Irán
A következő hónapokban jelentősebb mennyiségű iráni autó érkezik Oroszországba. Ezt hivatalosan Mehdi Khatibi, az Iran Khodro cég vezetője jelentette be. Az első tételről már megállapodtak: a szállítmány 2 ezer Tara és Dena autóból áll majd. Az iráni autók hivatalos bemutatkozása a Moszkvai Autószalonon történt 2022 nyarán – írja az indiai digitnews.in.
A Tara méreteit tekintve valamivel nagyobb, mint a LADA Vesta, a motorháztető alatt pedig egy 113 lóerős szívómotor lapul. Ami a Dena modellt illeti, maga az iráni Khodro cég ezt tartja zászlóshajójának.
A Dena modellből néhány darab már érkezett Oroszországba az úgynevezett „párhuzamos importon” keresztül, ami a valóságban a gyártó cég engedélye nélküli forgalmazást jelent. A Dena+ 1,7-es, 150 LE-s turbómotorja hatfokozatú automata sebességváltóhoz kapcsolódik. Az orosz szabadpiacon másfél millió rubelt (kb. 7,5 millió forintot) kérnek érte.
Ugyancsak tárgyalások folynak a Rira crossover Oroszországba történő exportjáról.
A Rira crossover tavalyi bemutatóján az Iran Khodro vezérigazgatója közölte: "Idén több mint 500 ezer járművet fogunk gyártani, az exportot pedig 100 ezer járműre szeretnék növelni három éven belül a jelenlegi 20 ezerhez képest."
Tudni kell, hogy az Iran Khodro az elmúlt hatvan évben alapvetően Peugeot-licencek alapján gyártott modelleket.
A Tara is tulajdonképpen egy valamelyest átalakított Peugeot 301. Az iráni piacon elérhető alapváltozathoz képest várhatóan néhány kiegészítő funkcióval egészítik ki az orosz piacra szánt verziót. Ezek között szerepelhet például a videórögzítő, a fűtött hátsó ülések, a LED-es fényszórók, a sportkipufogó vagy éppen a különleges megvilágítású utastér.
Az Iran Khodro 2006-ban már próbálkozott Oroszországban, de csak 12 ezer autót sikerült eladnia, így visszavonult. Most azonban a cég úgy ítéli meg: ezúttal nagyobb eséllyel térnek vissza a szankciók által sújtott orosz piacra.
Lehetséges, hogy hamarosan egy másik iráni gyártó, a Saipa is bejelenti autóinak megjelenését az Orosz Föderációba piacán. Az első fecske a Shahin szedán lehet, amit követhet a Saipa Quik hatchback és a Saina szedán. Az indiai digitnews.in portál szerint az értékesítés körülbelül három hónap múlva kezdődik.
A Saipa Quik a Lada Granta ferdehátú analógja: méretei 4005 x 1678 x 1492 mm. Az autó 1,5 literes, 87 LE teljesítményű szívómotorral van felszerelve. Iránban tavaly bemutatták a Quik továbbfejlesztett változatát is Atlas néven.
Autóipari szakértők szerint az iráni autók az Oroszországot elhagyó népszerű modellek – Kia Rio, Hyundai Solaris, Volkswagen Polo és Skoda Rapid – helyét vehetik át.
Becslések szerint Oroszországban a kereslet évi 950 ezer autó. A hiány miatt azonban a valós eladások nem haladják meg a 650 ezret. Ezért az iráni autóknak jó piaci esélyeik vannak.
A szaksajtó azonban erősen kételkedik abban, hogy Irán teljesíteni tudja a 20 ezer darabos szállítási ígéretet 2023-ban. Az ok: egyelőre nem történt meg a fent említett modellek homologizációja, vagyis ezeknek a gépkocsik egyelőre nem közlekedhetnek az orosz utakon. Ráadásul még nem született egyetlen partnerségi megállapodás sem a márkakereskedőkkel. Ezért óvatos becslések szerint évi maximum 10-12 ezer iráni autó érkezhet idén Oroszországba.
Magát az értékesítést két tényező befolyásolhatja: az ár és a megbízható alkatrészellátás garantálása.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!