fegyver

Békemenet: fegyver helyett autót, motort gyártanak

2022.01.25.

Olykor békésebb eszközökre váltanak a fegyvergyártók, gyarapodik a mezőny, gyorsul a trend.

A békeévek sokszor elvették a fegyvergyártók kenyerét, csökkentették nyereségét, ezért az ágazatban több cég is bővítette termékskáláját: klasszikus példa az angol BSA, mely a háború után puskák és pisztolyok helyett motorkerékpárgyártásra állt át, ahogy egykor a magyar Danuvia is. Napjainkban az orosz állami tulajdonos nyomására a polgári ágazat bővítésével a járműgyártást is felvette programjába az Almaz-Antaj.

BSA

Tűzfegyverekkel indult az 1861-ben alapított Birmingham Small Arms Company Ltd, története, békésebb időkben pedig BSA jelvényes motorkerékpárokat is gyártott. Fő profilja azonban sokáig a pisztoly/puska/gépfegyver portfólió maradt: ezekből másfél milliónál többet értékesített az I. világháború idején, de szállított a hadseregnek Daimler alvázra épített parancsnoki kocsikat és mentőautókat is.

Motorkerékpárrészlege már 1910-től működött, de az igazi felfutás 1931-től indult, közben V2 és 4 hengeres motorokat gyártott.

Katonai bevetésen a BSA    Forrás: Birmigham Small Arms

Plusz két kerék

Kis szériában jelent meg a piacon 1935-ben a kétüléses Light Coupé, és a nyitott Scout. Az autógyártást és a motorok piaci sikereit a második világháború szakította meg: 1940-től ismét a fegyvergyártásé lett a főszerep, motorkerékpárokból csak 126.334 készült.

A békeévekben megint fejlődésnek indult a BSA, mely 1953-ban felvásárolta a másik brit klasszikust, a Triumph márkát, így együtt már a világ legnagyobb motorkerékpárgyártójává lépett elő. Gépei közben sorra nyerték a legendás Daytona és Santa Catalina versenyeket.

1967-ben és 1968-ban a társaság királyi kitüntetést kapott, BSA és Triumph motorkerékpárok adták a brit kétkerekű export 80 százalékát.

BSA túrakocsi, 1924     Forrás: LSB

Csőd után

A dicsőség mulandó, hiába jelent meg tizenhárom új BSA és Triumph modell, az amerikai piac visszaesése miatt a társaság vesztesége 1971-ben már meghaladta a 3 millió fontot, 1973 nyarán pedig csődbe ment.

Többször megpróbálták feltámasztani, 2016-ban az indiai Mahindra 4,1 millió fontért megszerezte a Classic Legends Private Limited-en keresztül a BSA tíz százalékát. Többéves várakozás után hamarosan piacra kerül az új BSA Gold Star, mely egyhengeres, 500-as vagy 650 köbcentis blokkot kap, a régi-új szlogen jegyében: Egy legenda újjászületik, fejlődtünk, de a DNS-ünk nem változott.

Gold Star      Forrás: BSA

Magyar sztori

Hasonló történet Magyarországon is: a Danuvia Ipari és Kereskedelmi Rt. 1924-ben próbálkozott fegyvergyártással, pontosabban motorhajtású géppuska kifejlesztésével: Gebauer Ferenc találmányának lényege, hogy a fegyver elsütőszerkezetének és a repülőgépmotor főtengelyének összekötésével lehetőség nyílt a légcsavar szárnyai közötti tüzelésre.

1939-től a már Danuvia Fegyver- és Lőszergyártó Rt. néven működő cég új komplexumot épített Zuglóban, ahol licenc alapján BMW R75-ös motorok gyártását tervezték.

Zuglói géppisztolyok

A második világháború vége felé a Danuvia négy telephelye közül Veszprémben páncél- és kézigránátok, valamint lőszerek készültek, Zuglóban a gyújtószerkezeti óraműgyártás mellett fegyvereket javítottak és készítettek. Az első ötéves terv (1950–1954) idején folyatódott a fegyvergyártás: ekkor 48M típusú géppisztolyok ( 72 ezer db) és golyószórók készültek Zuglóban.

A haditermeléssel párhuzamon, 1954. végén indult meg a motorkerékpárgyártás: 1956. nyarán már tízezredik 125 köbcentis Csepel-Danuviát ünnepelte a kollektíva.

