Oroszország
Oroszországban jogalkotási szakaszba került egy olyan tervezet, amely a jövőben szigorúan szabályozná, milyen autómárkákat és modelleket engedélyeznek a taxis- és autómegosztó vállalkozások számára.
Az Állami Duma elé kerülő új rendelkezések jelentős hatással lehetnek az oroszországi taxis és autómegosztó ágazatra. A köznyelv a tervezetet már el is nevezte „Zsiguli-projektnek”. A cél nyilvánvaló: a Putyin-kormányzat igyekszik átállítani a szektorok többségét hadigazdálkodásra, melyben az önellátásnak kulcsszerepet szánnak.
Ágazati szakértők figyelmeztettek: óriási a kockázata annak, ha egy ágazat szinte kizárólag belső gyártásra és ellátásra rendezkedik be. Az orosz járműipar már most is hatalmas gondokkal küzd. Elemzők ezért megkérdőjelezik a hazai autó- és alkatrészgyártók azon képességét, hogy maradéktalanul megfeleljenek a piaci igényeknek.
A Vlagyimir Putyin orosz elnök által 2023 júniusában előterjesztett jogalkotási kezdeményezés célja, hogy megteremtse a feltételeket a taxizásra és az autómegosztás céljára szolgáló gépjárművek hazai tömeggyártásához. Második lépcsőben pedig rászorítsa a szolgáltatókat, hogy a taxi és az autómegosztó ágazatban előnyben részesítsék a hazai járműveket.
A putyini vonalat követő közgazdászok természetesen támogatják az ötletet, azzal érvelve, hogy a kormánynak mindenkor előnyben kell részesítenie a hazai gyártású autókat. Az oroszországi termelést folytató vállalatok így egyértelmű előnyhöz jutnak majd az új jogszabály végrehajtása során. Érv az is, hogy megfizethető autókra van szükség szolgáltatási ágazat sikeres fejlődéséhez. Egy kiskaput azonban máris megenged a tervezet. Az oroszok mellett a kínai modellek is bekerülhetnek a preferált kategóriába.
A kormányzat abban bízik, hogy ha a taxisok olcsóbb hazai autókat vásárolnak, akkor a tarifákat is kordában lehet tartani. Vagyis, ha Oroszország elegendő számú megfizethető autót gyárt, az lehetővé teszi a taxi szolgáltatások árának elfogadható határokon belül tartását. A gond az, hogy ezt az elvet az elmúlt évtizedekben nem sikerült a gyakorlatban megvalósítani. Oroszország válságról válságra bukdácsol, az árak pedig időről időre elszabadulnak – függetlenül a kormányzati szándékoktól. Ezek után egyetlen eszköz marad Putyinék kezében: a rendelti úton meghatározott tarifák, ami viszont biztos út az ágazati csőd felé.
Az új jogszabálytervezet ráadásul bevezeti a „honosítási százalék” fogalmát, amely meghatározza a belföldi autók arányát a taxiflottákban. A javaslat szerint a külföldi autókat kizárólag emelt tarifás „biznisz” és „komfort plusz” szolgáltatásokra használhatnák.
A hazai és külföldi márkák arányának meghatározása azonban – legalábbis részben - a regionális hatóságokhoz kerülne, figyelembe véve az ország különböző régióinak sajátos igényeit és jellemzőit.