetben egy-egy balesetben a felelősség kérdéséről is.

A mostani döntés zöld utat adott az úgynevezett ITS-G5 wifi technológiának, ami azt jelenti, hogy a rivális, a köznyelvben egyszerűen csak 5G-nek nevezett C-V2X technológia elfogadására még hónapokat, de azt is lehet, hogy éveket kell várni. 

A döntés éles határvonalat húz az autó-, csipgyártók és távközlési szolgáltatók között. A hálózatba kapcsolt autózás ma már nemcsak divat, hanem hatalmas üzlet is, például új utakat nyit a hirdetők számára.

A Volkswagen-csoport, a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség, az NXP, az Autotalks és a Kapsch TrafficCom jól gondolták, hogy az ITS-G5 rendszer lesz a befutó. Nem véletlenül döntöttek emellett, hisz az EU által támogatott kormányzati projektekben rendre ezt a technológiát tesztelték és fejlesztették.

Egyelőre bajban vannak az 5G technológia szószólói, a Daimler, a Ford, a PSA-csoport, a Deutsche Telekom, az Ericsson, a Huawei, az Intel, a Qualcomm és a Samsung, akik szerint a C-V2X kommunikáció szélesebb körű és jövőbiztos technológia. Szakértők szerint mellette szól, hogy a C-V2X egyszerre futhat autókon és a közvetlen környezeten, ráadásul az alkalmazások igen széles spektrumát képes kiszolgálni, legyen szó szórakoztatásról, forgalmi adatokról vagy általános navigációról, miközben a gyorsaság és az adatbiztonság kiállja a próbát. Ezzel szemben az ITS-G5 elsősorban autók közötti kommunikációs protokoll, így sokkal inkább alkalmas balesetek és forgalmi dugók elkerülésére.

Az EU illetékesei nem indokolták meg egyelőre a döntésüket, de azt hangsúlyozták, hogy az iparág és a felhasználók érdekeit egyaránt figyelembe vették.

Ha ezt az irányt követi majd az európai jogi környezet kialakítása, akkor az szembe megy a kínai és amerikai törekvésekkel, amelyek a C-V2X mobilhasználatot tekintik irányadónak. Néhány EU-tagállam, mint Spanyolország, Svédország, Finnország és Norvégia a javasolt szabályozás elhalasztását kérte, mivel a témában eltérő véleményt képviselnek. A wifi technológia legnagyobb lobbistája Franciaország, amely végül olyan kompromisszumos javaslattal állt elő, amelyet a tagállamok többsége elfogadhatónak talált. Ennek értelmében a bizottságnak kötelessége 12 havonta felülvizsgálni a szabályozást, ha újabb technológia zöld lámpát kapna.

B. Cs.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.05.20
- Elfogadta a német törvényhozás tartományi kormányokat összefogó kamarája (Bundesrat) az....
2019.05.20
Tovább szigorítja az ellenőrzést a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.: már menet közben is....
2019.05.20
Megkezdték Japánban a sinkanzen szuperexpress legújabb prototípusának tesztelését, a szerelvény....
2019.05.20
Szlovákiában tervezi gyártan elektromos kisautó modelljeit a Volkswagen az Automotive News Europe....
2019.05.20
A kétszeres Forma-1-es világbajnok spanyol Fernando Alonso nem indulhat a vasárnapi, 103.....
2019.05.20
Az ABB FIA Formula E bajnokság új biztonsági autójaként debütáló BMW i8 Roadster Safety Car a....
2019.05.20
- Befejezte a vitatott 737 MAX típusú repülőgépek szoftverjének frissítését - jelentette be a....
2019.05.20
Magyarország területén május 17-én 0 órától 2019. május 19-én 24 óráig a rendőrök 148 személyi....
2019.05.19
Az újkori autóipar forradalmának időszakát éljük. Ez a velünk élő revolúció egy szemléletbeli....
2019.05.19
Michelisz Norbert, a Hyundai magyar pilótája harmadikként ért célba a túraautó-világkupa (WTCR)....