filmautók

Megéri egy prosti szerepért?

2025.09.02.

Elutasított felkérések, melléfogások jellemzik az autógyártók filmszerepléseit. Vagy éppen nem szerepléseit.

 

Egy sportszponzoráció haszna nehezen kiszámítható, de szinte biztos, hogy alig jelent kockázatot. Nem véletlen, hogy a világmárkák versenyeznek a fő támogatói szerepért, legyen az olimpia, foci VB vagy Super Bowl.

A filmszponzoráció már nem ennyire egyszerű, mert kiszámíthatatlan a siker, még nagy sztárokkal és szuper forgatókönyvvel is nagyot lehet bukni.

Kockázatos lehet a termékelhelyezés is, vagyis egy ital, laptop vagy autó szerepeltetése egy filmben. Több márka is elutasított már ajánlatokat, mert nem volt szüksége reklámra, vagy mert kockázatosnak találta a szerep következményeit. Például, ha kábítószeres pszichopata gyilkos száguldozik autójával, vagy prostituált vezeti modelljét.

Sokszor nagy összegekkel sem tudtak világmárkákat elcsábítani és leszerződtetni, mert kerülték a kockázatot. Az első James Bond filmnél nem csak ez volt az ok, az Aston Martin egyszerűen nem szorult filmszerepre, ráadásul gagyinak tartotta a sztorit, ezért pénzért sem adott autót a 007-est alakító Sean Conarry feneke alá. Így az első Bond filmben Sunbeam sportkocsiban száguldott a világot megmentő ügynök. A magas színész csak nyitott Alpine modellben fért el.

Ez egy későbbi epizódban is előfordult, de akkor már az autógyártó fizetett keményen, hogy szerepelhessen.

A Bond film készítői többnyire zárt kocsikat választottak, mindössze hét epizód autós főszereplője volt ponyvatetős. Egy legendás sportkocsiból például azért kreáltak egyetlen nyitott változatot, hogy elférjen benne a James Bondot alakító Sean Conerry. Speciálisan (1965, You only live twice.) című Bond epizódhoz levágták a fehér Toyota 2000 GT tetejét, padlólemezét megerősítették.

Hosszú a Bond autók listája, de a legtöbbet foglalkoztatott márka az Aston Martin, mely milliókat fizetett, fizet, hogy filmvászonra kerüljön.

A hatvanhárom éves sorozat férfi főhőseinek népszerűségét olykor felülmúlják hölgypartnerei. Nem véletlenül, mert kivétel nélkül mindegyik szép és szexi. Gazdag a választék, mert az elsőben és mind a 25 epizódban csodás autók, nők szerepeltek a 007-es oldalán.

A Dr. No című epizódan az azóta már megszűnt brit Sunbeam márka Alpine modelljében Sean Conarry mellett a Honey Rydert alakító Ursula Andress száguldott.

Az 1964-es Goldfingerben már Aston Martint hajtott a főszereplő. A Polipkában és az Aranypisztolyban Maud Adams szerepelt, aztán a Házibuliban kirobbanó Sophie Marceau következett. A 2002-es év Bond sztárja Halle Berry volt, de sokak szerint őt is felülmúlta Eva Green a Casino Royale-ban és Ana de Armas a Nincs idő meghalni című epizódban.

Alaposan kihasználta a Naomie Melanie Harris színésznő szépségét reklámjaiban a Jaguar-Land Rover csoport, mely búsásan hasznosította a Skyfall epizód Monepenny alakítóját.

A Bond autók az aukciókon is sikeresek: a No Time to Die-ban szereplő egyik Aston Martin V8 replikát 2,922 millió fontnál (1,36 milliárd forint) ütötték le. A Daniel Craiggel forgatott 2021-es James Bond-epizódhoz nyolc azonos Aston Martin DB5-ös készült, a modell érdekessége, hogy szükség esetén fényszórói mögül géppuska-utánzatok bújnak elő, ami látható volt a Nincs idő meghalni akciójeleneteiben.

Víz alatt is tudott közlekedni Roger Moore Lotus Esprit sportkocsija az 1977-es The Spy who loved me epizódban. Az átalakított modellek rengeteg pénzbe kerültek, de a régebbi mozik költségei messze elmaradnak az újaktól: a Spectre epizódban szereplő Aston Martin árából anno két részt is leforgathattak volna.

Őfelsége szolgálatában többnyire brit autóban száguldott James Bond, ám ha egy német gyártó többet fizetett, zokszó nélkül törölték a stáblistáról az Aston Martint, mely több epizódból is kimaradt. A termékelhelyezés kemény üzlet, és mindig a megrendelő márka dönti el, hogy melyik modelljét szerepeltetni a moziban.

Pierce Brosnen többnyire a legújabb BMW-vel száguldott, olykor annyira friss modell szerepelt a forgatókönyvben és a szerződésben, hogy a forgatásra még el sem készült el. Több filmforgatásokon szigorúan titkolt premiermodellt vezethetett James Bond: az 1995-ös Aranyszemben debütált az USA-ban gyártott BMW Z3-as roadster, 1999-ben pedig a Z8-as sportkocsi, ami annyira új és fékész volt, hogy A világ nem elég epizód Z8-as Roadster karosszériája alatt amerikai AC Cobra sportkocsi szerkezete lapult.

A Bond film után a Lotus Esprite másik filmben is kapott szerepet, mert a prémium márkák nem támogatták a Micsoda nő! (Pretty Woman) című filmet, melynek eredeti című 3000 dollár volt. Mert hogy ennyit fizetett a főszereplő Edward (Richard Gere) azért, hogy Vivian (Julia Roberts) egy teljes hetet vele töltsön. A történet eredetileg a prostitúcióról szóló szociális dráma lett volna, aminek főszereplője egy kokainfüggő örömlány, aki a kapott juttatásból akart eljutni Disneylandbe.

A forgatókönyv megismerése után sem Ferrari, sem a Porsche nem akart beszállni a produkcióba. Bánhatták, mert nemcsak a stúdió 14 millió dolláros gyártási költségeit fedezte sokszorosan a 464 millió dolláros bevétel, hanem a világsikernek köszönhetően a Lotus eladásai is megháromszorozódtak.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója