Anyukám is érteni fogja! - Akkumulátor Akadémia, 1. rész | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! - Akkumulátor Akadémia, 1. rész

2013.11.29.

A tél és a hideg beköszöntével, nem csak abroncsainkra kell nagyobb figyelmet fordítani, de a járműben egyre több mindenért felelős akkumulátorok állapotára is. Íme egy rövid áttekintés, hogy mire érdemes odafigyelni ezekkel kapcsolatosan, mihez kezdjünk ha se kép, se hang.

Azt szoktuk megkérdezni a vezetőktől az előadásokon, hogy mit gondolnak, melyik a jármű elsődleges energiaforrása? A válasz az esetek 99%-ban (és nagyon gyorsan) az, hogy az akkumulátor. Ez nem így van, mert az elsődleges energiaforrásunk, a motor, illetve a tüzelőanyag, de ez csak a beugratás része volt, azt el kell ismerni, hogy amikor még nem jár a motor, akkor csak az akkura támaszkodhatunk.

Két fajta autós létezik: akit hagyott már cserben az akkumulátora és akit majd fog.

Sajnos nem örök életű ez az alkatrész sem. Ez még nem is lenne baj, csak hogy aksi hiányában – vagy gyenge, lemerült akkumulátorral – mai járművek egyre nehezebben indíthatók. (A behúzásos módszer nem is minden típusnál működik: automata váltónál pl. kizárt, és a katalizátoros járművünkben károsodhat a katalizátor, ha nem indul be egyből a jószág.)

Aki a fenti felosztásban az első csoportba tartozik, az jó tudja: ha azzal indul a napunk, hogy az akku úgy le van merülve, hogy James Cameron expedíciót indítana a felkutatására, akkor tanácstalanságunkban állunk mint Bálám szamara. Most következő sorozatunkban átvesszük, hogy mi ilyenkor a teendő.

Hát ő lenne az, maga az akkumulátor

Előjelek

A legjobb itt is a megelőzés: amikor azt kezdjük érezni, hogy szokásosnál nehezebben indul a motor, no akkor már kezdhetünk gyanakodni, hogy gyengül az áramforrásunk. A korszerű járművek elektromos szabályzása, ha azt észleli, hogy nincs meg a kellő feszültség, illetve áramerősség az akkuban, akkor egy relével "letiltja" az indítózást. