ABS

40 éves a blokkolásgátló, vagyis az ABS - 1. rész

2018.09.09.

Négy évtizede ismerte meg a világ azt a berendezést, aminek köszönhetően már több millió balesetet kerültek el a járművezetők.

Az ABS vezette be az autótechnikát a digitális korba

Az első teljesen elektronikus vezérlésű, négycsatornás ABS-t 1978 augusztusának végén mutatta be közösen a Bosch és a Mercedes. A rendszer megjelenése annak volt köszönhető, hogy a Boschnak a 70-es években sikerült tökéletesítene saját rendszerét, a digitális technika és az integrált áramkörök megjelenésével a beépített alkatrészek számát a kezdeti analóg rendszerek 1000 körüli mennyiségéről 140-re, a tömeget pedig szintén az eredeti töredékére, 6,3 kilogrammra szorították le.

Az ABS alkotóelemei

Az ABS kifejlesztésében a legendás magyar mérnöknek, a több mint 2500 db. biztonságtechikai fejlesztésben közreműködő Barényi Bélának is van szerepe, aki az 1939-es alapítástól az 1972-ben történt nyugdíjazásáig a Mercedes biztonsági fejlesztőrészlegét vezette Sindelfingenben. A Mercedes először az 1971-es ESF 05 biztonságtechnikai tanulmányautóban alkalmazott blokkolásgátlót.

Mercedes ESF 05

Összesen négy Mercedes tanulmányautót eredményezett az ESF projekt, melyet az amerikai közlekedési hivatal 1968-ban indított, biztonságra fókuszáló programja hívott életre. Ez pontosan meghatározta, hogy a biztonságos járműveknek milyen követelményeknek kell megfelelnie. Például 16 km/óráig sérülés nélkül, 80 km/óráig pedig ép utascellával el kellett viselniük a frontális és hátulról történő becsapódást egy szilárd falba, és emellett az oldalütközéseket is el kell viselniük 20 km/órás sebességig.

A figyelemfelkeltő fényezés is a koncepció része volt

A minden feltételt teljesítő, az állólámpás (W114) Mercedesen alapuló, de annál 665 kg-mal nehezebb és 655 mm-rel hosszabb, 1971. október 26.-án bemutatott Mercedes ESF 05 tanulmányautó a blokkolásgátlón kívül a következő fejlesztéseket tartalmazta:

  • 80 km/órás ütközésre felkészített, gyűrődőzónákkal és merevítésekkel ellátott karosszéria
  • 5 db hárompontos biztonsági öv erőhatárolóval, elöl automatikus mechanizmussal
  • négy légzsák, ebből kettő front, kettő pedig hátsó, az első ülés fejtámlájába építve
  • hidraulikus ütközéselnyelő rendszer elöl
  • helytakarékos V6-os motor
  • poliuretánnal párnázott műszerfal, ajtóburkolatok, tetőoszlopok
  • elefántfül nélküli elektromos ablakok
  • fényszóró-mosó, magasságállítás, hátsó ablaktörlő
  • ragasztott, laminált üvegből készített első és hátsó szélvédő
  • lekerekített pedálok

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9

Az ESF 5 tanulmányautó legtöbb újdonsága, köztük a blokkolásgátló is gyártásba került később. A négycsatornás, tehát minden keréknél érzékelőt és szelepet is tartalmazó ABS sorozatgyártása 1978-ban kezdődhetett meg, először a W116-os Mercedes-Benz S-osztály csúcsmodelljébe, az 450 SEL 6.9-be lehetett megrendelni 3000 márkáért.

Ford Scorpio

1980-tól már a Mercedes minden típusához lehetett rendelni ABS-t, aztán 1981-től már a haszonjárművek extralistáján is megjelent a berendezés. 1992-től kezdve az ABS szériafelszereltség lett minden Mercedes-Benz modellben. A Ford ebben azonban megelőzte a Mercedest: az 1986-ban az Év Autójának megválasztott Scorpióhoz alapáron járt a rendszer, elsőként a szériaautók között.

Mire jó a blokkolásgátló?

