járműtörténelem

50 éves a Peugeot 504

2018.12.06.

Az „Örökkévalóságnak építve” - ez lett a Peugeot 1968-ban bemutatott új csúcsmodelljének a szlogenje. A Peugeot 504 valódi világautó lett, s pályafutása közel négy évtizedig tartott.

A második világháborút követő két évtizedben az autóipar volt a fejlett nyugati világ egyik nagyütemben fejlődő iparága. 1951-ben az össztermelés kevesebb, mint 7 millió darab volt. 1960-ban már 13 millió, egy évtizeddel később 22,7 millió gépjármű gördült le a szerelőszalagokról. A francia Peugeot átalakulása, amely az idén 50. születésnapját ünneplő 504-gyel teljesedett ki e trend tökéletes illusztrációja.

A Peugeot az 1950-es évek közepén elkezdte bővíteni kínálatát. Az 1960-tól gyártott, Pinin Farina-formatervű 404-gyel sikerült olyan modellt piacra dobni, amely Európán kívül Afrikában, Dél-Amerikában és Kanadában is sikeres lett. A 504, amely egy ideig párhuzamosan készült a 404-es modellel újabb piacokat nyitott a francia cég számára.

A Peugeot 504 első gipszmakettjei még 1964-ben készültek el. Az időközben Pininfarinára átkeresztelt olasz stúdióban Aldo Brovanore és csapata a korábbi típusoktól radikálisan eltérő irányvonallal próbálkozott, míg a francia designerek a 404-t próbálták tovvábfejleszteni. A cégvezetés a Pininfarina-féle megoldás mellett voksolt.

Az 1968. október 3-13 között megrendezett 55. Párizsi Autókiállítás egyik sztárja lett az 504, amelynek premierjén Charles de Gaulle államelnök is részt vett. Az új típussal nem csupán a 404 vásárlókörét próbálták megtartani, de olyanok érdeklődésére is számítottak, akik egy Citroën ID20 vagy egy Mercedes-Benz W115 megvásárlásán gondolkodtak. Az olyan műszaki megoldások, mint az elöl-hátul független felfüggesztés, a tárcsafékek és a fogasléces kormánymű is e törekvést jelezték. Ehhez járult hozzá a Peugeot építési minősége. Az 504-t úgy tervezték meg, hogy a legrosszabb utakon is kényelmes utazást kínáljon, de a dinamikusan fejlődő európai autópálya-hálózaton se valljon szégyent, mint egy valódi Grand Tourer. S az ilyen hosszabb utazásokon az alapfelszerelésként kínált napfénytető is jól jött.

Az 504 1,8-literes porlasztós alapmotorja 82 lóerőre volt képes. Aki kifinomultabb erőforrásra vágyott, az a 97 lóerős, befecskendezéses változatot vásárolta. Mindkét motorhoz kézi- és automata váltót is lehetett kapcsolni. A kéziváltó karja az akkori szokásoknak megfelelően a kormányrúdon kapott helyet.

Az európai szakújságírókat lenyűgözte a Peugeot újdonsága, amelyet az Év Autójának választottak.

1969. márciusában érkezett a kupé és a kabrió, mindkettő a Pininfarina cég mestermunkája. E két karosszériaváltozat talán legnagyobb erénye, hogy kívülről csak nyomokban hasonlítanak a limuzinra. A négy fényszórós orr, a kecses sziluett, az egyedi műszerfal a váltót magába foglaló középkonzollal rendkívül vonzóvá tették a párost. A Pininfarina a karosszériák gyártásának jogát is megkapta. Így az 1970-es években Torinóban az Alfa Romeo Spider mellett Peugeot kasztnikat is előkészítettek; utóbbiak végszerelése Sochaux-ban zajlott.

 

1970-ben a motorválaszték vadonatúj, kétliteres 93 lóerős benzinmotorral, annak 104 lóerős benzinbefecskendezéses változatával, illetve egy 65 lóerős, 2,1-literes dízelmotorral bővült. A kormánykereket is áttervezték. Ráadásul már kombikarosszériás 504-t is lehetett vásárolni Familiale, Break és Commerciale kivitelben.

Az 504-t az 1970-es években folyamatosan csinosították, illetve néha lecsupaszították.