Használta a hadsereg, a rendőrség, a posta és futamot nyert vele a kiváló versenyző-szerelő Hamar Zsigmond és a bajnok Szabó II. László. De a sportsikerek nem segítettek, a gép elavult, így a megrendelések sorra elmaradtak. A cég próbálkozott mezőgazdasági kisgépekkel, majd a hatvanas évek végén leálltak a motorkerékpárgyártással.

Danuvia reklám az 1960-as évekből     Forrás: LSB

Újraélesztés

A másik magyar klasszikus márkához, a Pannóniához hasonlóan a Danuvia motorkerékpárt is megpróbálták felébreszteni Csipkerózsika álmából: 2008. nyarán lelkes vállalkozók vették meg a zuglói jelvényt: a Danuvia Adriatica nevű koncepciót 1000 köbcentis, 150 lóerős Rotax motor hajtotta volna. A 42 mm-es csővázra Palioli, vagy Öhlins futóművet Brembo fékeket és Marchesini kerekeket terveztek. A Backfire nevű típus ennél is sportosabb lett volna, de mindkettő álom maradt.

Feltámasztási kísérlet maradt a Danuvia Adriataca        Forrás: LSB

Oroszok a depóban

Megmunkáló gépeit már nemcsak puskák és pisztolyok készítésére akarja használni a világ 15. legnagyobb fegyvergyártója, az orosz Almaz-Antaj. A hatvan vállalatot tömörítő cégcsoport benyújtott szabadalma szerint 2024-ben várható saját fejlesztésű villanyautójuk piaci megjelenése. A teljesen állami tulajdonú Alma-Antaj célja, hogy 2025-re bevételének fele már polgári célú termékek gyártásából származzon.

A Neva SUV két villanymotorjának rendszerteljesítménye 435 lóerő, készül majd akkumulátoros és tüzelőanyagcellás változat is. A 70 kWh kapacitású akkumulátor-hidrogén kombinációval 810 km-es útra képes. Az Almaz-Antajt a Szentpétervári Műszaki Főiskolán fejlesztették.

A Neva SUV szabadalmi rajza   Forrás: AA

Kalasnyikov

A legendás fegyvergyártó már öt éve bemutatta saját márkás autóját: a Moszkvics utód IZS 2125 kombit építettek át villamoshajtásúvá és némileg fiatalították arcát: a CV1-es jelzésű jármű rendszerteljesítménye 680 lóerő volt és 90 kW/h-s lítium-ion akkupakkjának töltésével 350 kilométeres útra volt képes.

Az egyetlen példányos kísérleti modellt több mint három évig nem követte újabb jármű, aztán tavaly novemberben bemutatták az UV sorozatot. A műanyag borítású, fémcsővázas modell hossza 3,4 métere, szélessége 1,5 másfél, magassága 1,7 métere, menetkész tömege 650 kg. Az UV4-est 50 kW-o villanymotor hajtja akár nyolcvanas tempóban és egy töltéssel 150 kilométeres útra képes.

Készül kétüléses nyitott tricikli és négyüléses burkolt változatban.

Moszkvics kombiból kreált IZS villanyautó    Forrás: LSB

Elektromos IZS motorok

Az autóval egy időben, 2017-ben mutatta be rendőröknek szánt és 150 kilométeres útra képes elektromos motorkerékpárját a Kalasnyikov-konszern, mely tavaly újabb kétkerekűvel jelentkezett.

Mindössze 49 példányban készül a korszerűbb technikájú és retróformájú IZS 49-es, melyet az Armija-2020 haditechnikai kiállításon láthatott a szakmai közönség: a 2 méter hosszú, 1,43 méteres tengelytávú és 130 kilós gépet 10 kilowattos villanymotor hajtja, 4 kWh akkupakkja egy töltéssel 80 kilométernyi útra képes.

IZS elektromos motorkerékpár      Forrás: LSB

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....
2024.05.05
A Nissan ikonikus családi SUV-ja újabb lépést tesz a vadonba az N-Trek változat bevezetésével,....
2024.05.05
A jegyárak emelésének oka egészen különleges.   ..
2024.05.04
Összeütközött egy busz és egy személyautó Budapest XX. kerületében szombat délután a Szentlőrinci....
2024.05.04
306DT motoros Jaguar F-Pace-t vizsgáltunk. ..