toplista

Toplista Európa legfegyelmezetlenebb autósairól

2024.12.25.

Meglepetés: a volán mögött ülő olaszok nem a legfegyelmezetlenebbek Európában (dupla sorokat leszámítva). A közvéleménykutatást az IPSOS készítette az olasz Vinci Autoroutes alapítvány számára, így a megközelítést elsősorban az itáliai vonatkozásokat helyezi előtérbe.

Az olaszok, a legtöbb európaihoz hasonlóan, az autót preferálják a közlekedésben. Bár a dupla soros parkolásban a kontinens éllovasai, mégsem ők számítanak a legfegyelmezetlenebb nemzetnek – legalábbis, ami a közlekedési morált illeti. Vannak országok, ahol a KRESZ megsértése jóval gyakoribb. Különösen, ami a piroson való áthajtás és a vezetés közbeni mobilozást illeti.

Egy dolog azonban mindenkiben közös: az autósok túlnyomó többsége szerint ő maga szabálykövető, a közlekedés biztonságát a „többiek” veszélyeztetik. A megkérdezettek egyöntetűen arra panaszkodtak, hogy az utakon terjed az agresszív vezetés.

A kutatás

Az európaiak vezetési viselkedéséről az IPSOS közvélemény-kutató intézet készített felmérést a Vinci Autoroutes alapítvány számára.

A felmérés során 12 413 főt kérdeztek meg Franciaországból, Németországból, Belgiumból, Spanyolországból, Görögországból, Olaszországból, Hollandiából, Lengyelországból, az Egyesült Királyságból, Szlovákiából és Svédországból.

Az elemzés rávilágított arra, hogy a négy kerék mellett megnövekedett az alternatív mobilitási formák használatának aránya Európában, ahol az autósok 60%-a (Olaszországban 57%) legalább még egy közlekedési eszközt használ rendszeresen.

A szokások azonban országról országra változnak. Hagyományosan a hollandok kedvelik a legjobban a kerékpározást. Náluk a lakosság 58%-a használja rendszeresen a biciklit, szemben az európai átlag 21%-ával. A gyaloglást leginkább preferáló nemzet a spanyol. Közülük 77% inkább gyalog megy, miközben az összeurópai arány 66%. Ebben a rangsorban a „leglustábbak” a belgák (53%).

Az olaszok a csúcstartók a kétkerekű gépjárművek használatában. Csaknem 10 százalékuk ül rendszeresen motorra, robogóra, a 6%-os európai átlaggal szemben, de egyre jobban szeretnek gyalog (64%) és kerékpárral (16%) menni. Az elektromos rollerek használatában az európai átlagot követik, ami 3 százalék.

A szabályok tiszteletben tartása

Ami a közúti szabályok betartását illeti, nem az olaszok a bajnokok, de fegyelmezettebbek, mint azt az ember személyes itáliai tapasztalatai alapján gondolná. Amiben negatív értelemben „kiemelkedőek” az olaszok, az a dupla soros parkolás. Ez 32 százalékukra jellemző, miközben az európai átlag 29 százalék. Az olasz motorosok és kerékpárosok „mindössze 46%-a parkol járdára, szemben az európaiak 66 százalékával. Meglepő, de a felmérés szerint az olaszok közlekedési lámpához való viszonya is jobb a kontinens átlagánál.  Az autósok „mindössze” 51%-a hajt át a piroson vagy sárgán, míg az európai átlag 64%.

Az olasz gyalogosok pedig még fegyelmezettebbek, „csak” 39 százalékuk megy át a zebrán pirosban, míg az európai átlag 56 százalék. A kerékpárosok ezzel szemben jóval fegyelmezetlenebbek: a piroson áthajtók aránya Itáliában 41 százalék, szemben az európai átlag 37%-ával.

Az okostelefonok használata

A kutatás külön kitér a mobiltelefon vezetés közbeni használatára, ami sajnos nagyon gyakori szokás Európa-szerte. Olaszország ebben sem „éllovas”. Itáliában ugyanis az autósok 74%-a használja mobiltelefonját kézben tartva, míg az európai átlag 77%. A motorosoknál Olaszországban ez az arány 42%, szemben az európai 49%-kal. A kerékpáros kategóriában viszont az olaszok a legfegyelmezetlenebbek: Itáliában arányuk 42%, szemben az európai átlag 35%-ával.

Az olasz autósok az európai átlaghoz képest jobban betartják a szabályokat a buszsávok tiszteletben tartása (17% kontra 19%) és a mozgássérült parkolóhelyek jogtalan használata (11% kontra 12%) esetében is. Az elektromos autóknak kijelölt helyek elfoglalása tekintetében viszont elérik az európai átlagot, ami 13%. És mi a helyzet a kerékpárutakkal? A motorosok 39%-a elismeri is, hogy azokon is közlekedik, az autósok 11%-a pedig parkolásra használja őket.

A félelmek

Egy nyugtalanító tény is kiderül az Ipsos felméréséből: az utcákon egyre erősödik a félelem mások viselkedésétől. Olaszországban ez a kockázatérzet az úthasználók 96%-át jellemzi, ami magasabb, mint az európai átlag (92%). A legveszélyesebb közlekedők az autósok (95% versus 91%), őket követik a kerékpárosok (92% kontra 89%) és a motorosok (82% kontra 87%). A félelmet főként a többi járművezető agresszivitása táplálja. Erről az olasz autósok 88%-a (az európai átlag 83%-a), a kerékpárosok 85%-a (80%) és a motorosok 84%-a (81%) számolt be.

A félelemérzet a gyalogosokat is jellemzi.  Az olasz válaszadók 91%-a attól tart, hogy az autósok nem állnak meg, hogy átengedjék őket az átkelőn (az európai átlag 89%-ával szemben), 72%-uk pedig (az európai átlag 63%-ával szemben) úgy nyilatkozott, hogy veszélyben érzik magukat a járdára felhajtó robogók, biciklisek vagy rolleresek miatt. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.23
Mindenki ismeri a 2CV-t, vagy, ahogy a legtöbben hivatkozunk rá, a Kacsát. Ezt szeretné....
2025.03.22
A rengeteg sár és eső szinte vezethetetlenné tette a pályákat, de a toyotás Elfyn Evans így is őrzi....
2025.03.22
Egy Scout jéggel? Jöhet! De milyen koktélt is kever a német konszern az amerikaiaknak? ..
2025.03.22
Még csak két éve van piacon a francia egyterű hatodik nemzedéke, de máris frissítésen esett át. ..
2025.03.22
A technikai részletekbe még nem avatják be a közönséget, de már biztos, hogy egy új, villanyosított....
2025.03.22
Autópálya-tempóval száguldott a CLS a település belterületén. ..
2025.03.22
A második legerősebb BMW valójában a legjobb erős BMW. Persze ott az M2, az M3, az M4 és az M3....
2025.03.22
A kínai gyártó termékeiből több mint 1500 megvásárlásához kértek eddig állami hozzájárulást az e-....
2025.03.22
A beruházás első ütemeként pénteken átadott új épületszárny több mint négymilliárd forintból....
2025.03.22
Az egyedülálló gyűjtemény történetének eddigi legnagyobb turnéja öt kontinensre látogat el. ..