járműgyártás

Zsiguli féláron, roncsok milliókért

2013.09.08.

Eget verő liciteken horribilis összegeket áldoznak gyűjtők és befektetők a ritka és régi autókért, motorokért, ám hiába restaurálták rengeteg pénzzel és munkával kelet-európai tömegmodelljeiket, azok ára felére, harmadára esett az elmúlt öt évben.

Szerző: Boros Jenő

Itthon továbbra is inkább hobbi, mint üzlet a régi autók felújítása és gyűjtése: Magyarországon négyezer autó és motorkerékpár kapott eddig OT, vagyis Old Timer betűjelzéses forgalmi rendszámot. A legtöbb veteránautó régebben is csak érzelmileg gazdagított, de mindig voltak és vannak olyanok, akik más műkincsek gyűjtőihez hasonlóan az értékes régi autókat is inkább birtokolni, mint mutogatni szeretik. Van, amelyik darab jó üzletnek is jó, van amelyik bukás.

Kecses és becses darab

Befektetésnek csak olyan autót érdemes venni, melyből keveset gyártottak, vagy kevés maradt belőle. Évtizede még tempósan drágultak a veteránautók, néhány kategóriában azonban jelentős az árzuhanás mostanság a piacon. Feltűnően sok korábbi favoritot kínálnak olcsón a Veterán Autó-Motorban, melynek főszerkesztője, Ocskay Zoltán elmondta, hogy nagyjából annyiba kerül igényesen rendbe hozni egy Wartburgot, mint egy MG sportkocsit, ám miközben utóbbi haszonnal kecsegtető beruházás, az egykori szocialista modellek többségéről ez már nem mondható el. A másfélmillió forintos ráfordítás felét sem lehet visszakapni egy Zsiguli esetében sem, míg egy patinás brit vagy német darab garantáltan nyereséges befektetés lehet, igaz jóval nagyobb befektetéssel.

Veteránexpó

Persze a veteránozók többsége nem üzleti szándékkal vásárol és újít fel régi vasakat, mert ez hobbi és szerelem, ám pont ezért fájdalmas a szakítás, márpedig anyagi okok miatt egyre több tulajdonos kénytelen kénytelen megválni imádott darabjától. A pénz hiteltörlesztésre, lakásfelújításra, vagy a gyerek egyetemi tanulmányaira kell, és ilyenkor először a veterán jármű az áldozat, különösen, ha több is van a gyűjteményben. Ocskay szerint az anyagi helyzet mellett a jelentős túlkínálat is leveri az árakat, hiszen napjainkban a négyezer minősített Old Timer mellett legalább ennyi gondosan rendben tartott, de normál rendszámos autó szerepel a nyilvántartásokban. A veteránautó napjaink családi ezüstje, mely leginkább nélkülözhető és melyhez először nyúl a család, hogy eladásával javítson anyagi helyzeten. Szakértők szerint egyértelműen ezzel magyarázható, hogy meglepően olcsó áron lehet kapni jó állapotú young timer és old timer darabokat.

Az egykor 80 ezer forintos Zsiguli néhány éve még új árának húsz-harmincszorosáért kelt el, jelenleg a kiváló állapotú, sérülésmentes és 2018-ig érvényes FIVA (nemzetközi) veterán minősítésű, valamint OT rendszámos 1977-es kiadású VAZ 21011-es irányára 850 ezer forint.

Ennél még egy lakatosmunkával kombinált komolyabb fényezés is többe kerül. Nem kevésbé meglepő az 1970-es évjáratú, garázsban tartott és hibátlan 850 Fiat, melyet első tulajdonosa 450 ezer forintért kínál. Sokszor nem közvetlenül az anyagi helyzet romlása, hanem megfelelő tárolóhely, garázs hiánya miatt válnak meg a tulajdonosok kedvenceiktől.

Továbbra is szárnyalnak a világpiacon a ritka és patinás modellek, különösen a hírességekhez kötődő darabok árai. Egy királyi udvarból származó Bentley, vagy John Lennon Roll-Royce és James Bond Aston Martin autójának ára az egeket veri, de szinte aranyáron kelt el a tóból kiemelt ritka Bugatti roncsa és a British Leyland földalatti tárolójában lelt befejezetlen Mini is. A ritka autók iránti kereslettel az árak is nőnek: érdekes módon a rekordot nem matuzsálem tartja, hanem az 1962-es Ferrari 250 GTO tartja nyolcmilliárd forintnyi összeggel. Juan Manuel Fangio 1954-ben és 1955-ben győztes F1-es versenyautója a 10 millió fontos kikiáltási ár helyett 19,6 millió fontért ( 6,9 milliárd forint) kelt el a Bonhams aukciós ház árverésén.

Veterán Bugatti

Ebből a Mercedes Silberpfeil típusból összesen hat készült, ebből öt a gyári márkamúzeum gyűjteményének része, és csak a W129 R 0006/54-es számú van magántulajdonban. A kánikula közepén árverezték Elvis Presley 1972-es Cadillac Estate Waggonját, ebből a kombiból csak kettőt készített az American Sunroof Company: a 24 karátos arannyal díszített küllők és márkajelzések ma is szépen csillognak a mindössze 73 mérföldet futott autón. A Mecum Auction Company kínálatában szerepelt még Steve McQueen 1969-es Chevrolet C/10 Baja verseny pickupja, Denis Hopper motorkerékpárja, Ringo Starr, Frank Sinatra és Bett Davis autója. A tervezett 200 ezer font duplájáért ütötték le a Brooklands aukción Wintsotn Churchill brit miniszterelnök által az 1944-es és 1949-es választási kampányban használt 49 531-es alvázszámú nyitott Daimler DB 18-ast, melyből összesen huszonöt készült és kettő maradt meg. Kevésbé szeretik a gyűjtők a diktátorokhoz kötődő modelleket, vélhetően ezzel is magyarázható, hogy a kikiáltási ár harmadáért sem, vagy egyáltalán nem kelt el a fasiszta diktátor Benito Mussolini több autója, vagyis a Duce név nem éppen értéknövelő faktor az aukciókon.

Jó befektetés

A Financial Times összeállítása szerint az elmúlt évtizedben a New York-i ingatlanok ára 72 százalékkal, a hongkongiaké 220 százalékkal nőtt, csakúgy, mint a ritka műkincseké, érméké és bélyegeké, miközben a klasszikus autóknál közel 400 százalékos volt a megtérülés. Az aukciós rekordot sportkocsi tartja: a Ferrari 250-es Testa Rossa példányai 12 millió és 16,5 millió dollárért keltek el. Évtizede ennek tizedéért hozzá lehetett jutni az 1959-es Ferrari 250 GT Berlinetta modellhez, melyért 2012-ben már közel hétmillió dollárt kellett fizetni.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....