autópálya-építés

Elkészül a Kolozsvár és Marosvásárhely közötti autópálya-szakasz

2022.10.30.

Aláírta a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) a szerződést az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak konzorciumával az észak-erdélyi A3-as autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti hiányzó szakaszának befejezéséről - jelenti az MTI.

A CNAIR 2015-ben a román Straco Group által vezetett konzorciumra bízta az A3-as pálya Aranyosgyéres és Maroskece közötti 15,7 kilométeres szakaszának megépítését, de a cég a munkálatoknak alig 40 százalékát végezte el, majd pénzügyi gondjai miatt leállt az építkezéssel. A Straco ellen csődeljárás indult, a CNAIR végül tavaly felbontotta vele a szerződést.

Az újabb versenytárgyalás nyomán augusztusban a Strabag és a Geiger konzorciumát hirdették ki győztesen, amely áfa nélkül 420,34 millió lejért (35,4 milliárd forint) vállalta, hogy három hónap alatt elvégzi a tervezést, 18 hónap alatt pedig befejezi az építkezést a hiányzó pályaszakaszon.

Az útszakaszon két hidat, hét felüljárót és egy csomópontot kell megépíteni. A munkálatokat, amelyekre az építő tíz éves garanciát vállalt, a CNAIR vissza nem térítendő európai uniós támogatásokból finanszírozza.

A Brassó és Bors között tervezett 415 kilométer hosszú A3-as észak-erdélyi autópálya megépítésére 2003-ban közbeszerzési eljárás és európai uniós támogatás nélkül írt alá megállapodást a román kormány az amerikai Bechtel társasággal, de miután - az állami finanszírozás akadozása miatt - a Bechtel hat év alatt csak 52 kilométer pályát épített meg 1,3 milliárd euróért, a felek 2013-ban közös megegyezéssel felbontották a szerződést.

Románia az utóbbi évtizedben elérte, hogy az észak-erdélyi sztráda Marosvásárhely és a magyar határ közötti útvonalát az Európai Unió felvegye a transzeurópai közlekedési hálózatba (TEN-T), és így az építkezés európai támogatások igénybevételével folytatódhatott.

Jelenleg a pályából három szakasz használható, a három együtt mintegy 107 kilométer.

A magyar-román államhatáron áthaladó 5,3 kilométeres szakasz rávezeti a romániai forgalmat a magyarországi M4-es autópályára. Emellett a Kolozsvártól nyugatra fekvő Magyarnádas és Marosvásárhely között eddig 102 kilométernyi autópályát adtak át a forgalomnak. Az Aranyosgyéres és Maroskece közötti hiányzó részen az autósok jelenleg a párhuzamosan haladó E60-as országúton közlekedhetnek.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.22
- A Budapest fölé érkezett  zivatarlánc miatt jelentős késések várhatók a Liszt Ferenc Nemzetközi....
2024.05.21
Független mérések igazolták, amit az érintett modellek tulajdonosai már tudnak: a Toyota full....
2024.05.21
Ahogy azt megszoktuk: a márka marketingasszonya lazán, szórakoztatóan indította a Hyundai....
2024.05.21
Május 24-26. között idei első aszfaltos versenyén, a II. Hell Diósgyőr Rallye-n áll rajthoz Turán....
2024.05.21
Még kézzel építették az első Nissan Silviákat, és azok is leginkább Japánon belül maradtak. ..
2024.05.21
A BYD, a világ második legnagyobb elektromosautó-gyártója nehezen tud betörni a német autópiacra,....
2024.05.21
A Singapore Airlines szerint egy ember meghalt, és több mint 30-an megsérültek a súlyos....
2024.05.21
A győri rendőrök az állampolgárok segítségét kérik egy közlekedési bűncselekmény ismeretlen....
2024.05.21
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.21
Az elektromos autózás immár nem a jövő, hanem a jelen: ezt bizonyítja Szolnok, ahol újabb....