A blokkolásgátló megjelenéséig komoly problémát jelentett az autóvezetőknek, hogy hogyan őrizzék meg autójuk felett az irányítást vészfékezés esetén, különösen csúszós útfelületen. Az ABS – ami az autós biztonságtechnikát bevezette a digitális korba - legnagyobb előnye az volt, hogy a lehető legnagyobb erejű vészfékezés közben is irányíthatóvá tette a járművet még a kezdő sofőrök számára, csúszós burkolaton is, mivel kormányzást nem tette lehetetlenné az első kerekek blokkolása.

ABS-szel vészfékezés közben irányítható marad az autó

Akkoriban a Mercedes egy prospektusban így magyarázta a blokkolásgátló működését: „a blokkolásgátló rendszer egy számítógép segítségével vizsgálja minden egyes kerék forgási sebességének változását fékezés közben. Ha ez túl nagymértékben lassul (például csúszós felületen történő fékezéskor), vagyis a kerék blokkolására esély mutatkozik, akkor a számítógép automatikusan csökkenti a féknyomást. A kerék újra gyorsulni kezd, aztán a féknyomás újra nőhet, és lassulhat a kerék. Ez a folyamat egy másodperc alatt sokszor ismétlődik meg.”

A blokkolásgátló története

A blokkolásgátló a repülőkben jelent meg először, mivel itt kezdetben nagy problémát jelentett a fékezés a hirtelen jelentkező nagy terhelés és nagy súrlódás miatt. Az első, Gabriel Voisin által kifejlesztett, mechanikus ABS négy fő alkatrészből állt: egy szelepből, egy kuplungból és két forgó tárcsából.

Utóbbiak közül az egyik, a dob a kerék belső oldalához merev gumiköpenyén keresztül rögzült, a gumi a súrlódással erős mechanikai kapcsolatot teremtett a dob és a kerék között. A dob mindig a kerékkel azonos fordulatszámon pörgött, és egy tengelykapcsolón keresztül meghajtotta a másik tárcsát, ami egy lendkerék volt. Ha a kerék hirtelen lassulni kezdett, a dob is vele lassult, de a lendkerék tovább pörgött. Ekkor sebességkülönbség alakult ki a két tárcsa között, aminek hatására kinyílt egy szelep a hidraulikus fékrendszerben, amely a fékfolyadékot egy kis tárolóba vezette. Ettől az adott keréken csökkent a féknyomás és a fékhatás, és megszűnt a kerék blokkolása. Közel 30 százalékkal csökkent a fékút annak köszönhetően, hogy a pilóták már a leszállás első pillanatában is teljes fékerőt használhattak, nem pedig fokozatosan kellett növelniük a fékerőt, amíg a tapadáshatárt el nem érték. A fékút lerövidülése mellett az is hatalmas előnye volt a rendszernek, hogy vele nem fordult elő a gumiabroncsok felrobbanása vagy defektje a hatalmas erőhatás ellenére sem.

A cikk hamarosan folytatódik a második résszel.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.15
Van az úgy, hogy egy autógyár tud röhögni magán. Így van ez a Hondánál, ami ötvenedik ausztrál....
2019.02.15
A Peugeot merészen elegáns négykerekűeket produkál, a nemzetközi porondon magasan jegyzik....
2019.02.15
Valery Aleksandrov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.02.15
Immár az ötödik egymást követő hónapban csökkennek az eladások, részben az új emisszió-mérési....
2019.02.15
A Škoda 102 600 járművet szállított ki ügyfelei számára januárban. A ŠKODA növelte forgalmát,....
2019.02.15
Az Audi Hungaria Zrt. két logisztikai központjának tetején alakítja ki az E.on Hungária Zrt. Európa....
2019.02.15
Maranellóban mutatták be pénteken a Forma-1-es Ferrari istálló idei versenyautóját, amely az SF90....
2019.02.15
A kanadai BRP (Bombardier Recreational  Products) szabadidős termékei, quadjai, jet ski-i, a Sea....
2019.02.15
A nemsokára kezdődő és a tervezett fejlesztéseknek köszönhetően a magyar autóipar éves termelési....
2019.02.15
A helyszínen életét vesztette annak az autónak a sofőrje, amelyik árokba csapódott péntek reggel a....