Vesta
Az egyszerűsített, légzsák nélküli Vesták – melyek a köznyelv csak „válságautóknak” hív - csaknem két hete kerültek ki értékesítésre a kereskedőkhöz. De gyakorlatilag nulla az érdeklődés irántuk. A közösségi oldalakat már ellepték az értékesítők panaszai. És persze a potenciális vásárlók vitriolos megjegyzései.
Togliattiban, a LADA „fővárosában” az egyik hivatalos márkakereskedés vezetője közölte: senki sem akar fapados Vesta NG-t vásárolni. A hírek szerint az értékesítés megkezdését követő két hétben egyetlen potenciális vevő sem jelent meg az autókereskedés, hogy légzsák nélküli LADA Vesta iránt érdeklődjön.
A reménybeli vásárlók szívesebben választják a kedvezőbb árú LADA Grantát, illetve azokat a korábbi gyártású autókat, amelyek szinte minden opcióval rendelkeznek, beleértve a légzsákokat.
Az autókereskedések attól tartanak, hogy a fapados Ladák a nyakukon maradnak, s ott porosodnak majd hónapokig a raktárukban. Az AvtoVAZ már megkezdte ugyan a Vesták összeszerelését a korábbi extrákkal, de ellátási problémák miatt a légzsákok még ezekből is hiányoznak majd. A gyár ígéri, hogy a közeljövőben visszatérnek a „komplett” autók, de az ígéretekhez nem kapcsolódnak konkrét dátumok.
A kereskedések menedzserei szerint olyan akciók és speciális támogatások kellenek, amelyekkel jóval alacsonyabb árakkal tudják kínálni a légzsák nélküli autókat. A jelenlegi áron ugyanis nehéz lesz eladni őket. Az előzetes becslések szerint összesen mintegy 18 ezer darabot gyártottak a fapados Vestákból. Február végéig több ezret szórnak ki a márkakereskedésekbe.
A Lada Vesta hivatalos árlistája szerint a 8 szelepes motorral rendelkező autók minimális ára 1 329 900 rubel, 16 szelepes motorral - 1 509 900 rubel. Az alapvető opciók listája tartalmazza a vezető- és utasoldali légzsákokat is.
Piaci információk szerint azonban egy légzsák nélküli, minimális komforttal rendelkező Lada Vesta ára egyes kereskedésekben 1 450 000 rubel, csaknem 6 millió forint.
Ráadásul nem minden autóban ugyanaz a felszereltség. Egy moszkvai kereskedésbe érkezett olyan változat, amelyben a fontos opciók közül csak légkondicionáló található meg benne. Léteznek olyan változatok is, amelyek rendelkeznek szervokormánnyal, elektromos ablakemelőkkel, fűtött tükrökkel és audio-berendezéssel, de ezekben sincs légzsák. Egyes kereskedők úgy próbálnak túladni rajtuk, hogy egy garnitúrát téli gumit és korróziógátló kezelést is adnak extraként – csak vigyék.
Az orosz autóipari óriás, az AvtoVAZ tavaly nyáron már legyártott egy próbasorozatot a lebutított, ABS és műholdas navigáció nélküli LADA Niva SUV-ból is. A biztonsági övek is hazai gyártmányúak, és hiányoznak belőlük a légzsákok is.
A kockázatos kísérlet oka, hogy a nemzetközi szankciók miatt az orosz autóipar képtelen beszerezni kulcsfontosságú alkatrészeket. Ezért Putyini utasítására egyszerűen visszatérnek a „kőkorszakba”, és olyan autókat gyártanak, melyek nélkülözik az alapvető biztonsági berendezéseket és a komfortot.