Audi TT

Úgy néz ki, mint egy Audi TT, de a lemezek alatt nagy meglepetés rejlik

2025.11.28.

Ferdinand Piëch megbízására készítette el az Audi ezt a különleges sportkupé-prototípust.

Audi TT "RS4"

Ferdinand Porsche unokája, a 2019-ben elhunyt Ferdinand Piëch híres volt arról, hogy kemény kézzel vezette a rá bízott részlegeket és karrierje utolsó szakaszában (1993-2002) a teljes Volkswagen-konszernt, de a munkamódszereit rendszerint siker koronázta. Komoly átszervezésekkel, az 1996-ban bevezetett platform-stratégiával és az egyéb költségcsökkentésekkel talpra állította az anyagi gondokkal küszködő wolfsburgi vállalatot, sőt, sok egyéb európai márka felvásárlásával a legnagyobb európai autógyártóvá tette.

Olyan ikonikus járművek fűződnek a mérnökből lett topmenedzser nevéhez, mint a Le Mans-i győztes Porsche 917, az Audi 80, az Audi 100, az Audi első luxusautója, a V8, és legfőképpen a világ első összkerékhajtású személyautója, a Quattro, melynek versenyváltozata uralta a rali-világbajnokságot a 80-as évek elején. De a 90-es években az ő ötlete volt a teljesen alumínium karosszériás Audi A8, a háromliteres átlagfogyasztású Volkswagen Lupo, illetve az amerikai piacot meghódító, Golf-alapú Volkswagen Új Beetle kifejlesztése is.

Dr. Ferdinand Piëch a Quattro modelljével

A Volkswagen csoport néhány legambiciózusabb mérnöki projektjét is jóváhagyta, például az Audi A8-nál is fényűzőbb Volkswagen Phaeton, a világrekorder (egy liter) átlagfogyasztású XL1, illetve a 400 km/h fölötti végsebességű, 1000 lóerő fölötti teljesítményű Bugatti Veyron kifejlesztését. Utóbbinak W16-os henger-elrendezésű, négyturbós, nyolcliteres motorját Dr. Hanula Barna irányításával fejlesztette ki a Bugatti. Új technikai megoldások felfedezésére irányuló törekvései a vezetői pályafutásának végéig megmaradtak, és e cikk főszereplője, a TT-re hasonlító sárga sportautó is ennek az egyik legjobb példája.

Ismerős sziluettje ellenére ez nem egy normál, Győrben gyártott Audi TT (Tourist Trophy). Az egyedi építésű, kanárisárga fényezésű kupé ugyanis egy TT karosszéria és RS4 Avant összeolvasztásával jött létre, nyolc hónapig tartó kézi munkával, 2001-ben. Lényegében ez a sportautó egy első generációs (B5-ös), V6-os turbómotorral szerelt RS4, amelyre egy szintén első generációs (8N) TT karosszériát szereltek.

Fura látvány a hosszirányban beépített motor egy TT-ben

Az ezredfordulón az Audi egy TT fölé pozícionálható sportautó ötletével játszott. Akkoriban az R8 még nem létezett, mivel a Lamborghini Gallardo testvérmodelljét csak 2003-ban, a Le Mans Quattro koncepcióautó formájában mutatták be, mielőtt 2006-ban gyártásba került. Negyed századdal ezelőtt az Audi mérnökei inkább azzal kísérleteztek egy „hobbiprojekt” keretében, hogy az RS4 Avant technikáját kombinálták a TT kompakt méretű karosszériájával. A technika alatt pedig szinte mindent értünk: a fél és kardántengelyeket, motort, hátsó differenciálművet, a 18 colos könnyűfém kerekeket, a hatalmas fékeket, a hatfokozatú kézi sebességváltót és még sok mást. Bár a TT-műszerfalat megtartották, az ülések helyére jó oldaltartású kagylóüléseket szereltek.

