Audi

Az Audi bemutatta a 2026-os Forma-1-es autóját

2025.11.13.

Az elegáns formájú R26 ezüst, piros és fekete színekben pompázik.

A motorsport, mindig is a technológiai fejlődés és innováció hajtóereje, és egyben az Audi DNS-ének része volt (a XIX. század első felében a DKW, a Horch és a Wanderer márkák, később az NSU révén is). Az első középmotoros Grand Prix autótól a 80-as évek négykerék-meghajtású Quattro raliautóin, a 90-es évek DTM-autóin át az ezredforduló utáni Le Mans-i, Formula E-s és Dakar versenyautókig, benzines, dízel-, hibrid- és elektromos hajtásláncokig az Audi eddig minden motorsport-projektjét sikerre vitte. A német gyártó a Forma-1-ben való részvétele során erre a tudásra és tapasztalatra épít.

Az autógyártó kreatív igazgatója, Massimo Frascella által megalkotott és az Audi új márkaidentitásának „egyértelmű kinyilatkoztatásaként” leírt Forma-1-es tanulmányautó, a november 12-én leleplezett R26 minimalista megjelenésével csatlakozik a közelmúltban, a Müncheni Autószalonon leleplezett Concept C kupéhoz, amelyet sokan máris a következő TT előfutárának tartanak. „Olyan egységes formatervezési nyelvet vezetünk be, amely összefogja szervezetünk minden aspektusát” – mondta Frascella. „Ezzel a Formula 1-es projekt úttörő szerepet játszik az új márkaidentitás kialakításában, amelyet a jövőben mind az F1-es csapat, mind az Audi egészében bevezetünk” – tette hozzá az olasz dizájnigazgató.

Döllner és Frascella

Az R26 letisztult vonalvezetésű karosszériája egyszerű geometriai formákból, és csak három színből áll: ezüstből, feketéből és az Audi versenyautóinak szinonimájává vált pirosból. Utóbbit az identitás részeként a négykarikás logóján is használni fogja az Audi, a Formula 1-ben való jelenlét hangsúlyozására.

 

Gernot Döllner vezérigazgató az autóbemutatón az Audi az F1-be való belépését „stratégiai zászlóshajónak” nevezte, kiemelve a sport marketingértékét – tavaly 1,6 milliárd tévénézője és 820 millió rajongója volt a sorozatnak – és a közúti autók fejlesztésének lehetőségét, amelyet a technikai szabályok jövőre bevezetésre kerülő változásai kínálnak. Mint köztudott, 2026-tól az F1-es autók hajtása egyenlő arányban fog történni belső égésű és elektromos motorok által, a jelenlegi 85:15 arány helyett, vagyis több mint háromszorosára fog nőni a villanymotorok által biztosított teljesítmény. Ez pedig felbecsülhetetlen értékű ismereteket fog nyújtani a következő generációs hibrid és akkumulátoros elektromos hajtásláncok fejlesztéséhez közúti autók számára. Éppen ezért az Audi a saját hajtásláncát fejleszti, ahelyett, hogy a Ferraritól, a Red Bull-Fordtól, a Hondától vagy a Mercedestől vásárolna kész egységet. Az Audi motorja és sebességváltója Neuburg an der Donau városában készül, Ingolstadt közelében. Az új motorok mindegyike fenntartható üzemanyaggal fog működni, és az autók 30 kilóval könnyebbek lesznek a 800 kilós idei modelleknél.

Az Audi nem kizárólag a márka ismertségének növelése vagy a közúti autók fejlesztése miatt lép be az F1-be. „Nem csak azért lépünk be a Forma-1-be, hogy ott legyünk. Nyerni akarunk. Ugyanakkor tudjuk, hogy a Forma-1-ben nem lehet egyik napról a másikra a csúcsra érni. Idő, kitartás és a status quo fáradhatatlan megkérdőjelezése szükséges hozzá. Viszont 2030-ra már a világbajnoki címért akarunk küzdeni” – tette hozzá a cég első embere.

A Forma-1-be való belépés érdekében az Audi az év elején teljes egészében felvásárolta a svájci Sauber Groupot, ezzel megteremtve a feltételeket ahhoz, hogy Katar állami befektetési alapját befektetőként bevonja a projektbe. Már három globális vállalat is partnere az istállónak: az Adidas, a Bp és a jövőbeli névadó partner fintech cég, a Revolut, de rajtuk kívül is nagy az érdeklődés a támogatási lehetőségek iránt.

„A Forma-1 több, mint csak motorsport” – mondta Jürgen Rittersberger, az Audi pénzügyi igazgatója. „Szórakozás, érzelem, technológia – és kihívás is. De pontosan ez a kombináció visz el minket oda, ahová el akarunk jutni: új ügyfélcsoportokat inspirálni. A Forma-1 hatalmas elérhetősége révén lehetőségünk nyílik új ügyfeleket vonzani márkánkhoz – különösen a fiatalabb célcsoportban, ahol a Forma-1 iránti érdeklődés gyors növekedése tapasztalható. A költségkorlátozásnak köszönhetően a sport pénzügyileg is fenntarthatóbb, mint valaha. Ha megnézzük a szponzorálási lehetőségek fejlődését, a csapatok értékelését és a Forma-1 általános bevételi potenciálját, egy dolog világossá válik: ez az út tökéletesen logikus az Audi számára – gazdasági szempontból is.”

Az Audi F1-es autóit a svájci Hinwilben gyártják és üzemeltetik, a Sauber főhadiszállásán. De a gyári alakulat időközben már egy kutatás-fejlesztési központot is nyitott az angliai Bicesterben, ami lehetővé teszi számára, hogy kihasználja az Egyesült Királyság úgynevezett Motorsport Völgyében felhalmozódott F1-es tudást és a tapasztalatot. Nem véletlen, hogy az Alpine, az Aston Martin, a McLaren, a Mercedes-AMG, a Red Bull és a Williams csapatok központja is ebben a régióban van.

Az Audi F1-es projektjét két rutinos szakember irányítja, akik közvetlenül Döllner alá tartoznak a céges hierarchiában. Mattia Binotto, a Ferrari korábbi csapatfőnöke felügyeli az istálló egészét, míg Jonathan Wheatley, a Red Bull korábbi sportigazgatója tölti be a csapatfőnöki feladatokat. Már biztos, hogy 2026-ban az Audi megtartja a Sauber jelenlegi pilótafelállását, vagyis a német veteránt, Nico Hülkenberget és a brazil fiatalt, Gabriel Bortoletót.

„Hibák történni fognak, de a belőlük való tanulás az, ami a változást előmozdítja. Ezért követünk egy háromfázisú megközelítést: kihívóként indulunk, növekedési ambíciókkal, majd a status quo megkérdőjelezésével és az első sikerek elérésével versenytárssá válunk, és végül bajnokok leszünk” – nyilatkozta magabiztosan Binotto.

Januárban, egy másik rendezvényen mutatja majd be a teljes csapatát és a végleges autóját az Audi, a most leleplezett R26 pedig január 26-án, a spanyolországi Circuit de Catalunya pályán tartandó előszezonbeli tesztelésen fog először pályára lépni, vélhetően már egy módosított aero-csomaggal.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója