Nissan-Mercedes gyár
A Nissan és a Daimler még 2015-ben kötött egy megállapodást, amelynek értelmében létrehozták a Cooperation Manufacturing Plant Aguascalientes (COMPAS) gyártelepet Mexikóban. Az egymilliárd dolláros beruházást fele-fele arányban állta a két cég, és a gyártás két éven belül meg is kezdődött a Nissan luxusmárkájának, az Infinitinek két modelljével, az QX50 és QX55-tel, amelyeket 2018-ban követett a Mercedes A-Osztály, majd 2019-ben a GLB.

A QX55. (Kép forrása: Nissan)
Az A-Osztály rövid életű volt, 2020-ban le is állították a gyártást és most, öt évvel később a telep teljesen beszünteti az összeszerelést. A Nissan szóvivője, Brian Brockman elmondta, hogy a QX50 és QX55-ös modellek nyugdíjba vonulnak az év végéig. Emellett a Mercedes egyik szóvivője pedig azt mondta, hogy a GLB crossover utolsó darabja 2026 májusában fog legurulni a gyártószalagról. Az aguascalientesi gyár üres marad.
A közép-mexikói telep egyébként a Nissan harmadik telepe, amelyet bezár és még négy másik fogja követni. A japán gyártó a tavalyi évben került hatalmas anyagi nehézségekbe, amelyeket elbocsájtásokkal és létszámcsökkentésekkel igyekszik menteni. Az oppamai japán és a szintén mexikói Ciudad Industrial del Valle de Cuernavaca ipari park is erre a sorsra fog jutni. Emellett a San Diegói, kaliforniai és a São Paulói brazil tervezőiroda is bezár.

A GLB kap új generációt. (Kép forrása: Mercedes-Benz)
A rossz hír közepében az Infiniti azonban igyekszik meglátni a lehetőséget. Új modelljeik, a QX60 a QX50 helyére léphet, a QX65 pedig a QX55-öt válthatja. A kupéra hajazó QX60-as SUV-t nemrég mutatták be egy koncepcióautó keretében és a tervek szerint 2026-ban már piacra is dobnák a kiforrott modellt. Ami pedig a Mercedest illeti, a GLB-nek lesz új generációja, a CLA-val hasonló módon belső égésű és elektromos motorral is kapható lesz.
A Nissan érdekes lóra tett a leépítésekkel. A lépés következtében 20 ezer dolgozótól válnak meg, 13 helyett 7 darab járműplatformmal dolgoznak tovább és egymillióval csökkentik az éves gyártási számot, 2,5 milliónál megállva. Az alkatrészek összességében akár 70 százalékkal leegyszerűsödhetnek, és a Nissan már be is vetett egy megoldási javaslat-csomagot, amelyben több, mint 4000 ötletet listáztak, mint kisebb-nagyobb lehetőségek, amelyekből 1600-at találtak hasznosnak. Az egyik ilyen ötlet például az, hogy csökkentenék a fejtámlák számát, ami a számolások alapján hatalmas spórolást jelentene. Igen, ennyire rosszul áll a szénájuk.

A QX50 helyett jöhet a kupésabb QX60. (Kép forrása: Nissan)
De ahogy írtam, a cégcsoport bizakodó. Nem csak az Infiniti, de a teljes Nissan konszern bízik abban, hogy az új modellek beváltják a hozzájuk fűzött reményeket. A Nissan nemrég mutatta be az új Leaf Sentrát és az Elgrand minivan következő generációját. Kína kap két új szedánt, az N6-ot és a Teanát és a plug-in hibrid Frontier pickupot. Emellett tervben van egy új hátsókerék-meghajtásos Skyline és annak Infiniti testvére, sőt, még az Xterra is visszatér 2028-ban. Ha ezek nem, hát mégis mi adhat reményt?
Nyitókép forrása: Mercedes-Benz