Először is az ingolstadti mérnökök 170 milliméterrel rövidítették az RS4 Avant padlólemezét az üzemanyagtartály előtt, hogy az illeszkedjen a jóval kisebb méretű TT tengelytávjához. A motorháztető alatt az ismert 2,7 literes V6-os RS4-motor kapott helyet, melynek pótlólagos légbeömlő nyílásokra volt szüksége az első lökhárítóban. Érdekesség, hogy ez a prototípus az egyetlen Audi TT, amely V6-os motort használt, mivel az első két TT-generáció V6-osnak hívott 3,2 literes motorja valójában a szűk hengerszögű VR6-os volt (a Volkswagen-csoport csak 2024 végén hagyta abba a VR6 motorok gyártását).

A donor

A legnagyobb különbség az eredeti TT-hez képest, hogy a hengerenként ötszelepes, biturbó V6-ost hosszirányban szerelték be, ellentétben a normál TT-k keresztirányú elrendezésével. Természetesen az összkerékhajtást is lecserélték a nem állandó Haldexről a jóval igényesebb, állandó négykerékhajtást biztosító, mechanikus Torsen-differenciálműves rendszerre, amelyet szintén az RS4-ből kölcsönöztek. A motor már alapállapotában is 380 lóerőt és 440 Nm nyomatékot adott le, amit egy hatfokozatú kézi sebességváltó továbbított a négy kerékre. Egyes hírek szerint később 450 lóerőre is felhúzták a teljesítményt.

Nem nehéz elképzelni, hogy a „TT Coupé RS4” komoly menetteljesítményekre volt képes. Például mindössze 4,9 másodperc alatt gyorsult álló helyzetből 100 km/h-ra, és tiltás nélkül 280 km/h-s végsebességet ért el, tehát a 250 lóerős normál V6-os TT-nél 1,6 másodperccel gyorsult jobban, és 30 km/h-val volt nagyobb a végsebessége. Az igényesebb, nagyautós technika persze megnövelte a tömeget, a „TT RS4” 1550 kilogrammot nyomott, bár a 2003-ban piacra dobott VR6-os motorral felszerelt szériagyártású TT is csak 60 kilóval volt könnyebb kézi váltóval (az RS4 Avant tömege 1620 kg volt).

Kellett a nagy hátsó szárny a leszorítóerő miatt

Egy 2013-as interjújában Stephan Reil, a Quattro GmbH (ma Audi Sport) korábbi termékfejlesztési igazgatója a TT RS4-ről azt nyilatkozta, hogy „hihetetlenül élvezetes vezetni” és „akkoriban a 911-et is felülmúlta”. Nem a levegőbe beszélt, az egyetlen darabban létező prototípust ugyanis alaposan tesztelték, közel 20 ezer kilométert mentek vele.

A Piëch-korszaknak 2002-ban vége lett, az új cégvezetés pedig a TT RS4 esetleges szériaváltozatának gyártását túl költségesnek találta ahhoz, hogy megvalósítsa. Végül az Audi nem a TT-t fejlesztette tovább, hanem egy valódi szupersportautót fejlesztett ki a középmotoros R8 képében, amely a Lamborghini-technikájára épült. Érdekesség, hogy az RS4-rokonság akkor is megmaradt, ugyanis R8 alapmodelljét ugyanis nem a Gallardo V10-es szívómotorja, hanem a B7-es RS4-hez kifejlesztett, 4,2 literes szívó V8-as mozgatta.

Audi-kupék. A Concept C állítólag megvalósul

Mára már mind a TT, mind az R8 gyártását megszüntette az Audi, de az ingolstadti prémiumgyártó 2027-ben állítólag vissza akar térni a sportautó-szegmensbe a 2025 szeptemberében bemutatott, tisztán elektromos Concept C tanulmányautó szériaváltozatával. ez az első Audi, amelyet már az új dizájnigazgató, az olasz Massimo Frascella irányításával terveztek, és az első modell, amelyen a márka új formanyelve látható.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója