filmautók
Egy sportszponzoráció haszna nehezen kiszámítható, de szinte biztos, hogy alig jelent kockázatot. Nem véletlen, hogy a világmárkák versenyeznek a fő támogatói szerepért, legyen az olimpia, foci VB vagy Super Bowl.

A filmszponzoráció már nem ennyire egyszerű, mert kiszámíthatatlan a siker, még nagy sztárokkal és szuper forgatókönyvvel is nagyot lehet bukni.
Kockázatos lehet a termékelhelyezés is, vagyis egy ital, laptop vagy autó szerepeltetése egy filmben. Több márka is elutasított már ajánlatokat, mert nem volt szüksége reklámra, vagy mert kockázatosnak találta a szerep következményeit. Például, ha kábítószeres pszichopata gyilkos száguldozik autójával, vagy prostituált vezeti modelljét.

Sokszor nagy összegekkel sem tudtak világmárkákat elcsábítani és leszerződtetni, mert kerülték a kockázatot. Az első James Bond filmnél nem csak ez volt az ok, az Aston Martin egyszerűen nem szorult filmszerepre, ráadásul gagyinak tartotta a sztorit, ezért pénzért sem adott autót a 007-est alakító Sean Conarry feneke alá. Így az első Bond filmben Sunbeam sportkocsiban száguldott a világot megmentő ügynök. A magas színész csak nyitott Alpine modellben fért el.

Ez egy későbbi epizódban is előfordult, de akkor már az autógyártó fizetett keményen, hogy szerepelhessen.
A Bond film készítői többnyire zárt kocsikat választottak, mindössze hét epizód autós főszereplője volt ponyvatetős. Egy legendás sportkocsiból például azért kreáltak egyetlen nyitott változatot, hogy elférjen benne a James Bondot alakító Sean Conerry. Speciálisan (1965, You only live twice.) című Bond epizódhoz levágták a fehér Toyota 2000 GT tetejét, padlólemezét megerősítették.

Hosszú a Bond autók listája, de a legtöbbet foglalkoztatott márka az Aston Martin, mely milliókat fizetett, fizet, hogy filmvászonra kerüljön.
A hatvanhárom éves sorozat férfi főhőseinek népszerűségét olykor felülmúlják hölgypartnerei. Nem véletlenül, mert kivétel nélkül mindegyik szép és szexi. Gazdag a választék, mert az elsőben és mind a 25 epizódban csodás autók, nők szerepeltek a 007-es oldalán.
A Dr. No című epizódan az azóta már megszűnt brit Sunbeam márka Alpine modelljében Sean Conarry mellett a Honey Rydert alakító Ursula Andress száguldott.
Az 1964-es Goldfingerben már Aston Martint hajtott a főszereplő. A Polipkában és az Aranypisztolyban Maud Adams szerepelt, aztán a Házibuliban kirobbanó Sophie Marceau következett. A 2002-es év Bond sztárja Halle Berry volt, de sokak szerint őt is felülmúlta Eva Green a Casino Royale-ban és Ana de Armas a Nincs idő meghalni című epizódban.

Alaposan kihasználta a Naomie Melanie Harris színésznő szépségét reklámjaiban a Jaguar-Land Rover csoport, mely búsásan hasznosította a Skyfall epizód Monepenny alakítóját.
A Bond autók az aukciókon is sikeresek: a No Time to Die-ban szereplő egyik Aston Martin V8 replikát 2,922 millió fontnál (1,36 milliárd forint) ütötték le. A Daniel Craiggel forgatott 2021-es James Bond-epizódhoz nyolc azonos Aston Martin DB5-ös készült, a modell érdekessége, hogy szükség esetén fényszórói mögül géppuska-utánzatok bújnak elő, ami látható volt a Nincs idő meghalni akciójeleneteiben.

Víz alatt is tudott közlekedni Roger Moore Lotus Esprit sportkocsija az 1977-es The Spy who loved me epizódban. Az átalakított modellek rengeteg pénzbe kerültek, de a régebbi mozik költségei messze elmaradnak az újaktól: a Spectre epizódban szereplő Aston Martin árából anno két részt is leforgathattak volna.
Őfelsége szolgálatában többnyire brit autóban száguldott James Bond, ám ha egy német gyártó többet fizetett, zokszó nélkül törölték a stáblistáról az Aston Martint, mely több epizódból is kimaradt. A termékelhelyezés kemény üzlet, és mindig a megrendelő márka dönti el, hogy melyik modelljét szerepeltetni a moziban.

Pierce Brosnen többnyire a legújabb BMW-vel száguldott, olykor annyira friss modell szerepelt a forgatókönyvben és a szerződésben, hogy a forgatásra még el sem készült el. Több filmforgatásokon szigorúan titkolt premiermodellt vezethetett James Bond: az 1995-ös Aranyszemben debütált az USA-ban gyártott BMW Z3-as roadster, 1999-ben pedig a Z8-as sportkocsi, ami annyira új és fékész volt, hogy A világ nem elég epizód Z8-as Roadster karosszériája alatt amerikai AC Cobra sportkocsi szerkezete lapult.

A Bond film után a Lotus Esprite másik filmben is kapott szerepet, mert a prémium márkák nem támogatták a Micsoda nő! (Pretty Woman) című filmet, melynek eredeti című 3000 dollár volt. Mert hogy ennyit fizetett a főszereplő Edward (Richard Gere) azért, hogy Vivian (Julia Roberts) egy teljes hetet vele töltsön. A történet eredetileg a prostitúcióról szóló szociális dráma lett volna, aminek főszereplője egy kokainfüggő örömlány, aki a kapott juttatásból akart eljutni Disneylandbe.

A forgatókönyv megismerése után sem Ferrari, sem a Porsche nem akart beszállni a produkcióba. Bánhatták, mert nemcsak a stúdió 14 millió dolláros gyártási költségeit fedezte sokszorosan a 464 millió dolláros bevétel, hanem a világsikernek köszönhetően a Lotus eladásai is megháromszorozódtak.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!