Kína
A 2008-2011-es pénzügyi válságot és a 2010 és 2013 közötti európai gazdasági recessziót közvetlenül követő időszakban az autóiparban jelentős számú márka szűnt meg.
A válság közvetlen hatással volt az eladásokra, és a piacok volumenét tekintve kisebbé váltak. Mivel az 1990-es évek végén és a 2000-es évek elején tapasztalt erős növekedés kifulladt, számos autógyártó kénytelen volt megszabadulni gyengébb autómárkáitól.
A General Motors vesztesége
A General Motors valószínűleg az a gyártó, amelyik a legtöbbet szenvedett. Az 1990-es évek végén kilenc különböző márka tartozott a portfóliójába. Ma már csak négy maradt. A Chrysler és a Ford is lemondott néhány márkájáról az elmúlt 20 évben: Plymouth, Eagle és Mercury, hogy csak néhányat említsünk. Európában olyan márkák tűntek el, mint a Rover és a Saab, míg mások, mint a Lancia, egyetlen modellre szorultak vissza.
Eközben Kínában a helyzet ennek épp az ellenkezője. A század első éveiben a kínai piacon körülbelül 25 márka volt jelen. Akkoriban az ázsiai országban főként a régi európai és japán autók utánzatait gyártották, amelyeket helyben, az akkor még viszonylagosan kicsi piacon értékesítették. 2001 és 2010 között azonban további 14 autómárka érkezett.
Kína nemcsak a hazai gyártók, hanem a gazdasági válsággal küzdő nyugati márkák számára is biztonságos menedékké vált. 2008 óta a kínai lett a világ legnagyobb autógyártó ipara. Azóta a növekedés exponenciális.
„Újszülött” kínai márkák
A kereslet folyamatos növekedésével és a kínai fogyasztók jövedelmének növekedésével az iparág új márkanevekkel kezdte meg számos modell bevezetését. 2011 és 2015 között összesen 12 új márka jelent meg a helyi piacon: Maxus, Beijing Auto, VGV, Haval, Xpeng, Nio, Cowin (jelenleg Kaiyi), Hozon, Leap Motor, Weltmeister, Enovate és Li Auto.
2016 és napjaink között több mint 50 új autógyártó cég jelent meg a régióban, így a kínai fogyasztók összesen 99 különböző márka közül választhatnak. És mint ilyen, a kínai autógyártó ágazat egyszerre nagyon nagy és nagyon fiatal: a márkák 58 százaléka 10 évnél fiatalabb.
A márkák exponenciális növekedése jórészt azzal magyarázható, hogy a helyi autóipari csoportok érdekeltek abban, hogy innovatívnak és az EV-boomhoz igazodónak ismerjék el őket.