kerekasztal

Nem csak Ausztria, Szlovákia is viszi a magyar munkaerőt

2021.12.03.

Ha attraktív munkahelyeket teremtünk, ahol a fiatalok fejlődhetnek, akkor a munkaerő itthon tartható – fogalmazott a Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamarában tartott beszélgetésen Németh Kinga, az Audi Hungaria személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagja.

A kamara gazdasági pillanatkép, Győr gazdasága köszönti az 750 éves várost címmel szervezett összejövetelt, amelynek keretében a város öt meghatározó cégének és intézményének vezetője fejtette ki álláspontját.

Németh Kinga Fotó: Audi Hungaria

A beszélgetésben részt vett Németh Kinga, az Audi Hungaria személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagja, Hetzmann Béla, a Rába vezérigazgatója, Szekeres István, a MIB Invest Group Kft. ügyvezető igazgatója, Havasi Ferenc, a Nemak ügyvezetője és Baranyi Péter, a Széchenyi István Egyetem rektora.

Az első kérdés mindjárt izgalmas volt. Itthon tartható-e a magyar munkaerő? A kérdés Győr-Moson-Sopron megyében égető, a munkanélküliségi ráta 1 százalék alatt van. Az nem dolgozik, aki nem akar – hangzott el.

Az eddig is köztudott volt, hogy Ausztria elszívja a munkaerőt Győr-Moson-Sopronból. A magasabb fizetések miatt tízezrek ingáznak naponta és tízezrek ingáznak hetente.

Új jelenség, hogy Szlovákia is bejelentkezett a magyar munkaerőért. Meglepő adatok hangzottak el a kerekasztal beszélgetésen. Míg Győr-Moson-Sopron megyében az átlagfizetés bruttóban 1149 euró, ugyanez Pozsonyban, Szlovákia fővárosában 2240 euró. Markáns a különbség, így nem csoda, hogy főleg Mosonmagyaróvár térségéből, ahonnan Szlovákia közelebb van, mint Győr, megugrott a kijáró magyar munkások száma.

A Rába vezérigazgatója. Fotó: Rába

Egy további meglepetést is hallhattunk. A pozsonyi fizetések verik a magyar határral szomszédos osztrák tartomány, Burgenland fizetéseit, ahol az átlagfizetés 2083 euró. Ez is jóval magasabb, mint a kisalföldi átlag.

A helyzet égető. A győri cégek szinte mindegyike komoly munkaerőhiánnyal küzd, hovatovább már a fejlesztések gátja lesz, hogy nincs munkás, nincs mérnök.

Elsőként az Audi szólíttatott meg, a kérdés az volt, itthon tartható-e a munkaerő.

Németh Kinga kifejtette: attraktív munkahelyekkel és feladatokkal a fiatalok itthon tarthatók, ha érzik és tudják, fejlődhetnek. Akiket csak a pénz ösztönöz, az el fog menni. Akinek pedig nem hivatása, hogy világpolgárként éljen, visszatalál.

Meggyőződésem, hogy aki kötődik a kultúránkhoz, a városhoz és a munkahelyén fejlődni tud, itthon is megtalálja a boldogulását – fogalmazott Németh Kinga.

Havasi Ferenc hosszú amerikai és németországi munka után tért haza, s úgy vélekedett, magasabb bérekkel itthon tarthatók. Ahhoz azonban, hogy a fizetéseket emelni tudjuk, hatékonyságnövelés szükséges, enélkül nem megy – fogalmazott.

A VW pozsonyi gyára. Elszívó hatás. Fotó: VW

A kör ördöginek látszik. Legalábbis rövid távon.

A Rába vezérigazgatója azt mondta: ő azt próbálja megérteni, hogy aki az Audiban is tudnak dolgozni, miért dolgozik mégis a Rábában? A kérdés derültséget keltett a hallgatóság körében.

Egy újabb témát vetett fel a moderátor, ez a kitörési pontokra vonatkozott.

Szekeres István az exportnövelésben látja a kitörési pontot. A rektor az innovációban. Az Audi Hungaria képviselője az egyetemmel kialakított kiváló kapcsolatot emelte ki.

Azon dolgozunk – mondta Németh Kinga, - hogy az egyetemmel megkeressük azokat a kicsi, közepes és óriási témákat, amelyekkel rövid távon meg tudjuk megmutatni, hogy a kapcsolat működik. Ezt a változást mi generáljuk, a mi felelősségünk. Zseniális lehetőség számunkra, hogy ilyen nagyszerű egyetem van Győrben. A kooperáció mindenkinek fontos, nekünk éppúgy, mint a KKV-knak. A magyar ember okos, flexibilis, gyorsan tanul és az elméleti tudást hamar gyakorlati tudássá alakítja – zárta gondolatait Németh Kinga.

Szóba került az is, hogyan viszonyulnak a maszkhasználathoz és a védőoltáshoz?

Németh Kinga elmondta: maszkpárti, és munkatársai nem értik, ha az Audiban kötelező viselni, akkor a városban és Magyarországon miért nem? Eddig is megtették a koronavírus elleni küzdelemben a szükséges intézkedéseket, s folyamatosan figyelik és elemzik a helyzetet. Az oltást nem tenné kötelezővé, de mindenkinek ajánlja, mert csak így óvható meg az egészségünk és a gazdaság az újabb korlátozástól.

Ezt a véleményt osztották a beszélgetés résztvevői: Hetzmann Béla, a Rába vezérigazgatója, Szekeres István, a MIB Invest Group Kft. ügyvezető igazgatója, Havasi Ferenc, a Nemak ügyvezetője és Baranyi Péter, a Széchenyi István Egyetem rektora.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....