járműtörténelem

50 éves a Peugeot 504

2018.12.06.

Az „Örökkévalóságnak építve” - ez lett a Peugeot 1968-ban bemutatott új csúcsmodelljének a szlogenje. A Peugeot 504 valódi világautó lett, s pályafutása közel négy évtizedig tartott.

A második világháborút követő két évtizedben az autóipar volt a fejlett nyugati világ egyik nagyütemben fejlődő iparága. 1951-ben az össztermelés kevesebb, mint 7 millió darab volt. 1960-ban már 13 millió, egy évtizeddel később 22,7 millió gépjármű gördült le a szerelőszalagokról. A francia Peugeot átalakulása, amely az idén 50. születésnapját ünneplő 504-gyel teljesedett ki e trend tökéletes illusztrációja.

A Peugeot az 1950-es évek közepén elkezdte bővíteni kínálatát. Az 1960-tól gyártott, Pinin Farina-formatervű 404-gyel sikerült olyan modellt piacra dobni, amely Európán kívül Afrikában, Dél-Amerikában és Kanadában is sikeres lett. A 504, amely egy ideig párhuzamosan készült a 404-es modellel újabb piacokat nyitott a francia cég számára.

A Peugeot 504 első gipszmakettjei még 1964-ben készültek el. Az időközben Pininfarinára átkeresztelt olasz stúdióban Aldo Brovanore és csapata a korábbi típusoktól radikálisan eltérő irányvonallal próbálkozott, míg a francia designerek a 404-t próbálták tovvábfejleszteni. A cégvezetés a Pininfarina-féle megoldás mellett voksolt.

Az 1968. október 3-13 között megrendezett 55. Párizsi Autókiállítás egyik sztárja lett az 504, amelynek premierjén Charles de Gaulle államelnök is részt vett. Az új típussal nem csupán a 404 vásárlókörét próbálták megtartani, de olyanok érdeklődésére is számítottak, akik egy Citroën ID20 vagy egy Mercedes-Benz W115 megvásárlásán gondolkodtak. Az olyan műszaki megoldások, mint az elöl-hátul független felfüggesztés, a tárcsafékek és a fogasléces kormánymű is e törekvést jelezték. Ehhez járult hozzá a Peugeot építési minősége. Az 504-t úgy tervezték meg, hogy a legrosszabb utakon is kényelmes utazást kínáljon, de a dinamikusan fejlődő európai autópálya-hálózaton se valljon szégyent, mint egy valódi Grand Tourer. S az ilyen hosszabb utazásokon az alapfelszerelésként kínált napfénytető is jól jött.

Az 504 1,8-literes porlasztós alapmotorja 82 lóerőre volt képes. Aki kifinomultabb erőforrásra vágyott, az a 97 lóerős, befecskendezéses változatot vásárolta. Mindkét motorhoz kézi- és automata váltót is lehetett kapcsolni. A kéziváltó karja az akkori szokásoknak megfelelően a kormányrúdon kapott helyet.

Az európai szakújságírókat lenyűgözte a Peugeot újdonsága, amelyet az Év Autójának választottak.

1969. márciusában érkezett a kupé és a kabrió, mindkettő a Pininfarina cég mestermunkája. E két karosszériaváltozat talán legnagyobb erénye, hogy kívülről csak nyomokban hasonlítanak a limuzinra. A négy fényszórós orr, a kecses sziluett, az egyedi műszerfal a váltót magába foglaló középkonzollal rendkívül vonzóvá tették a párost. A Pininfarina a karosszériák gyártásának jogát is megkapta. Így az 1970-es években Torinóban az Alfa Romeo Spider mellett Peugeot kasztnikat is előkészítettek; utóbbiak végszerelése Sochaux-ban zajlott.

 

1970-ben a motorválaszték vadonatúj, kétliteres 93 lóerős benzinmotorral, annak 104 lóerős benzinbefecskendezéses változatával, illetve egy 65 lóerős, 2,1-literes dízelmotorral bővült. A kormánykereket is áttervezték. Ráadásul már kombikarosszériás 504-t is lehetett vásárolni Familiale, Break és Commerciale kivitelben.

Az 504-t az 1970-es években folyamatosan csinosították, illetve néha lecsupaszították.

1972-től a korábbi kormányváltó helyett már padlóváltót alkalmaztak. Egy évvel később az olajválság miatt piacra dobták az 504 L alapmodellt hátsó dobfékekkel, napfénytető nélkül, 79 lóerős, 1,8 literes motorral.

1979-ben megérkezett az 505-ös, ám ez az 504 karrierjét nem befolyásolta. Újabb karosszériaváltozat született: a platós kisteherautó!

Kanadában árusított 504 kombi gumiborítású lökhárítókkal, kör alakú fényszórókkal

A Dangel versenyautó-építő műhely 1980-ban profilt váltott: a Peugeot mérnökeinek segítségével összkerékhajtást kínált az 504 pickup és kombi változatához.

1983-ban a Peugeot 504 gyártása véget ért Európában. Ám ez nem jelentette a modell történetének végét. Az 504 összeszerelése akkor már a világ minden sarkában, Argentinától Kenyáig, Új-Zélandtól Portugáliáig tucatnyi országban zajlott.

Nigériában és Kenyában különösen hosszú ideig kitartott az 504-es. Ahogyan a jubileum alkalmából egy nigériai portálon megjelent, az 1990-es években Lagosban ha menő voltál, akkor Peugeot 504-esed volt. 2006-ig 425,000 darabot szereltek össze a helyi üzemben, s az összes állami alkalmazott ilyen járművel közlekedett. Kínában a Peugeot 504 lett az egyik legelső “külföldi” típus: 1985-ben a Peugeot együttműködési megállapodást kötött a Guangzhou városában székelő buszgyárral, s hamarosan megkezdődött az 504 pickup, majd az 505 összeszerelése. Ám különböző problémák miatt az üzem az 1990-es évek közepén, mielőtt a kínai autóipar robbanássszerű fejlődése megkezdődött volna, csődbe ment.

A világautó-státusznak is köszönhető, hogy az 504 születésnapját rengeteg helyen megünnepelték.

A 2018. novemberében Lyonban tartott Epoqu'Auto kiállítás egyik standja

 

A Peugeot 504 Magyarországon

Magyarországon 1980-ban 351 darab Peugeot 504 gépkocsit tartottak nyilván. A Volántourist bérautó-szolgálatának flottája a Zsigulin kívül “nyugati” típusokból, Fiatokból, Audiból, Volvo 164-ből és néhány Peugeot 504-ből állt. Ezt a szolgálatást még a Volán elődje, a MÁVAUT létesítette 1965-ben. A cél a beutazó turisták és az akkor még igen csekély számú külföldi, azaz „nyugati” üzletember eseti gépkocsi igényeinek kielégítése volt. A napi díjat dollárban adták meg. A MÁVAUT kölcsönzö szolgálatát később beolvasztották a Volán Tourist taxi üzletágába, ahol szintén használtak Peugeot 504-eseket. 

Peugeot 504 a Volántourist telepén. Forrás: Fortepan/UVATERV/98338

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....