balesetmegelőzés

„Csak a csattanásra emlékszem”

2019.06.11.

Rendhagyó, megrázó kampányt indított az utakon dolgozók biztonságáért a Magyar Közút Nonprofit Zrt.

– Csak a nagy csattanásra emlékszem, aztán se kép, se hang. A következő emlékképem az, hogy törött orral ülök a mély árokba zuhant roncsban – így elevenítette fel tavaly nyári balesetét ifj. Dénes László útellenőr, aztán gyorsan hozzáfűzte: – Szerencsés vagyok, hogy egyáltalán itt lehetek, és elmesélhetem azt, ami velem történt.

Az útellenőrnek valóban óriási szerencséje volt. A balesetéről készült térfigyelő kamerás félvételek ugyanis arról tanúskodnak, hogy sokkal rosszabbul is járhatott volna. Szolgálati furgonjával megállt a leállósávban, hogy egy úthibát rögzítsen. Pár perccel később azonban érkezett egy kamion, amelynek sofőrje figyelmetlen volt. Csak egy kicsit sodródott ki a külső sávból, de ennyi is elég volt ahhoz, hogy hátulról, fékezés nélkül belerohanjon, és a mély árokba lökje a furgont.

Veszélyes munka

Ifj. Dénes László túlélte a balesetet, ám egyre több olyan kollégája van, akinek nincs ilyen szerencséje. – A Magyar Közút Nonprofit Zrt. összesítése szerint a 2000-es évektől napjainkig 17 mérnökségi szakember hunyt el munkaterületen figyelmetlen vagy szabálytalan közlekedők miatt. Az elmúlt öt évben pedig 30 olyan baleset történt, amelyben megsérült vagy meghalt közutas dolgozó – összegezte a drámai adatokat Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója az M7-es autópálya töreki pihenőhelyében álló, a közutakon, munkavégzés közben elhunyt munkatársak kopjafájánál tartott sajtótájékoztatón. Itt jelentették be: a tragédiák miatt, az utakon dolgozók biztonság érdekében a Magyar Közút Nonprofit Zrt. rendhagyó, megrázó kampányt indított „Biztonságunk az Ön kezében van!” címmel.

A kampányt már csak a kockázati tényezők is indokolttá teszik: a társaság 32 ezer kilométeres közúthálózatért felel és majd minden nap 4000 munkavállaló dolgozik az utakon. Ennyi ember biztonság múlik azon, hogy az autósok betartják-e a terelések, ellenőrzések idején a szabályokat. Márpedig sokszor nem tartják be. Az eddigi tragikus esetekben ugyanis közös, hogy a munkaterületek mellett a vétkes jármű vezetője nem a kihelyezett forgalmi jelzéseknek, korlátozásoknak megfelelően közlekedett, és legtöbbször jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

Majd minden nap 4000 munkavállaló dolgozik az utakon

A tragédiák mellett szinte hetente történik olyan baleset, amikor „csak” sérülés vagy anyagi kár történik. Tavaly 83 baleset történt olyan szakaszon, ahol közutasok dolgoztak. A legtöbb karambol a munkaterület kezdeténél történik: vagy nem engedik be egymást az elfogyó sávból az autósok vagy figyelmen kívül hagyják az előjelzéseket és becsapódnak a munkavégzők közé. Kilenc alkalommal olyan, a munkagépek hátuljára szerelt ütközési energiaelnyelő eszköznek csapódtak járművek, amelyek működéséről és hasznosságáról már írtunk.

Energiaelnyelő eszköz – használat után

A kampányban óriásplakátokon hívják fel a veszélyekre a figyelmet, emellett a Magyar Közút hivatalos Youtube-csatornáján videókban mutatják be, milyen óriási ára lehet a türelmetlenségnek, szabálytalanságnak. A legmegrázóbb az a kisfilm, amelyben egy 2017-ben meghalt útüzemeltető munkatársa és felesége vállalta: akármilyen nehéz is, elmesélik Illés Attila tragédiáját, hátha ezzel megmenthetnek másokat.

– Több mint fél órán keresztül próbálták újraéleszteni, de mindig újra és újra leállt a szíve. (…) Aztán folyamatosan azt néztem, nem mozdul-e meg az a fólia – idézte fel a munkavégzés közben elhunyt férfi kollégája, Juhász Csaba a videóban. Aztán könnyeivel küszködve arról is beszélt, hogy mit élt át, amikor fel kellett hívni munkatársa feleségét: – Megnyomtam a zöld gombot. És azt nem kívánom senkinek, amit ott akkor végigéltünk mind a ketten.

– Amikor azt mondták nekem, hogy jó napot kívánok Juhász Csaba vagyok, a szigetszentmiklósi kirendeltségről, akkor tudtam, hogy baj van – elevenítette fel a videóban az elütött férfi felesége. – Összeestem a tűzhely előtt, és akkor csak annyit tudtam mondani, hogy ugye ez nem igaz, ugye ez nem igaz. Akkor kijött a kislányom a szobából, ezt meghallotta és elkezdte csapni a konyhafalat...

Illés Attilát egy figyelmetlen autós sodorta el.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....