taxisok

100 éves a Főtaxi: forgalomszervezés, gépkocsikarbantartás

2015.03.13.

2013-ban jelent meg a Főtaxi Zrt. kiadásában Hidvégi János Péter könyve 100 éves a Főtaxi címmel. Ebből közlünk fejezeteket.

Az Autótaxi Részvénytársaság forgalmának szervezése, a gépkocsik karbantartása

A taxiforgalom folyamatos fenntartása jó szervezettséget igényelt. A Részvénytársaság már kezdetektől egyik legfontosabb feladatának tekintette, hogy telefonon is kiszolgálja az utasokat. Tanulmányozták az Európa nagyvárosaiban használt készülékeket, és Hamburgban meg is találták a kifejezetten taxi céljaira kifejlesztett berendezést, Tivadar Drost találmányát, amely a vállalat központjában regisztrálta az egyes állomásokon lévő szabad kocsikat.

A hamburgi bevezetés után alig egy évvel, a taxizás budapesti megindulását követő évben már negyven állomáson szerelték fel Drost készülékét. A berendezés legfőbb célja volt, hogy a géperejű bérkocsik arányosan és egyenletesen legyenek elosztva az egyes állomáshelyeken, a telefonvonalon keresztül az állomás gyorsan elérhető legyen és mindig a megrendelőhöz legközelebb lévő állomásról lehessen gépkocsit küldeni. A készüléket az utas az állomáshelyről is tudta működtetni. Ha nem volt kocsi az állomáson, az utas a készülékbe egykoronás pénzérme bedobásával közvetlen kapcsolatot tudott létesíteni a telefonközponttal, és azonnal választ kapott, hogy mennyi idő múlva várható a taxi érkezése. A bedobott pénzérmét a gépkocsivezető beszámolta a fuvardíjba.

Új taxi állomáshoz érkezéskor a Drost készüléken lévő karral a gépkocsivezető beállította az állomáson tartózkodó kocsik számát, amit a központban a készülékhez tartozó műszer is mutatott, így ott pontosan tudták, hogy mikor, hol hány szabad kocsi tartózkodik. A hívásokat kezdetben 6 telefonvonalon fogadták, egy-egy vonalhoz 6 állomás csatlakozott, így összesen 36 állomást lehetett a telefonközpontba kapcsolni. Később a telefonvonalak számát tízre, majd tizenötre növelték, a forgalom sűrűsödése következtében azonban az állomásokon lévő gépkocsik számának regisztrálásáról le kellett mondani.

Az 1930-as években felvetődött egy modernebb telefonközpont létrehozásának az igénye, majd megépítése, ezt azonban csak 1941-ben helyezték üzembe. Az új telefonközpontot harminc munkahellyel szerelték fel, bármelyik bármely taxiállomással kapcsolatba tudott lépni. Az állomáson tartózkodó gépkocsik számát izzók jelezték. Egy-egy telefonvonalon óránként 45 rendelést tudtak felvenni, ami az egész központra kivetítve több, mint 1300 ügyfél kiszolgálását tette lehetővé. A Részvénytársaság harmincéves fennállására kiadott kötet adatai szerint: 1921. október 28-án a telefonközpont 24 óra alatt mindössze 18 rendelést bonyolított le. 1923-ban a napi átlag már száznál is több volt, a következő évben pedig elérte a kétszázat is. 1938-ban, az Eukarisztikus Kongresszus évében a telefonos rendelések napi átlaga 2700-at mutatott. Május 29-én például 5295 ügyféllel foglalkoztak; este hétkor, egyetlen óra alatt 600 taxirendelést vettek fel. A napi átlag 1939-ben 3000-re, 1940-ben 3900-ra, 1941-ben − az új központ üzembe helyezésével − 4500-ra emelkedett. A legtöbb rendelést 1940 karácsonyán regisztrálták, egyetlen nap alatt 8672 telefon futott be.1942-ben, miután a háború következtében fellépő üzemanyaghiány miatt korlátozták a taxiforgalmat, a megrendelések jelentősen visszaestek. A vállalat harminc év alatt 15,2 millió telefonrendelést bonyolított le, ez a 144,1 millió összes fuvarnak a 12 százalékát tette ki. Egy 1931. október 16-án készített összeállítás szerint az Autótaxinak 128 kijelölt állomása volt 88 Drost-készülékkel, nem számítva a vasút- és hajóállomásoknál lévő további hetet. A főállomásokért havonta tíz-harminc, a mellékállomásokért tíz pengőt fizettek a fővárosnak.

        

A jelentős gépkocsiállomány tárolásáról is gondoskodni kellett. A Kerepesi úti központi telephely teljes beépítése 1926-ra befejeződött, a garázsok összesen 720 személygépkocsi tárolására nyújtottak lehetőséget, az 1930-ban megépített Teleki téri garázsban 300 kocsi fért el, azonban az egyre növekvő kocsipark újabb garázsok építését tette szükségessé. 1942-től a központi telephely közelében lévő Aréna út 3. alatti 2250 négyzetméteres garázsban 225 gépkocsit helyezhettek el.

A Budapest-vidéki Autóbusz Közlekedési Rt. átvételével vidéken is több helyen létesítettek autóbuszok parkolására alkalmas tárolóhelyeket, közülük a legnagyobb az 1941−42-ben, Zsámbékon megépített harminc helyes garázs volt. Ezzel egy időben Érdligeten, Válon, Kispesten létesítettek autóbuszgarázsokat, illetve egyes végállomásokon éjszakai tárolás céljára egy-két jármű befogadására alkalmas kisebb telepeket. Az Autótaxi és leányvállalatai 1943-ban − saját összeállításuk szerint – 988 autótaxival és 92 autóbusszal rendelkeztek.   

Az Autótaxi Budapesti Automobil Közlekedési Rt. kocsiparkja:

Magomobil kistaxi 

32 darab

Ford V-8 nagytaxi

78 darab

Ford Eifel kistaxi

201 darab

Fiat 1100 kistaxi

140 darab

MÁG kistaxi

105 darab

Steyr VII., XII., XIV. telephelyes bérkocsi

12 darab

Ford V-8 telephelyes bérkocsi

4 darab

Wanderer telephelyes bérkocsi

6 darab

Mercedes telephelyes bérkocsi

2 darab

Chrysler telephelyes bérkocsi

2 darab

Buick telephelyes bérkocsi

1 darab

Fiat 1100 telephelyes bérkocsi

1 darab

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....