villogó

Háromszög helyett vészjelző villogó kerül a spanyol autókba

2023.03.12.

Az új, villogó fényjelző a korábban használatos elakadásjelző háromszögeket váltja majd fel. 

Kötelező lesz az autókban a hordozható vészjelző lámpa 2026-tól Spanyolországban. A villogó lámpa sárga fénnyel jelzi a többi járműnek, hogy baleset történt, vagy a sofőr és az utasok vészhelyzetbe kerültek. Ezen felül meghatározza a gépkocsi pontos helyét is GPS-koordináták segítségével – írja az El Independiente angol nyelvű online kiadása.

A Spanyol Közlekedési Hatóság (Dirección General de Tráfico - GDT) hivatalosan is közétette, milyen kritériumoknak kell megfelelniük a jövőben piacra kerülő autós villogóknak. Már jelenleg is kereskedelmi forgalomban van néhány V16 tpusú modell, de várhatóan jó néhány új típus is megjelenik majd a kötelező bevezetés határidejének közeledtével.

V16-os típusú vészjelző lámpa

Spanyolországban 2021 júliusa óta kötelező a jelenleg érvényben lévő két autós vészjelző eszköz egyikének – vagy kombinálva mindkettőnek – a használata. Ezek a V16-os típusú vészjelző lámpa és a 2025 decemberéig alkalmazható elakadásjelző háromszögek. 2026 január 1-től pedig már kötelező lesz meghatározott szabvány szerinti vészhelyzeti villogó lámpát tartani minden autóban. A közlekedési hatóság azért is sürgeti a fényjelző bevezetését, mert a tapasztalatok szerint az elakadásjelző háromszög közúti elhelyezése, nem megfelelő alkalmazása további balesetveszélyt hordoz magában.

Az autósok is kezdik felismerni ennek jelentőségét, így egyre többen élnek a lehetőséggel és váltják fel a háromszöget az új vészjelző lámpákra. A háromszögek használata egyre ritkább. Szakértők szerint Spanyolországban 2023 végére az autósok többsége át fog térni a vészhelyzeti lámpákra, különösen, hogy annak kezelése jóval egyszerűbb, hatékonysága pedig sokkalta nagyobb.

Hogyan működnek a V16-os vészlámpák?

Ezeket a világító, veszélyjelző eszközöket az autó tetején lehet elhelyezni, akár a vezetőülésből. Csak le kell húzni az ablakot. Ez a módszer a háromszög kirakásánál jóval nagyobb biztonságot nyújt az autóvezetőnek, hisz vészhelyzet esetén nem kell kiszállnia a járműből ahhoz, hogy segítséget kérjen. A vészvillogó nagyon erős fényt bocsát ki, akár 360º-ban. Önállóan, akkumulátorral és a szivargyújtóhoz csatlakoztatva is működik.

Előnyei

Sárga színnel világítanak, amely 1 kilométerről látható, és akkor aktiválódik, amikor az autó tetejére helyezik őket.

A sofőrnek nem kell kiszállnia az autóból, hogy felhelyezze őket, így elkerülheti a további baleseteket az úton.

Tartalmaz egy földrajzi helymeghatározó rendszert, amely 100 másodpercenként elküldi az autó helyét meghatározó koordinátákat a DGT  3.0 felhőalkalmazásba. Ezzel az eljárással az egymáshoz kapcsolódó járművekhez is eljut az információ.

Ami a vészháromszögek kihelyezésének szabályait illeti: a spanyol KRESZ kötelezően előírja, hogy a sorfőrnek fényvisszaverő mellényt kell viselnie, hogy az útszakaszon közlekedők időben és jól láthassák.

Az új V16 vészjelző lámpák kihelyezése esetén nincs ilyen veszély, így a mellény használata természetesen nem kötelező. A vészhelyzeti fényjelző kötelező elhelyezésének közeledtével várhatóan több modell is megjelenik a piacon, de a hatóság csak azokat fogadja el, melyeket korábban a DGT már engedélyezett. A fenti szabályok megsértőit 200 euróig terjedő bírsággal sújthatják.

A V16 vészvillogó alkalmazásának követelményei

- A készüléknek jól látható engedélyezési kóddal kell rendelkeznie, amely bizonyítja, hogy gyártási lajstromba vették, és nem manipulálták. A kódot olyan módon kell rögzíteni a készüléken, hogy az a szavatosságban meghatározott ideig ellenálljon a fokozott környezeti igénybevételnek.

- A fényjelzés által kibocsátott fénynek sárgának kell lennie.

- Az optikai rendszert úgy kell megtervezni, hogy egy olyan látómezőt fedjen le, amelynek vízszintes 360º, függőlegesen pedig legalább 8º felfelé és lefelé is.

- A fény villanási frekvenciájának 0,8 és 2 Hz között kell lennie.

- A vészvilágításnak stabilan kell maradnia egy sík felületen, megakadályozva, hogy 180 Pa dinamikus nyomást kifejtő légárammal szemben elmozduljon.

- A V16 biztonsági lámpa működését –10 °C és 50 °C közötti hőmérsékleten kell garantálni.

- Körülbelül 18 hónapig működőképesnek kell maradnia önálló akkumulátoron vagy a gépkocsi akkumulátorán keresztül.

- Végül, de nem utolsósorban 2026-tól követelmény lesz, hogy a vészhelyzeti villogó kapcsolódni tudjon a DGT helymeghatározó rendszeréhez.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.29
A magyarázat már-már banális, mégis kevesen tudják a választ.   ..
2024.05.28
Áprilisban a DataHouse adatai szerint mintegy 80 900 személygépkocsi cserélt gazdát, 21 százalékkal....
2024.05.28
Múzeumi darabokat idéző klasszikus műveket mutatnak be a Mester tanítványai. ..
2024.05.28
Ketten meghaltak, amikor frontálisan ütközött két autó a 48-as főúton, Haláp és Vámospércs között....
2024.05.28
Az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hivatal (NHTSA) vizsgálatot idított Waymo vállalat ötödik....
2024.05.28
Farkas Kevin megtörte a jeget, és megszerezte első pontjait a 2024-es szezonban Le Mans-ban, a Red....
2024.05.28
Hazánkban is bemutatkozott a Suzuki Swift negyedik generációja. A teljesen új modell az elődök....
2024.05.28
A 67-es főút Látrány elkerülő szakaszának bővítése keretében átadott több mint 10 kilométeres....
2024.05.28
Véget ért egy jókora dugókkal járó munka, mostantól az autósok és a gyalogosok is örülhetnek. ..
2024.05.28
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 2926-an lépték át Bács-Kiskun....