Moszkvics

Szörnyű számokat produkált a Moszkvics tavaly

2024.02.29.

A Moszkvics vállalat nettó hiánya 8,6 milliárd rubel lett 2023-ban, ami 3,6-szorosa az előző időszaknak. A kolosszális mértékű pénzügyi hiány a nagy dérrel-dúrral beharangozott „nemzeti” vállalkozás súlyos problémáit jelzi.

Alapos elemzést és a szükséges intézkedések gyors meghozatalát igényli az a helyzet, amibe az orosz főváros nevét viselő autógyár, a Moszkvics lavírozta magát a tavalyi évben. Ezt a következtetést vonta le az orosz főváros vezetése azokból a rettenetes számokból, amelyeket a vállalat tavalyi eredményeiről publikáltak a napokban.

Bár az üzem 2023-as bevétele 38,9%-kal nőtt, és elérte az 59,2 milliárd rubelt, a helyzet mégis katasztrofálisnak mondható. Ezek a számok ugyanis csupán azt jelzik, hogy az üzem továbbra is aktívan működik, vagyis termékeket gyárt. A költségek jelentős emelkedése azonban alacsonyabb bruttó árrést és megnövekedett hiányt eredményezett.

Az üzem bruttó nyeresége meredeken, 74,6%-kal csökkent, és alig valamivel haladja meg az 1,6 milliárd rubelt. A bruttó nyereség ilyen jelentős csökkenésének hátterében egyértelműen az orosz hadigazdaság kínlódása áll. Egyre elviselhetetlenebbül szűkül a termékek előállítási és értékesítési költségei közti rés. A hétköznapok nyelvére lefordítva ez a Moszkvics esetében azt jelenti, hogy a gyártáshoz szükséges alapanyagok ára az egekbe szökött, a kész autók árát viszont – politikai okokból – mesterségesen alacsonyan kell tartani. Ráadásul úgy, hogy a kezdeti hazafias lelkesedés megcsappant és drámaian visszaesett a kereslet az újgenerációs Moszkvicsok iránt.

A társaság teljes adóssága az elmúlt évben 2,5-szeresére nőtt, és elérte a már-már hideglelős 42,6 milliárd rubelt. Ez az összeg hosszú és rövid lejáratú kötelezettségeket egyaránt tartalmaz. Ami a hosszú lejáratú terheket illeti: a hitelállomány megduplázódott, és csaknem 7 milliárd rubelt tesz ki. Ugyanakkor a rövid lejáratú kötelezettségek is jelentősen nőttek: immár 35,6 milliárd rubelről beszélünk, amelyből csaknem 19,4 milliárd rubelt rövid lejáratú hitelekből fedeztek.

A moszkvai önkormányzat tulajdonában lévő gyárban jelenleg három modell készült: a Moszkvics 3 terepjáró, a Moszkvics 3e elektromos autó és a Moszkvics 6 szedán. Az eredeti elképzelések szerint ezekkel a modellekkel kívánta demonstrálni a gyár – és persze az orosz politikai vezetés - az üzemben előállított termékek sokféleségét, illetve azt, milyen potenciális lehetőségekkel számol a márka a különböző piaci szegmensekben.

2024. január elejéig mintegy 19 ezer darab Moszkvicsot szállítottak ki a kereskedőknek, amiből eddig kb. 15,3 ezer autó talált vevőre. Vagyis a rettenetes üzemi eredmények ellenére a gyár továbbra is aktívan értékesíti termékeit, és eleget tesz a kereskedői és vásárlói igényeknek. A nagy kérdés, hogy milyen áron. De főleg, hogy a tavalyi számok tükrében meddig lehet politikai okokból fedezni a veszteségeket, illetve, hogy ilyen körülmények között egyáltalán életképes lesz-e közép- és hosszú távon az egész Moszkvics-projekt.

Az üzem jelenlegi stratégiájában az idén 30-35 ezer autó gyártása szerepel. Ettől várják a vállalkozás pénzügyi helyzetének stabilizálását és hatékonyságának javítását.

Az Ukrajna elleni orosz agressziót követő szankciók nyomán még 2022 tavaszán jelentették be Moszkvában, hogy a Moszkvics autómárkát újjáélesztik Oroszországban. Később kiderült, hogy a modellcsalád többsége – legalábbis az első időkben - a kínai JAC autógyártó alkatrészeiből áll majd össze. A nyugati márkák ugyanis sorra beszüntették az autók és alkatrészek exportját Oroszországba, a Putyin országában található összeszerelő- és gyártó üzemek pedig egymás után bezártak. Erre a sorsra jutott a Moszkva melletti Renault-üzem is, amelyet átvett a moszkvai városi önkormányzat, és meghirdette „Az új Moszkvics korszakát”.

A Moszkvics autógyár már az év őszén megkezdte a gépkocsik sorozatgyártását. A kommunista éra egykoron Magyarországon is elterjedt modelljének új változata november 23-án legördült a futószalagról.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.23
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő.  ..
2025.01.23
A Toyota terjeszkedési stratégiája régóta az, hogy ott gyártja a termékeit, ahol eladja. Az....
2025.01.23
Tuningversenyt hirdetett a Mitsubishi, arra kérve a jelentkezőket, hogy mutassák be az átalakításon....
2025.01.23
Százéves korában elhunyt Jimmy Carter elnök, akinek az adminisztrációja kulcsszerepet játszott az....
2025.01.23
A Wizz Air légitársaság 2024-ben újra megdöntötte saját utasforgalmi rekordját és 63 millió utast....
2025.01.23
Évek óta meglévő partnerséget erősített meg a Széchenyi István Egyetem és a komplex távérzékelési....
2025.01.23
Mintegy háromszázmillió forint pótdíjtartozást kell kifizetnie egy Pest vármegyei autókölcsönzőnek....
2025.01.23
A Subaru Corporation európai leányvállalata, a Subaru Europe bejelentette, hogy három évre szóló....
2025.01.23
Az Esperienza Neve Yakeshi-n bemutatott termékek az elegáns dizájnt és a kiváló teljesítményt....
2025.01.23
Az elmúlt hétvége során több kézi autómosót is feltörtek Dunaszerdahelyen - írja a parameter.sk. ..