Sir Jackie Stewart

80 éves a skót legenda, Sir Jackie Stewart

2019.06.12.

A háromszoros Forma-1-es világbajnok autóversenyzőként és csapatfőnökként is sikeres volt.

A skóciai Miltonban született 1939. június 11-én. Apja egy kis családi műhelyt vezetett, innen a gépek szeretete. Bátyja lett előbb autóversenyző, Jackie először csak titokban, álnéven indult versenyeken, mert szülei ellenezték szenvedélyét. Miután tizenöt éves korában otthagyta az iskolát - utóbb kiderült: súlyos diszlexiája volt -, inkább agyaggalamb-lövészettel foglalkozott, és egyetlen találaton múlt, hogy lemaradt a római olimpiáról.

Az autósport sokat köszönhet annak az elrontott lövésnek, mert ezután a száguldást választotta. A tehetséges fiatalembert huszonöt évesen vette be Ken Tyrrell a Formula-3 sorozatban szereplő csapatába, amit a skót reménység zsinórban hét győzelemmel hálált meg. 1965-ben csatlakozott a British Racing Motors (BRM) Formula-1 csapatához, ahol három szezont töltött. A legmagasabb osztályban 1965. január 1-jén, a dél-afrikai nagydíjon mutatkozott be, s a rajt után rögvest az élre állt, de motorhiba miatt fel kellett adnia a küzdelmet. Szeptemberben, Monzában állhatott először a dobogó tetejére, az évet Jim Clark és Graham Hill mögött harmadikként zárta, de autója később már nem úgy teljesített, ahogy elvárta. Amikor Tyrrell 1967-ben úgy döntött, hogy saját Forma-1-es istállót alapít, Stewart rögtön csatlakozott hozzá, együttműködésük komoly sikereket hozott a versenyzőnek és a csapatnak is.

A Matra szponzorálta csapatnál az első évben, 1968-ban második lett Hill mögött, a következő évben óriási előnnyel nyert, s nyakába került a világbajnoki koszorú. A Tyrrell Racing 1970-ben szakított a Matrával, abban az évben Stewart csak egyszer tudott győzni. 1971 ismét sikeres éve volt: hat futamgyőzelmet aratott, második világbajnoki címét 29 pont előnnyel gyűjtötte be. A következő évben második lett a fiatal Emerson Fittipaldi mögött, de utolsó Formula-1-es évét 1973-ban ismét, immár harmadszor is világbajnokként zárta, címét már két versennyel a szezon vége előtt bebiztosította. Az évad utolsó futama kereken a századik versenye lett volna, de miután a szabadedzésen csapattársa és barátja, Francois Cevert halálos balesetet szenvedett, a gyász jeléül nem állt rajthoz.

Amikor a "repülő skótként" emlegetett Stewart ereje teljében, harmincnégy évesen visszavonult, Juan Manuel Fangio óta a Forma-1 legnagyobb egyéniségének számított. Összesen 99 Forma-1-es versenyen indult, 27 győzelmet szerzett, és 43-szor állhatott fel a dobogóra.

Az autóversenyzők az ő idejében minden versenyen szó szerint az életüket kockáztatták, és Jackie Stewart mondta ki először, hogy ennek nem kellene így lennie. Akkoriban ez eretnek gondolatnak számított, sokáig egymaga vívott harcot azért, hogy a Forma-1 biztonságosabbá váljon. Többek közt neki köszönhető, hogy a versenyzők használni kezdték a teljesen zárt bukósisakokat és a biztonsági övet, de segített egy orvosi egység létrehozásában is, mely futamról futamra utazott a csapatokkal. Sikeresen kampányolt a pilóták és a nézők testi épségét egyaránt óvó biztonsági korlátok és kiszélesített bukóterek mellett is.

A karizmatikus skót - védjegyévé vált fekete sapkájával és rocksztárhoz méltó, hosszú hajával - rendkívüli népszerűségre tett szert, ő lett az első F1-es szupersztár. Bár sokan laza, jópofa playboynak tartották, aki fényűző életmódot folytat, és kapcsolatot tart neves politikusokkal, zenészekkel és filmsztárokkal, valójában nagyon is családcentrikus ember. Több mint fél évszázada él szeretetben feleségével, akivel két fiút neveltek fel.

Forma-1-es pályafutásának befejezése után tv-kommentátorként dolgozott, emellett a Fordnál tanácsadó volt. 1997-től vezette a nevét viselő Forma-1-es csapatot, amelyet két év múlva családi okok miatt eladott a Fordnak, 2000 elején lemondott a jogutódnak számító Jaguár-istállónál betöltött vezetői tisztségéről is. 2002-ben jóindulatú tumorral műtötték. 2000-2006-ban a Brit Autóversenyzők Klubjának elnöke volt. 2001-ben lovagi rangot kapott a királynőtől, így kijár neki a Sir megszólítás. Üzleti vállalkozásainak köszönhetően multimillomos üzletember is, aki folyamatosan figyelemmel kíséri az F1-es "száguldó cirkuszt".

(az MTVA Sajtóadatbankjának portréja)

Forrás: 
MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....