1972-től a korábbi kormányváltó helyett már padlóváltót alkalmaztak. Egy évvel később az olajválság miatt piacra dobták az 504 L alapmodellt hátsó dobfékekkel, napfénytető nélkül, 79 lóerős, 1,8 literes motorral.

1979-ben megérkezett az 505-ös, ám ez az 504 karrierjét nem befolyásolta. Újabb karosszériaváltozat született: a platós kisteherautó!

Kanadában árusított 504 kombi gumiborítású lökhárítókkal, kör alakú fényszórókkal

A Dangel versenyautó-építő műhely 1980-ban profilt váltott: a Peugeot mérnökeinek segítségével összkerékhajtást kínált az 504 pickup és kombi változatához.

1983-ban a Peugeot 504 gyártása véget ért Európában. Ám ez nem jelentette a modell történetének végét. Az 504 összeszerelése akkor már a világ minden sarkában, Argentinától Kenyáig, Új-Zélandtól Portugáliáig tucatnyi országban zajlott.

Nigériában és Kenyában különösen hosszú ideig kitartott az 504-es. Ahogyan a jubileum alkalmából egy nigériai portálon megjelent, az 1990-es években Lagosban ha menő voltál, akkor Peugeot 504-esed volt. 2006-ig 425,000 darabot szereltek össze a helyi üzemben, s az összes állami alkalmazott ilyen járművel közlekedett. Kínában a Peugeot 504 lett az egyik legelső “külföldi” típus: 1985-ben a Peugeot együttműködési megállapodást kötött a Guangzhou városában székelő buszgyárral, s hamarosan megkezdődött az 504 pickup, majd az 505 összeszerelése. Ám különböző problémák miatt az üzem az 1990-es évek közepén, mielőtt a kínai autóipar robbanássszerű fejlődése megkezdődött volna, csődbe ment.

A világautó-státusznak is köszönhető, hogy az 504 születésnapját rengeteg helyen megünnepelték.

A 2018. novemberében Lyonban tartott Epoqu'Auto kiállítás egyik standja

 

A Peugeot 504 Magyarországon

Magyarországon 1980-ban 351 darab Peugeot 504 gépkocsit tartottak nyilván. A Volántourist bérautó-szolgálatának flottája a Zsigulin kívül “nyugati” típusokból, Fiatokból, Audiból, Volvo 164-ből és néhány Peugeot 504-ből állt. Ezt a szolgálatást még a Volán elődje, a MÁVAUT létesítette 1965-ben. A cél a beutazó turisták és az akkor még igen csekély számú külföldi, azaz „nyugati” üzletember eseti gépkocsi igényeinek kielégítése volt. A napi díjat dollárban adták meg. A MÁVAUT kölcsönzö szolgálatát később beolvasztották a Volán Tourist taxi üzletágába, ahol szintén használtak Peugeot 504-eseket. 

Peugeot 504 a Volántourist telepén. Forrás: Fortepan/UVATERV/98338

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.12.16
A harmadik negyedévben szenvedtek az európai beszállítók és az autógyártók sem halmozták a....
2018.12.16
B. Erenburg Izraelből küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.12.16
Gyermekek szenvedtek szánkóbalesetet vasárnap Gödöllő külterületén - tájékoztatta a Pest Megyei....
2018.12.16
E heti rajzunk beküldője: T-boy. Rajzának címe: Sürgősen eladó egy full extrás autó ..
2018.12.16
A rendőrség befejezte a vizsgálatot annak a két férfinak az ügyében, akik egy helyijáratú buszon....
2018.12.16
Hideg idővel kezdődik a hét, helyenként mínusz 10 foknál is hidegebb lehet, többfelé napközben is....
2018.12.16
Az Egyesült Államok mintegy két év múlva több kőolajat exportálhat, mint Oroszország - írja az MTI....
2018.12.16
Már csak egy hét van hátra karácsonyig, hiszen ma gyújtjuk meg a harmadik gyertyát az adventi....
2018.12.16
A Mars 2020 kutatórobot a tervek szerint 2021-ben landol a vörös bolygón azzal céllal, hogy az....
2018.12.16
A győri nyomozók az állampolgárok segítségét kérik az ismeretlen elkövető azonosításához - írja a....