Ural
Nem akármilyen piacon és nem akármilyen áron száll harcba az orosz motorkerékpárgyártó, mely áttelepülése után bővíti választékát az USA-ban, ahol termelésének jelentős hányadát forgalmazza, és ott is mutatja be legújabb modelljeit.

Egy híján 20 ezer dollárért kínálja legolcsóbb motorkerékpárját Kaliforniában az Ural: az MSPR megfelel a szigorú észak-amerikai környezetvédelmi normáknak, miközben az oldalkocsin is meghajtott kerekével kemény terepen sem akad el, még ha hárman is utaznak rajta.

És közben már tartósteszteli az elektromos változatot, melynek 60 lóerős (45kW) teljesítményű szénkefe nélküli villanymotorja léghűtéses. Maximális sebessége 140 km/h és egy töltéssel 165 km-es útra képes 373 kg-os száraz tömegű gép.

A II. világháború veterán motorgyártója gyorsan felmérte, hogy az Oroszországot sújtó embargót csak úgy élheti túl, ha külföldre települ. Napjainkban Kazahsztánba működik a cég. Az Ural története a Wehrmacht csapatoknál is rendszeresített katonai oldalkocsissal indult, a BMW R67-es és R71-es mintájára 1941-től M-72-eseket gyártott a szovjet Vörös Hadseregnek. A sikeres békeévekben pedig már 130 ezer Ural motor készült, igaz, leginkább az autóhiány pótlására.
A 2022-es háború miatt az , az IMZ-Ural tulajdonosa, Ilja Khait az oroszországi Irbitből a kazahsztáni Petropavlovszkba telepítette az Ural Motorcycles céget, mely 2021-ben 2400 motorkerékpárt gyártott, ebből csak hetven kelt el az orosz piacon, a többit Észak-Amerikába és Európába exportálták. A 600 kilométerre odébb költöztetett összeszerelő üzemben ekkortól Made in Russia helyett Made in Kazahstan táblákat szegecselnek a 20 ezer dolláros Uralokra, ezzel kikerülhetik a szankciókat és hozzájuthatnak Euro 5-ös motorokhoz, blokkolásgátlókhoz és egyéb nyugati alkatrészekhez, így nem szorulnak ki az exportpiacokról.
Legújabb benzines gépük, az Ural Neo 500-as, melynek motorját a kínai Zonsen szállítja. A 446 köbcentis, kéthengeres teljesítménye 35 lóerő.

A hátrameneti fokozatú sebességváltós kardánhajtású motorkerékpárhoz rendelhető oldalkocsi kerékhajtás is. Futóművét a Sahchs, fékjeit a Brembo szállítja. Az árlistán 20-30 ezer dolláros változatok szerepelnek. A BMW mintájú klasszikus Ural Gear Up modell Base, Standard, Sahara és Expedition változatban készül, 749 cm³-es, léghűtéses, négyütemű kéthengeres boxermotorja 41 lóerős.
Egy levél kíséretében ilyet kapott ajándékba egy alaszkai férfi Vlagyimir Putyin orosz elnöktől – de fogalma sincs, miért, Erről így számol be a KTUU/Gray News. Az alaszkai Bird Creek egyik lakosa az alaszkai amerikai-orosz csúcstalálkozó előtt saját Ural motorkerékpárján közlekedett Anchorage belvárosában, amikor motorkerékpárját fotózták. Mark Warren: Azt hittem, hogy ez valami tréfa, mert nem ismernek engem. Én sem ismerem őket, a két úriember állított meg egy kereszteződésben, orosz újságíróként mutatkoztak be és érdekelődtek a motorom iránt.
Az Ural székhelye hivatalosan a Washington állambeli Redmond.
Nem költözött el Oroszországból egy másik fontos katonai beszállító, mert a z Ural a hadsereg mellett a polgári szállítást is különleges járművekkel szolgálja ki.
Profiljukban eddig is szerepeltek szélsőséges körülményekre fejlesztett expedíciós járművek, melyek közül kiemelkedik az aktív kerékhajtású félpótkocsi szerelvény, melyet speciális feladatokra készítettek de a technikát a gyártó szerint normál abroncsokkal és némi átalakítással közúton is használható.

A jármű műszaki alapjai a 4320-as Ural Next teherautó alváza és hajtáslánca adja, némileg frissített vezetőfülkével. Az öttengelyes, tíz kerekű szerelvény speciális félpótkocsik vontatására fejlesztették, hogy zord sarkvidéki terepen is működjön, ezért kabinja plusz szigetelést kapott, így mínusz 50 fokos hidegben is kellemes környezetet biztosít a legénységnek.
Kiváló terepjáró képességének köszönhetően sziklás terepen, hóban és 1,3 méter mély vízben is képes haladni, mert a 6×6-os nyerges vontató fél-pótkocsjának mindegyik tengelye hajtott, így a tíz kerékhajtással bárhol elmegy.

Hibrid rendszerének alapja a 136 lóerős (100 kW) dízelaggregát és a 98 lóerős (72 kW) villanymotor, utóbbi akkor kapcsol be, ha szükség nagyobb vonóerő van szükség. Az Ural egy tankolással 500 kilométeres útra képes. A félpótkocsi hátsó részébe épített dízelaggregát a félpótkocsiban található elektromos eszközök energiaellátására is képes, ami különösen elhagyott terepen hasznos.
Az Ural orrára 8 tonnateherbírású elektromos csörlőt szereltek, így önmentésre, vagy más elakadt jármű kimentésére is képes.
Hiába van a speciális teherautó gyártásban is több évtizedes tapasztalata az Uralnak és hiába jelentős beszállítója az orosz hadseregnek, eladott járműveinek száma két év alatt felére esett.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!