zajmérés

Sebességmérés után jöhet a zajmérés?

2019.07.10.

Mostantól nem csak gyorshajtókra, de a megengedettnél zajosabb autókra is rárepülnek az Egyesült Királyság hatóságai. Hogy mindez hova vezet? Erre próbálunk rájönni cikkünkben.



Pár napja röppent fel a hír, hogy az Egyesült Királyság hatóságai egy új rendszer tesztelésébe kezdenek, ami a megengedettnél hangosabb autók és motorok kiszűrésére szolgálna. Mindezt egy fejlett hangérzékelő rendszer segítségével tennék, és amennyiben sikeres a tesztelési folyamat, az ország egész területén használatba vennék. A britek mindig is konzervatívabb hozzáállásukról voltak ismertek, így nem csoda, hogy nem csak a gyorshajtást, de a hangos autókat is kevésbé tolerálják, és kevesebb ideig tűrik, mint máshol. Azonban az egyelőre példa nélküli, hogy valaki országosan bevezetné a hangmérést.

Most mégis erre készül az Egyesült Királyság kormánya, hiszen annyi bejelentés érkezik hozzájuk a hangos járművek miatt, hogy szükségesnek tartották, hogy lépjenek az ügyben. Az új hangérzékelő berendezéseket maga a kormány szerezte be, és a hangmérés mellett rendszámfelismerővel is ellátták őket, hogy képes legyen azonnal elküldeni a releváns adatokat, amint azt érzékeli, hogy egy jármű túllépte a megengedett határértéket.

Első körben a rendszer egy kezdetleges változatát próbálgatják majd a szigetország több pontján, 7 hónapon keresztül. Chris Grayling, a közlekedésért felelős miniszter hozzátette, hogy igyekeznek a hangos kipufogókat a múlt szüleményévé varázsolni. „A hangszennyezés teljesen megkeresíti a brit polgárok életét, ráadásul meglehetősen negatív egészségügyi hatásai is vannak. Nos, ezért vagyunk elkötelezettek, hogy kiszűrjük azokat a hangos sofőröket, akik a közútjainkon randalíroznak.”

Ha azt hinnénk, hogy ez ellenállást váltott ki a motorosok részéről, tévedünk. Tony Campbell, a legnagyobb brit motoros egyesület elnöke is a kezdeményezés mögé állt és egyetért azzal, hogy elkapják az illegális kipufogókkal szerelt motorosokat. „Növeli a zajszennyezést és a környezetre is komoly hatással van egy ilyen illegális kipufogórendszer, ami nem kívánt figyelmet fordít a motoros közösségre, és egyáltalán nem mutat pozitív képet rólunk, illetve a motorozás örömeiről.”

A Sky News jelentése szerint minden 2016 után gyártott jármű hangértékét 74 decibelben maximalizálták, legalábbis az európai forgalomba helyezésűeket. Azonban a britek is tisztában vannak vele, hogy számtalan utángyártott kipufogórendszer és egyéb külső kiegészítő érhető autókhoz és motorokhoz egyaránt, amikkel a járművek a megengedettnél is hangosabbak lehetnek. Jogosan merülne fel a kérdés, hogy mi a helyzet a régebben gyártott autókkal, amik gyakran gyárilag hangosabbak ennél az értéknél, de a rendszer állítólag figyelembe veszi az autó méretosztályát, évjáratát és sebességét is, hogy hiteles értéket adhasson meg, és csak akkor jelezzen, ha valóban egy új gyártású autó lépi túl a zajszintet.

Ha valóban megvalósul a kezdeményezés és sikeresnek bizonyulnak a tesztek, az egész Egyesült Királyságban bevezethetik a hangmérést. Így mostantól egyre kevesebb értelme lesz sportos autót venni, amivel nem csak a sebességkorlátozásokat, de a zajszintet is fokozottan nehéz lesz betartani. Ráadásul, ha Angliában sikeres lesz a mérés, nem az a kérdés, hogy elterjed-e Európa többi részén a módszer, hanem az, hogy mikor. Persze, ahogy mostanában minden lépés, ez is a villanyautózásnak kedvez, ami hangmentes közlekedést biztosít.

A zajmérés legnagyobb vesztesei a független kipufogógyártók lehetnek, mint például az Akrapovic. Noha ők is gyártanak gyári kipufogórendszereket autókra (pl. Renault Clio RS Trophy), legnagyobb piacuk mégis a magánvásárlókból adódik, akik utólag szeretnék sportosabbá tenni autójuk hangzását, egy megbízható rendszerrel. Most ennek vége lehet, illetve idők kérdése, hogy ezt a zajértéket még lejjebb csökkentsék, és még több járművet érintsen a korlátozás. Hogy mindez hova vezet? Meglátjuk. Minden esetre az Egyesült Királyság vezér lehet ebben a kezdeményezésben.

Forrás: 
Sky News

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....
2024.05.13
- Sávot és irányt is tévesztett az a lengyel kamionos, aki néhány kilométer hosszan szemben haladt....
2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....
2024.05.13
Nagy Norbert címvédőként diadalmaskodott az autós gyorsasági hegyi Európa-bajnokság idei második....
2024.05.13
Különlegesen kifinomult V8-as szívómotorral, karbon motorháztetővel és egyedi díszítésekkel láttak....
2024.05.13
A III. kerületi rendőrök közúti ellenőrzésén akadt fenn az a motoros, aki büntetőpontokat és....
2024.05.13
Az autók belső terének 99%-a rákkeltő anyagokat tartalmaz.   ..