önvezető
Nemrég Elon Musk tweetelt arról, hogy a Tesla tervei szerint „remélhetőleg ezen a nyáron” be tudja vezetni az EU-ban a “teljes” önvezető szoftverének 9. verzióját, és hogy a funkcionalitástól eláll majd a lélegzet. Ez egy tisztán kameraalapú rendszer, nem szükséges hozzá radar vagy a még drágább LIDAR, amelyet a gyártók és más úttörők, mint például a Waymo, elengedhetetlennek tartanak a megbízható autonóm vezetési képességekhez.
Minden bizonnyal kell is majd az önvezető képesség, mert tényleg elképesztő látványt nyújt a rendszer működése, úgyhogy valószínűleg sokan inkább ezt fogják nézni az út helyett. Egyelőre ugyanakkor nem egyértelmű, hogyan fogják leküzdeni az ilyen, a vezető helyett “látó” szoftverek fő nehézségeit, vagyis amikor az eső, a hó vagy éppen a sár eltakarják a kamerát.
Musk tweetjével egy napon ugyanakkor volt egy másik bejelentés is, ami összességében még jelentősebb, mint a Tesla tervei.
Az Egyesült Királyság kormánya jóváhagyta az aktív sávtartó rendszerek (ALKS) használatát az ország teljes területén. Az ALKS alapvetően aktív sebességtartóból, automatikus vészfékező- és sávtartó rendszerből áll. A rendszer használatát 60 kilométer/órás sebességig engedélyezték Boris Johnsonék.
A bejelentés alapján a járművezetőknek törvényileg nem lenne kötelező figyelni az utat vagy a kezüket a kormányon tartani, amikor a jármű önmagát vezeti, de a sofőrnek továbbra is „10 másodpercen belül” be kell avatkoznia abban az esetben, ha a rendszer leáll, mert ennek hiányában az autó automatikusan bekapcsolja a vészvillogókat, lassít, majd leáll. Ismereteink szerint szerint ez az első alkalom, hogy ezt a megoldást törvényessé tették a Kínában, az Egyesült Államokban és néhány másik helyen található ellenőrzött tesztkörnyezeteken kívül.
A bejelentésre vegyes reackiók érkeztek ahogy az várható volt. Az Egyesült Királyság kormányának vezetői örülnek, mert így végül is teljesítették az eredetileg 2017-ben tett ígéretüket, miszerint az önvezető autók 2021-re már az utakon lesznek. A gyártók brit szakszervezete, az SMMT az automatizált vezetési rendszerek révén a balesetek és sérülések lehetséges csökkentésének örült, mert szerintük a döntés redukálja az emberi tévedés lehetőségét.
Az Egyesült Királyság gépjármű-biztosítói által finanszírozott Thatcham Research azonban kritikusabb hangot ütött meg közleményében. Elsősorban a szövegezéssel volt problémájuk, valószínűleg jogosan. "A kormány által most engedélyezett ALKS nem automatizált rendszer" – hívták fel rá a figyelmet. „Az ALKS automatizált rendszernek nevezésével az a fő gond, hogy az Egyesült Királyság kormánya hozzájárul a zűrzavarhoz azzal, hogy közleményében arra utal, hogy nem kell figyelni, ha ez a rendszer irányítja az autót. Emiatt az ilyen rendszerrel felszerelt autót használó vezetők elvárjhaták, hogy az autó elvégezze a sofőr munkáját, amire a jelenlegi modellek valójában nem képesek. ” Ezt megerősítette az AXA biztosító igazgatója, aki hangsúlyozta, hogy az ALKS-t csak a vezetői asszisztens rendszernek kell tekinteni, különben „súlyos sérüléseket, haláleseteket fogunk látni”.
Mindez könnyen kaotikus helyzetet eredményezhez, amikor a végeredmény éppen az ellenkezője a kitűzött céloknak - több baleset és több sérülés, valamint a felelősséggel kapcsolatos lehetséges viták. Egyrészt ott vannak a gyártók, akik a sofőröket okolhatják a rendszerek nem rendeltetésszerűen használata miatt, valamint a biztosítók, akik megtámadhatják a kárigényt, ha a járművezető túlzottan támaszkodott egy asszisztens rendszerre, és egy kormány, amely tagadja majd, hogy az „önvezető” rendszerek azt jelentik, hogy a sofőr pihenhet vezetés helyett.
Persze könnyen lehet, sőt, szinte biztos, hogy a végül a KRESZ könyvekbe bekerülő szabályok már egyértelműen fogalmaznak majd, de tény, hogy ha az ember egyszer megszerezte a jogosítványát, nem igazán veszi újra a kezébe a KRESZ szabályzatokat.
Éppen ezért lenne nagyon fontos, hogy a politika szakértőkkel egyeztetve, egyértelműen fogalmazzon, mert egy-egy ilyen bejelentés könnyen hivatkozási alappá válhat – még ha jogtalanul is – különböző balesetek résztvevői között.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!