Ikonikus autók

Ikonikus márkák ikonikus autói

2025.11.28.

Ahogy mondani szoktam, vannak az autóiparnak olyan ikonikus modelljei, amik kiírthatatlanok, eggyé váltak egy márkával, mi több, egy országgal, és akár a mai napig hátukon hordoznak egy gyártót. Ilyen például a Porsche 911, a Fiat 500 vagy éppen a Jeep Wrangler. Most ezekből a modellekből szemezgetünk: ikonikus gyártók ikonikus modelljei következnek, akik bár rengeteg remek autóval megajándékoztak minket, mégis ezekkel azonosítjuk őket elsősorban.

BMW E30 M3

Ha BMW, akkor sokaknak az E46, másoknak az E36 fog először eszébe jutni. Valamiért a 3-as sorozat volt mindig is a kínálat gerince. A legjobban belőtt méret és tudás elegye. Ugyanakkor mélyen legbelül mind tudjuk, hogy az igazi csúcscápa, hokiütős BMW-k a 80-as években születtek. Ezek azok a modellek, amik most is posztereken szerepelnek a gyerekfalakon (vagy ehhez gyereknek sem kell lenni?). Ennek legélesebb megtestesítője pedig az E30 modellcsalád, abból is a pofátlanul szélesített M3 változat. Mai fejjel persze se nem éles, se nem gyors a vezethetősége, de ez nem is erről szól. Hanem arról, hogy egy négyhengeres motor is tud úgy ordítani, hogy mind összerogyjuk tőle.

Citroen DS

Ha már Európa, nem mehetünk el az öreg kontinens minden eleganciáját és romantikáján formájában hordozó Citroen DS mellett sem. Ami akkora hatással volt a világra, hogy mostanra külön spin-off márkaként él tovább a típusnév a Citroen prémium modellcsaládjában. Hogy miért nem a 2CV, azaz a Kacsa a legikonikusabb Citroen? Azért, mert a DS megelőzte a korát, és hosszú évekbe telt mire a konkurencia felzárkózott. Vágyott tárgy volt, és az is a mai napig a maga hidropneumatikus futóművével és végtelen eleganciájával.

Ferrari F40

Igazából azt hittem, hogy nehezebb döntés a Ferrari elképesztő történelméből kiválasztani a legikonikusabb modellt, de egyáltalán nem az. Az F40 a Ferrari. Pont. Ez az autó maga Enzo Ferrari hagyatéka, hiszen a Commendatore életének utolsó modellje. A méltó lezárás, és kezdet egyben, hiszen a cég 40-dik évfordulójára készült, mint az első, teljesen saját utcai modell Ferrari név alatt. Bele sem merek gondolni milyen hatást kelthetett ez a mai szemmel is kompromisszummentes hasábforma 1987-ben.

Fiat 500

Ahogy említettem is, a Fiat 500-nak egyszerűen szerepelnie kell itt. Felsorolhatatlanul sok legendás modellje volt a Fiatnak, de egy közülük kiállta az idő vasfogát és rajongói tábora egyre csak gyarapszik, ahogy halad előre az idő. Az első ikonikus szériának az 1957 és 1975 gyártott darabokat tekinthetjük, amiknek a formai jegyei a mai napig visszaköszönnek a mára elektromos Fiat 500e modelleken, amiket csakhamar le fognak cserélni belsőégésűre ismét.

Ford T-Modell

Hasonlóan a Fiathoz, ember legyen a talpán, aki el tudja dönteni, hogy melyik Ford modell volt a legnagyobb hatással a világra. Viszont már csak a gyártósor rendszeresítése és bevezetése miatt is muszáj egyszerűen a T Modellnek itt szerepelnie, amihez Galamb József szabadalma kellett. Mintegy 15 millió T Modell építettek 1908 és 1927 között. Természetesen mindet feketében. Nem túlzás azt mondani, hogy ez az autó tette kerekekre Amerikát, és igazából az egész világot. 1999-ben az évszázad autójának címét is elnyerte, hiszen úgy változtatta meg a világot, ahogy egyetlen autó sem fogja a jövőben.

Mercedes 300 SL

Nem utcai autónak készült, de éppen célszerű formája teszi végtelenül vonzóvá a 300 SL-t, ami minden bizonnyal a Mercedes történetének legmaradandóbb alkotása. Egy sirályszárnyas sportkupé, ami könnyű és légvonalas, miközben magán hordozza az 50-es évek minden tipikus stílusjegyét és eleganciáját. Nyert Le Mans-i 24 órást és a mexikói Carrera Panamericanát is. Innen is köszönet Max Hoffmannak, a Mercedes amerikai importőrjének, aki felvetette, hogy mi lenne, ha készülne utcai változat is az 300 SL-ből. 5 hónappal később már ott virított egy a New Yorki Autószalonon 1957-ben. Óriási.

Mitsubishi Lancer Evolution

Mára erősen megkopott a Mitsubishi európai kínálata, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne rendkívül sikeres a márka saját otthonában. Ugyanakkor a 90-es évek végén, és a 2000-es évek elején olyan helyzetben találta magát a japán gyártó, hogy számolatlanul locsolhatták a pénzt a termékpalettára, aminek része volt a Lancer modellcsalád is. És hogy lehetne jobban reklámozni egy kompakt szedánt, mint a rali gyorsaságikon? Gyermekkoromat körbe ölelte az állandó Subaru és Mitsubishi ellentét, ami a ralipályákon túl az iskolatermekbe is beszűrődött. Ekkora hatással volt a világra az Evolution modellcsalád, ami a mai napig a kedvencem. Ha egyszer lesz a Evo VI vagy IX-em, én kipipáltam az életem.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója