1964

110 éve készült el az első magyar autó

2015.06.02.

A mellékelt illusztráció szinte kötelező jellegű: Csonka János, Haltenberger Samu és mások körbeállják a posta részére elkészített csomagszállító gépkocsit 1905. május 31-én. Innen indult a magyar autóipar. A 110 éves jubileum kapcsán kicsit merüljünk el a részletekben!

1905. május 31-én Csonka János, a Magyar Királyi József Műegyetem műhelyfőnöke bemutatta az összegyűlt postai szakembereknek a 2 köbméteres postai csomagszállító gépkocsi mintapéldányát. Az eseményen jelen voltak: Haltenberger Samu és Cimponeriju Dénes postamérnökök, Szabó Sándor postasofőr és Van der Laar Frigyes főszerelő. Ehhez képest a Postamúzeum egyik fotóalbumából származó fényképen hét személy szerepel. Ez az egyik terület, ahol a történettudománynak még akad tennivalója - hiszen Csonka János felismerhető, Haltenberger Samura is rá lehet bökni, de a többi személy beazonosítása még nem történt meg.

Csonka Jánosnak nem volt könnyű dolga. Az 1904. januárban megnyert pályázatban a próbaautó elkészítésének határidejét júniusban határozták meg. Csonka János a korábbi egy- és kéthengeres motorok helyett modern, négyhengeres, négyütemű vízhűtéses motort tervezett meg. Ennek elkészítése meghaladta az akkori hazai ipar képességeit, így többször is módosítani kellett a szállítási határidőt. Ráadásul Csonka nem akart félmunkát kiadni a kezéből, így az utolsó pillanatig folyt a tesztelés. Az autó további érdekessége, hogy Csonka János ismerőse, Robert Bosch szállította a nagyfeszültségű gyújtómágnest.

 
Az 1905. május 31-i átvételt követően nyolc napon át folyt a kereskedelemügyi minisztérium által előírt 2000 kilométeres próbaút. Az útvonal Budapest, Aszód, Kassa, Lőcs, Késmárk, Dés, Temesvár, Kolozsvár, Szeged, Budapest volt. A kocsi átlagsebessége 26 km/h volt. A próbaút után a posta átvevőbizottsága június 14-én átvette a kocsit. Megállapították, hogy a mágnes, a hűtő, a hajtólánc és a golyóscsapágyak kivételével a kocsi hazai anyagokból készült. Ekkor már gőzerővel folyt a munka a Magyar Waggon- és Gépgyárban, illetve a Röck István budapesti üzemében, ahol 4-4 hasonló postaautót állítottak össze.

Egy 1908-as postai belső kiadvány szerint: „A Csonka János tervezete szerint gyártott első 8 darab 12-16 HP automobil 1905. év őszén vétettek használatba, s miután már az első két üzemév fényes tanuságot tett egyrészt az automobilnak a posta szolgálatában való rendkívüli hasznáról .. 1907. évben újabb 40 darab 12-16 HP Csonka-féle automobil rendeltetett meg a két hazai gyárnál. Az említett 40 drb gépkocsi beszállítása jelenleg van folyamatban. .. Az ismertetett automobilok mindegyike naponta átlag 70 km utat fut be… 1907.évben a pályaudvarok és a központi postahivatal közötti csomagszállítás czéljaira 6 drb Csonka-rendszerű 25 eff. lóerős automobil rendeltetett meg Röck István budapesti gépgyárosnál. Ezen járművek 1909. év folyamán kerülnek majd leszállításra".

A Magyar Waggon és Gépgyár Archívumában őrzött, 1945. után készült kimutatás szerint 1905-től az első világháborúig összesen 91 darab Csonka-féle postaalváz készült a Rábánál. A hazai gyáripar akkori állapotát tekintve ez remek eredménynek mondható. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.31
Gyakran halljuk, hogy az ügyfélélmény az autókereskedésekben az utóbbi években jelentősen átalakult....
2024.05.31
Az Autós Nagykoalíció (ANK) hatodik alkalommal hirdeti meg az Év Magyar Autója díjakat. Nagy....
2024.05.31
Az új közlekedési rendszer bevezetése közelebb lehet a vártnál.   ..
2024.05.31
A VivaTech technológiai kiállítást idén május végén rendezték meg Párizsban. A technológiai....
2024.05.31
A Skoda magyarországi importőre jóvoltából idén is kijutottam a jégkorong-világbajnokságra, amelyet....
2024.05.31
- Már több mint egymillió jegyvásárlás történt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) digitális....
2024.05.31
- Ismét olajat talált a Mol a közép-magyarországi Vecsésen - tette közzé a vállalat a Budapesti....
2024.05.31
- Három felnőtt súlyos, két felnőtt és három gyermek pedig könnyebb sérüléseket szenvedett, amikor....
2024.05.31
Óvatos lábbal hajtottam életem második tisztán elektromos üzemű autóját, a Renault Megane E-Tech....
2024.05.31
- Az ország legnagyobb magyar tulajdonú, független kerékpárgyára, az esztergomi Neuzer Kft. 750....