villamos

Afrikában fut be a szegedi villamos

2015.11.05.

Etiópiában került sínre az a villamos, amelynek alapjait 2010-ben Szegeden az SZKT telepén mutatták be. A gyártás az igazgatóváltás miatt elmaradt.

- Megérkezett Etiópia fővárosába, Addisz-Abebába az első afrikai piacra szánt villamos, amelyet egy magyar cég, a Dunai Repülőgépgyár gyártott – írja a railwaygazette.com portálra hivatkozva a delmagyar.hu. A külföldi weboldal emlékeztet: az alacsonypadlós villamos prototípusát 2010-ben Szegeden gyártották.

A villamos nem más, mint az SZKT-nál 5 éve bemutatott KT8A3 típusú szerelvény, amelyről 2010 őszén Dózsa Gábor akkori igazgató azt mondta, hogy a jármű 2011 nyarától állhat forgalomba. A tervezett jármű alapjait a Németországban használtan megvásárolható Tatra pót- vagy motorkocsik adják.


A mérnökök két ilyen jármű átalakított vázát kapcsolták össze egy saját tervezésű, alacsonypadlós középső résszel. Az utasok négy ajtón szállhatnak be a tágas, esztétikus, klímás villamosba. A prototípus kifejlesztése közel 200 millió forintba került. Az igazgató akkor úgy tervezte, a villamosfejlesztéssel az érkező PESA-flottát ki lehet egészíteni, kényelmesebb járműveket kaptak volna a szegediek. A kivitelezés félbeszakadt, Dózsát a fideszes többségű közgyűlés leváltotta.

A projektet a szegedi leállás után a Dunai Repülőgépgyár vitte tovább, az elmúlt években folyamatosan dolgoztak Afrikában. Az addisz-abebai villamos első verzióját 2013-ban készítette el a magyar cég, a 33,8 méter hosszú, 63,4 tonnás jármű most már sorozatgyártásban készülhet. A tervek szerint hasonló projekteket indíthat a cég más afrikai városokban is, különösen annak fényében, hogy a magyar kormány nemrég bejelentette: Kenya is érdeklődik a jármű iránt.
 

- Hogy került a szegedi villamos a Dunai Repülőgépgyárhoz? - teszi fel a kérdést a delmagyar.hu. A villamos tervezését valójában nem az SZKT, hanem a budapesti Invent Kft. végezte, így a jogok is nála maradtak. Miután az SZKT-igazgató-váltás dugába döntötte a szegedi villamosgyártást, a jogokat egy szegedi SZKT-s vezető fia vitte tovább a Sedulitas-Pro Kft.-be. Ez a cég lett a tőkét biztosító Dunai Repülőgépgyár Zrt. alvállalkozója.
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.02
Elsődleges veszélyforrást a villámlás jelent, szélerősödés, jégeső előfordulhat, az intenzív....
2024.06.02
Érdekesen indult kölyökkora és formatervezőként sem maradt szürke egyéniség. ..
2024.06.02
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Így mulat egy magyar úr. ..
2024.06.02
A 2019-es világbajnok sokkoló győzelmet aratott vasárnap délután, miután a sokáig vezető toyotás....
2024.06.02
Meglepőmód ellenétes mozgást produkálnak a Tesla és a többi márka elektromos autónak eladásai az....
2024.06.02
- A balatoni hajózási előszezon június 1-jén kezdődik és július 5-ig tart, hétvégenként már minden....
2024.06.02
Megvették, hazavitték, majd 42 éven át hagytak érintetlenül porosodni a garázsban egy Corvette C3-....
2024.06.02
A SEAT Leon műszaki és technológiai újításon megy keresztül. Újmotorokat kap – köztük egy új 1.5....
2024.06.02
A Reuters hírügynökség belső vállalati forrásoktól származó értesülése szerint a Tesla teljesen....
2024.06.02
Halálos baleset történt hajnalban Karácsond közelében, az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető....