Gondolatjel

Az EU bolondériái

2022.09.30.

Komolyan elgondolkoztató az Európai Unió ideológiavezérelt működése: megszavazták, hogy férfiak is szülhetnek, az Oroszországot megregulázni szánt szankciók nekünk ártanak többet, és betiltják a belsőégésű motoros autókat.

Miközben egyre több hatáskört szerez magának az EU a tagállamok rovására, hasonló autoriter irányításra tör, mint Moszkva a szocialista táborban, egyáltalán nem mindegy, hogy ésszerűek, közérdeket szolgálók a döntései, vagy egy homályos eszme győzelmei a józan, normális intellektus fölött.

Minap 378 szavazattal, 255 ellenszavazat és 42 tartózkodás mellett fogadta el az Európai Parlament, hogy a szexuális, illetve reproduktív egészséghez fűződő jog alapvető eleme a női jogoknak és a nemek közötti egyenlőségnek – ennek szellemében férfiak is szülhetnek. Nem akarom minősíteni a döntést, csak egyéb határozatokat helyezek ennek fényébe. Ha valaki közönséges őrültségnek tartja, vagy súlyos aránytévesztésnek, hogy erről egyáltalán kell-e szavazni földrészünk csúcsszervének, akkor kétségei támadhatnak egyéb „európai értékek” iránt, amelyekről szó sem volt, amikor beléptünk az Unióba.

Nézzük az egész problémagubancot autós szemmel. Az EU egyik szent tehene a személyek és áruk szabad mozgása, amely elvileg szép alapelv, de válságos korunkban kontraproduktív, mert teret ad fölösleges fuvarozásnak (Portugáliából kamionnal Magyarországra szállított paradicsom), és kedvtelési autós utazásoknak, amelyek légkörszennyezők, apasztják földünk nyersolajkészletét, és importfüggővé tesznek. Mellékes, hogy az a kamion Euro 6-os vagy régebbi, 31 vagy 29 liter gázolajat fogyaszt száz kilométeren, hanem az számít, hogy egyáltalán elindul-e, vagy sem. Az egymással szembe robogó és ugyanazt fuvarozó teherautók áradatát kellene korlátozni, de szóba sem jöhet, mert pörgeti a fogyasztói társadalmat, miközben fenntarthatatlan. Ugyanezt mondhatjuk a nyaralási, sízési, hétvégi autózások kilométer-millióiról. Pár éve még akceptálhatók voltak az ilyen igények, de napjainkban egyre kevésbé. Törődik ezzel Brüsszel? Ugyan már…

Humánus felfogású embernek nyilvánvaló, hogy amorális volt Ukrajna megtámadása, de kérdéses, hogy kötelező feladata-e az EU-nak, az erkölcsi elítélésen túl energiaháborút kezdeni Oroszországgal, amelynek olaj- és gázimportjától nagymértékben függ iparunk, közlekedésünk, mindennapi életünk. Napóleon, Hitler óta tudjuk, hogy az oroszokat fegyveres háborúval legyőzni nem lehet, és a Szovjetunió históriája megtanított, hogy gazdasági, politikai embargóval sem. Földrészünk irányító testülete mégis e mellett döntött, mire elapadt az olajszállítás, illetve a nemcsak energiahordozó, hanem egyben nélkülözhetetlen vegyipari alapanyag földgáz szállítása. Világosan látszanak a következmények: akadozik az autó- és műtrágyagyártás, hogy csak két ágazatot említsek, égbe szökik a benzinár, kevés is van belőle, a németeket felszólították, hogy kevésbé fűtsék otthonukat, zord tél elé néznek. Az Oroszország megleckéztetésére kitalált szankciók eddig nem érték el céljukat, de következményeik jobban fájnak nekünk, mint az oroszoknak. Mivel ez hónapok óta így van, és egyre szembeötlőbb, át kellett volna állni pragmatikus hozzáállásra, de ilyesminek jele sem látszik. Ha mi itt önégetést rendezünk, mint Csehszlovákia 1968-as „baráti” lerohanása ellen tiltakozva Jan Palach, attól megint nem hátrál meg a Kreml, csak mi magunk pusztulunk bele, vagy szerzünk súlyos sérüléseket.

Bolondériának, vagy józan döntésnek tartsuk a belsőégésű motoros autók gyártásának betiltását és a teljes átállást elektromobilitásra, 2035-től? Igen! Bolondéria! Nem a villanyautóval van bajom, csak kellően nem megindokolt, erőszakos, elhamarkodott, piaci győzelmét meg nem váró elterjesztésével. Maga a jármű, folyamatos fejlesztések hatására, egyre kevesebb hátránnyal helyettesíti a kipufogósokat, de ha minden tényezőt beszámítunk, nyersanyagai kitermelésétől, feldolgozásától, a jármű gyártásán és használatán át a végső kiselejtezésig, akkor nem is annyira kedvezőbb az ökológiai mérleg, hogy feltétlenül megérné az egész hercehurcát. Bizonytalan, hogy lesz-e elegendő nyersanyag (például lítium) egy ilyen léptékű paradigmaváltásra, és ha lesz, milyen új kiszolgáltatottságokat okoz. További probléma, hogy miközben egyre nehezebben tud autót vásárolni és fenntartani a háborús inflációval is gyengített európai középosztály, még kevésbé lesz képes erre, ha csak sokkal drágább e-modellek közül válogathat. És honnan lesz megfelelő mennyiségű elektromos energia a töltésükre, mikor a nagyon okos németek leállították atomerőműveiket, és a franciáknál is csökkentett kapacitással működnek, mert az aszály miatt elapadt folyók vize nem elegendő a hűtésükre. A súlyához méltó átgondoltsággal fontolta meg közlekedési e-forradalmát az EU? A jelek szerint egyáltalán nem, ez is csak egy ideológia, csöbörből vödörbe jutunk vele, mert nem szünteti meg, hanem inkább erősíti a pazarló, minden individuális igényt, de legfőképp a globális nagytőke igényeit kielégítő állandó gazdasági növekedést, amely már visszaesésbe látszik fordulni.

Zavartalan automobilizmus helyett zavaros autokrácia…

Mit tehetünk e helyzetben? A szocializmusban Magyarország volt a legvidámabb barakk, legyen így az Európai Unióban is! Álljunk ellen bolondságoknak, amíg lehet, használjuk ki tagságunk előnyeit, amennyire tudjuk, és egyénileg próbáljuk a magyar ember kiskapukereső ügyességével kihozni a legtöbbet, legjobbat a szituációból.    

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....