aleternatív üzemanyagok

Vissza a jövőbe....

2015.07.06.

A minap belefutottam a Vissza a jövőbe című film első részének sokadik ismétlésébe, ahol az "idő szekerét" először plutónium, majd egy villámcsapás a mozi végén pedig már csak néhány banánhéj repítette egyik idősíkból a másikba. Spielberg meséje idén harminc éves, talán ennek apropóján érdemes eljátszani a gondolattal, hogy vajon a jövő "fluxuskondenzátorait" mi fogja hajtani majd.

Az üzemanyag árának emelkedése kapcsán többször firtatjuk a jövőbeni alternatívákat, a bioetanoltól a hidrogénhajtásig. A lehetőségek belépője immáron kétségtelenül a hibrid hajtás, ami manapság már több mint elfogadott megoldás. És a jelek szerint ez a vonal költségszinten is annyira kordában tartható, hogy a legtöbb márka opciós listájában megtalálható.

Tulajdonképpen ettől már csak egy ugrás a teljesen elektromos hajtás, ami mondhatnánk, hogy egy egészséges permanencia lenne a hibrid után az alternatív hajtások történetében.  Azonban az energiatárolása és a ritkábban szóba kerülő előállítás negatív környezeti hatásai miatt a magam részéről nem hinném, hogy ez jelenti majd az út végét. Legalábbis a tekintetben nem, hogy az áramot majd külső forrásból vételezzük, függetlenül attól, hogy jelenlegi tendencia mégis csak erre felé halad.

Egy biztos, hogy teljesen elektromos hajtásnak a gyártók nem engedik el a kezét, amit ékesen bizonyít az is, hogy már itt van üzemanyagcellás rendszer, ami mindenképpen mérföldkövet jelenthet majd a zéró emisszió és az legújabb kori üzemanyagok életében. Az üzemanyagcellát, amit egy bizonyos Sir William Robert Grove talált fel 1938-ban már jó néhány autógyár leporolt, hiszen ebben a rendszerben hatalmas lehetőségek rejlenek, amit kiválóan demonstrál például a néhány éve megrendezett European Hydrogen Road Tour is. Ennek keretén belül kilenc európai városban, négy nagy autógyár a Mercedes-Benz, a Honda, Hyundai és a Toyota részvételével népszerűsítették ezt a hajtásmódot.

A kulcs tehát a hidrogénben keresendő. Ugyanis költséghatékony előállítása és tárolása, tankolása teljes pálfordulást jelenthetne az autóipar számára. Sőt rögtön kettőt is, hiszen az üzemanyagcella mellett már régen ott van hagyományos motorok hidrogénnel történő üzemeltetése is.

A BMW-nél már évek óta létezik ilyen meghajtású motor, azonban jelenleg a töltőbázisok szórványos száma miatt egyelőre nem nyert nagy teret ez az alternatíva. És persze a tárolásával is vannak még gondok, de ennek ellenére a gyártók nem hagyják, hogy kikopjon a lehetőségek tárházából.

Az elektromos meghajtás nem csak a hétköznapi autózásra, hanem a szabadidőautózásra is jelentős hatással lehet, hiszen a klasszikus motorok és hajtásláncok helyét átveheti a kerekenkénti meghajtás. Ezzel eltűnnek a kardántengelyek, osztóművek, hogy csak az alapvető alkatrészeket említsük. Az autók alja teljesen síkká tehető majd és minden bizonnyal végérvényesen eljutunk oda, hogy a számítógép osztja majd trolibusznyi nyomatékokat a kereke felé.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..