közlekedésbiztonság

Bécsben száműzik a mama- és papataxikat az iskolák környékéről

2020.02.16.

Reggelente katasztrofális állapotok alakulnak ki az iskolák környékén. Szülők százai indulnak útnak gyermekükkel autóval, hogy a tanítás kezdetére odaérjenek. A bejárat környékén autóhegyek, várakozó szülők, amíg a csemete kiszáll a kocsiból. Bécs hadat üzen a jelenségnek, nem akarnak mama- és papataxikat az iskola bejáratánál.

Schulstrasse – azaz iskola utca, így hívják az osztrák fővárosban azt a modellkísérletet, amelynek lényege: hogy az iskola utcáját tanítás kezdete előtt fél órával lezárják a forgalom elől. Csak gyalog, kerékpárral és rollerrel megközelíthető az iskola. A szülők vihetik gyermeküket kocsival, de több száz méterre a sulitól ki kell szállni a tanulónak, s az utolsó etapot gyalog teszi meg.

Állj! Iskolautca, köszönjük. Fotó: wienzufuss.at

Bécs második kerületében levő általános iskola volt az első, ahol a kísérlet elkezdődött. A Vereingasse reggel háromnegyed nyolc és negyed kilenc között gyalogos utcává, úgynevezett iskola utcává vált. Máshol fél nyolc és nyolc között van zárás, attól függően, mikor kezdődik a tanítás. Alig volt berzenkedő szülő, szinte mindenki üdvözölte a kísérletet. Pedagógusok, gyerekek, szülők méltatták a kísérletet.

Győzött a közlekedésbiztonság. A gyerekek élvezték, hogy tanítás kezdete előtt az utca az övék lett. Játszhattak, labdázhattak, szabadon sétálgathattak. Örültek, hogy nincs forgalom, övék az utca.

A két évvel ezelőtti kezdeményezés sikert aratott. Bécsben immár ötre emelkedett azoknak az iskoláknak a száma, amelyek csatlakoztak a kísérlethez.

Szinte alig van olyan kerület, ahonnan ne jelentkeztek iskolák, ők is szeretnének reggel forgalommentes iskola utcát.

Iskolai napokon háromnegyed 8 és negyed kilenc között behajtani tilos. Fotó: mobilliteatagentur.at

A jó példa gyorsan ragadóssá vált. Egy csapásra megnőtt azoknak a gyerekeknek a száma, akik gyalog, kerékpárral vagy rollerrel indulnak reggelente iskolába. Ezzel párhuzamosan csökken azoknak a diákoknak a száma, akiket szüleik kocsival visznek iskolába. Mindez a számok nyelvén is tükröződik.

Az első kísérlet bevezetése után 47-ről 56 százalékra nőtt a gyalog iskolába induló diákok száma. 8-ról tízre a kerékpáros diákoké, a 10-ről 7 százalékra csökkent azoknak az iskolásoknak a száma, akiket szüleik továbbra is kocsival vittek. Igaz, az iskolától távolabb volt a végállomás, a Schulstarassét ugyanis lezárták.

Februárban újabb elemmel bővült a bécsi kísérlet. Immár olyan iskola is van, ahol a délutáni tanítás befejezésekor is lezár az iskola előtti utca. Ahogy reggel, úgy a tanítás után is teljes a zárlat.

Eégedett gyerekek és pedagógus. Fotó: mobilliteatagentur.at

A bécsi kísérlet nemzetközi érdeklődést keltett. Lengyelországból, Németországból és Kanadából érkeznek szakértők tanulmányozni, hogyan működik Bécsben az iskola utca?

Knezsik Istvánnak, az Autós Nagykoalíció elnökének régóta szívügye a közlekedésbiztonság javítása. A bécsi kísérletet nagyon jónak tartja, magyarországi meghonosítását támogatná.

Sok szülő azt hiszi, azzal tesz jót a gyerekének, ha az iskolapadig autóval viszi – fogalmaz az elnök, aki szerint fontosabb lenne az életre nevelés, mint a csemete iskolakapuig fuvarozása.

Knezsik István

Bécsben most az van, mint a mi gyermekkorunkban volt, a szülők dolgoztak, mi pedig mentünk iskolába gyalog vagy éppen biciklivel, igaz, akkor jóval kevesebb autó volt, mint most – mondta Knezsik István.   

Az ötödik bécsi iskola utca megnyitása alkalmából Bécs főpolgármester-helyettese is megszólalt.

Birgit Hebein, Bécs zöld főpolgármester helyettese.Fotó: wiengruen.at

Az iskolakezdés előtti harminc perces autóbehajtási tilalom sikeres a reggeli közlekedési káosz elkerülésére, nagyon sok dicséretet kapunk a szülőktől, pedagógusoktól és gyermekektől, így biztos vagyok abban, hogy az ötödik iskola utca nem utolsó lesz Bécsben – nyilatkozta az ORF-nek Birgit Hebein, Bécs zöld főpolgármester helyettese.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....
2025.12.05
Megpróbált meglépni a járőrök elől egy autós, aki ittasan ült volán mögé. Mint kiderült, ő maga is....
2025.12.05
Megérkezett a hazai márkakereskedésekbe az új Citroën C5 Aircross SUV. A 2026-os Év autója döntős....
2025.12.05
2026-ban az Audi egy igazán különleges jubileumot ünnepel: az öthengeres motor 50. évfordulóját. Ez....
2025.12.05
Tudta, hogy Bécsben már nem csak a templomban lehet beszélgetni egy lelki vezetővel? Toni Faber, a....
2025.12.04
A HangZóna mai vendége Mikesz Csaba a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató helyettese....