Oroszország
A Volgai Autókonszern (VAZ) egyik csúcsvezetője úgy véli, hogy a hazai autóiparban vészes szakemberhiány alakult ki az elmúlt hónapokban. Szergej Gromak, az AvtoVAZ alelnöke arról számolt be, hogy a gyártási lánc szinte miden pontján hiányzik a szakképzett személyzet. Különösen a mérnökök hiányoznak az iparágból.
Az elmúlt években kialakult gépészmérnöki létszámhiány arra kényszerítette a hazai autógyártókat - az AvtoVAZ-t, a Sollerst és a KAMAZ-t -, hogy a korábbinál jóval nagyobb erőfeszítéseket tegyenek az összeszerelő telephelyeiken kialakult munkaerőhiány enyhítése érdekében.
A VAZ alelnöke elmondta: speciális fejvadász és munkaerő-toborzó mobil csoportokat hoztak létre, amely az ország teljes területén próbál alkalmazottakat verbuválni. A kritikus helyzet miatt verseny alakult ki az autógyártók között a magas képzettségű munkaerőért.
Az AvtoVAZ-fönök beismerte: az orosz autók eladási volumene az ország autópiacán kisebb, mint az Ukrajna elleni agresszió nyomán bekövetkezett válság előtti utolsó évben.
Beszélt egy másik komoly problémáról, mely szintén az autóipart sújtja: ez pedig a szállítóeszközök hiánya. Sem elegendő autószállító tréler, sem megfelelő számú teherautósofőr nem áll rendelkezésre a gyáraktól a kereskedőkhöz történő szállításához. Ez újabb árfelhajtó tényezőként hat az egyébként is ezer sebből vérző orosz autópiacon.
Egyebek mellett ennek is tudható be, hogy manapság a vásárlók számára könnyebb megfelelő adottságú kínai gyártású autót találni, mint egy oroszt. A gyártási nehézségekre és a hiányra jellemző, hogy szeptember eleje óta az AvtoVAZ csak szürke színben gyártja a LADA Granta modellt.
A Samara Review szerint több ezer autó halmozódott fel a Volgai Autógyár telephelyein, amelyeket a cég a járműhiány miatt nem tud a kereskedőknek kiszállítani. A vevőknek ezért a cég felajánlotta a lehetőséget, hogy saját maguk menjenek el a vállalati telephelyekre a megrendelt autóikért.
Az autókereskedések kirakatai szinte üresek, a választék rendkívül korlátozott. A Samara Review újságírói csak néhány Vestát találtak a Samara-kereskedők weboldalain, többnyire Niva Travel és Niva Legend SUV-k kaphatók. Az AvtoVAZ hivatalos honlapján is gyanúsan kevés autó található: Moszkvában 37, Szentpéterváron 67, Novoszibirszkben pedig mindössze 10.
Láthatóan a VAZ számára már nem csupán az alkatrészhiány, de a szállítás is feliratkozott a nehezen megoldható problémák listájára. Az Európai Vállalkozások Szövetsége (AEB) adatai szerint az AvtoVAZ hét hónap alatt 172 996 autót szállított ki a márkakereskedőknek, amiből 161 927 autó állt forgalomba.
Az oroszországi teherfuvarozók szövetségének (Gruzavtotrans) elnöke, Vlagyimir Matjagin szerint az autószállító szegmens válság eredendő okát az Ukrajna elleni agressziót követő nyugati szankciókban látja.
— Amikor tavaly a szankciók és az európai márkák távozása miatt káosz alakult ki a piacon, azok, akik az Oroszországot elhagyó márkáknál dolgoztak, eladták autószállító vállalkozásaikat, illetve kapacitásaikat egyéb fuvarozó tevékenységekre vitték át. A kínai autók viszont – a nagy távolságok miatt – nem érkeznek meg időben. Érthető, hogy fogy az emberek türelme.