SEAT

Szabó Csaba: negyed százada a SEAT-tal – 1. rész

2017.09.13.

Diák korában önszorgalomból dolgozott az Óbudai Autójavítóba Szabó Csaba, ahol akkoriban a Volkswageneket szervizelték. Ma édesapja családi vállalkozását viszi tovább – negyedszázada élnek együtt a SEAT-tal. Az első ünnepélyes szalonavatón Hidegkúti Nándor is ott volt.

– 1973 óta élünk Mátyásföldöm, 7 éves korom óta az olajban turkálok, hiszen édesapám autószerelő mester, aki ma is él – mondja az 1966-os születésű Szabó Csaba budapesti SEAT márkakereskedő, a Szabó Autójavító Kft. ügyvezetője. A családfő volt maszek, majd az úgynevezett szövetkezeti szektorban szerelte az autó, a lényeg, hogy a munka a házhoz jött, és Csaba amikor tudott, már gyermekként is sokat segített édesapjának.

Elsőre mégsem a direkt autós vonalat, hanem az elektronikát, választotta, a Pataky István szakközépiskolába igyekezett. Oda nem jutott be, s miután második helyen a budapesti Fáy András Közlekedésgépészeti Műszaki Szakközépiskolát jelölte be, oda vették fel. Ahol természetesen kevesebb volt az elektronika és több az autó, amit az apuka valószínűleg nem is nagyon bánt.



– Édesapám úgy képzelte, hogy az unokaöcsémmel kiegészítve hárman nagy dolgokra leszünk képesek, ő szerelő, én autóvillamossági, a rokon pedig karosszériás – emlékszik vissza egy lehetséges kifutásra Szabó Csaba. Azután máshogy alakult, egyrészt az unokaöcs nem Budapesten nőtt fel és ragaszkodott a vidéki élethez, másrészt engem az érettségi után azonnal felvettek a nehézipari műszaki egyeteme Miskolcra, annak is gépészmérnöki karára. Megtudtuk, a fővárosban ötszörös volt a túljelentkezés, gyakorlati ember lévén így azt meg sem próbálta Szabó Csaba.

De nem ott végzett, mert látta, hogy ez nem egy autós vonal és átkérte magát a Széchenyi István Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolára, ahol 1989-ban sikeresen államvizsgázott autógépész üzemmérnökként. Győrben az volt a szokás, hogy aki szakközépiskolából érkezett, annak nem kellett nyári gyakorlatra mennie, ő mégis önszorgalomból bekerült az Óbudai Autójavítóba.

– A céget akkor úgy hívták, hogy Volkswagen Autójavító Kisvállalat – emlékszik vissza és hozzáteszi, bár autószerelőként nem volt kötelező ez a szakmai gyakorlat, de nagyon sokat tanult. Sőt, amikor végezett a győri főiskolán, vissza is hívták üzemtechnológusnak.



1989. augusztus 7-én kezdett első klasszikus főállásában, de „zöldfülűként még csak” autószerelőként. – Elég hamar hozzám került a garanciális kérvények gyári elszámolása is, így nem csak az volt a dolgom, hogy szereljem a kocsikat – mondja. Egy év múlva lett új autó értékesítő, amikor megalakult a Porsche Hungária. Mély nyomot hagyott benne, amikor egyen szerelésben ott voltak az őszi Budapesti Nemzetközi Vásásron, s gyakorlatilag azután lett új autó értékesítő, körülbelül egy évig.

Utána lett üzemtechnológus, ebben a beosztásban az volt a dolga, hogy segítséget nyújtson a műszakvezetőknek, munkafelvevőknek, autószerelőknek, gyakorlatilag műszaki tanácsadást végezett, gyári információk alapján. – Belső képzéseket is szerveztünk a kollégámmal és segítettünk a balatonfüredi Csermely szerviz műszaki megvalósításában is – emlékszik vissza Szabó Csaba, hozzátéve, hogy 1994-ig dolgozott az Óbudai Autójavító Kft-nél.

Időközben, még évekkel korábban a frissen alakult Porsche Hungária márkakereskedő partnereket keresett. – Édesapám szakmai előéletére alapozva mi is jelentkeztünk, az első szerződést 1991 szeptemberében írtuk alá, egy számomra még szinte ismeretlen márkára – beszél a SEAT-os kezdetekről. Amikor megkapták a kereskedői jogot és a családi háznál megnyitották a kereskedést, az ünnepélyes ceremónián Hidegkúti Nándor is ott volt, mint a család barátja.



Elég pontosan emlékszik mindenre, így a családi autókra is. Hét éves volt 1973-ban, amikor egy fehér 125-ös Polski Fiat került a családba, 1500 köbcentis motorral. Utána volt még egy ilyen autójuk, csak az már bordó színben – a két kocsi körülbelül 10 évig szolgálta a családot. Volt kerek lámpás 1500-as Zsigulijuk is, majd 2105-ös Ladájuk – utóbbi 1,3 literes motorral. Ekkortájt szerezte meg a jogosítványát, bár már jóval korábban is vezetett, amikor nagyszüleinél a szőlőbe vezető földúton a volán mögé ülhetett.

A keleti családi autók sorát egy Lada Samara zárta, az első nyugati kocsi pedig egy 5 ajtós Golf kettes volt, 1991-1993 között. Azért csak ilyen rövid ideig, mert összetörték alattuk, beléjük szaladtak az egyik lámpánál. Akkor már saját keresettel rendelkezett Szabó Csaba. – Vettünk egy Audi 90-est, még kocka karosszériást, de már gömbölyded változatban. Annyira imádtam, hogy kimentem hozzá alufelniért Ausztriában, más díszítést nem is kapott – emlékszik vissza, hozzátéve, vigyáztak rá, karcolás sem esett rajta.



Amikor a SEAT elkezdett beindulni, eladták a szeretett Audit, annyira kellett a pénz. Ez lett a második kényszertőke injekció, az első az volt, amikor a szerződés aláírásakor, célszerszámokat, induló alkatrészkészletet kellet megvásárolni. – Édesapám a rokonoktól kért kölcsön, 26 százalékos jegybanki alapkamatnál nem volt divat a banki hitel – mondja, miközben jól emlékszik arra, hogy akkoriban schillingben számolva hetente küldte nekik az árfolyamváltozásokat a Porsche Hungária.

Nehezen ment az első fél év, sem ők, sem az emberek, korábbi ügyfélkörük nem ismerték a márkát, és csak hat hónap után, 1992 márciusában tudták eladni az első autójukat, ami egy piros SEAT Marbella volt, olyan FIAT Panda méretű autó. – A szervizből éltünk, még a keleti autók domináltak, és annyira bántotta édesapámat, hogy nem megy a márka, hogy ’92 februárjában vissza is akarta adni a márkakereskedői szerződést – emlékszik vissza, hozzátéve, a család beszélte rá, hogy ne tegye, várjon legalább az év végéig. Szerencsére vártak, mert nagyon beindult a bolt, abban az évben márciustól kezdődően 75 új autót sikerült értékesíteniük.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....