ICDP. publikáció

Az autóipar örök problémái

2019.08.17.

Az ICDP egyik vezető kutatója érdekes kísérletet végzett. Elővette húsz évvel ezelőtt írt diplomamunkáját, amit az autóipar és a közlekedés jövőjéről írt, hogy megnézze, mennyire pontos jóslatot adott a húsz évvel ezelőtti önmaga.

Többnyire egyébként pontosan előre látta a jövő trendjeit, mint a elektromos autók, az önvezetés és az átalakuló mobilitási szolgáltatások, ugyanakkor ennél sokkal érdekesebb dolgot is talált: az autóiparnak vannak olyan problémái, amiket sem most, sem pedig akkor nem tudtunk megoldani. Nézzük a legfontosabbakat:

Szükség van-e olyan mértékű konfigurálhatóságra, mint amilyet például a Volkswagen csoport ajánl ügyfelei számára. Egy modellnek több millió (!) verziója lehetséges, az ezt lehetővé tevő gyártósor pedig még annál is több millió dollárba került. Kérdés, manapság, amikor egyre jobban terjed a car-sharing és a különböző közösségi autóhasználatot lehetővé tevő szolgáltatások, mennyire éri meg befektetni az ilyen rendkívül bonyolult és drága gyártósorokba?

A car-sharing autók igen egyszerűek, teljesen mindegy, milyen a színük és használóiknak nincs szüksége túl sok opcionális felszereltségre. Persze az autóiparban régi mondás, hogy a lehető legkisebb készletet kell tartani, de a Volkswagen csoport féle konfigurálhatóság lassan értelmét veszti.

A Ford például már észre is vette mindezt és elindultak a csomagosítás irányába, amelynek keratein belül a felhasználók néhány opcionális csomag közül választhatnak, amik több extra felszereltséget tartalmaznak. Persze esetükben az európai piacon nyújtott gyenge teljesítmény kompenzálása és a gyártáson való spórolás a cél, de hosszú távon is jó döntésnek tűnik a rengeteg egyedi opciós felszereltség csomagokba költöztetése.

 Az autóipar mindig is félt attól, hogy az autók elveszítik az első számú közlekedési eszköz privilégiumát és ha jön valamilyen új megoldás, sokkal kevesebb autót fognak tudni eladni. Új közlekedési eszköz nem jött, de lett helyette internet, okostelefon és car-sharing és ride-sharing applikációk. Ha ezeket sikerül valóban méretgazdaságosan és hatékonyan működtetni, az komoly problémát jelenthet a több millió eladott autóhoz szokott gyártóknak. Egyelőre persze nincs okuk komoly félelemre, még igen messze tűnik az a kor, amikor a közösségi közlekedést segítő applikációk tényleg mindene esetben rendelkezésre állnak. 

Hogy a 21. században mely gyártók maradnak talpon, azon múlik, hogy mennyire készülnek fel a várható változásokra. Szinte minden gyártó óriási összeget fektet különböző mobilitási startupokba, értelemszerűen azzal a céllal, hogy ha nem eladott autókon keresztül, legalább szolgáltatásokon keresztül tartsák fenn szerepüket a világ közlekedésében.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....
2024.05.13
- Sávot és irányt is tévesztett az a lengyel kamionos, aki néhány kilométer hosszan szemben haladt....
2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....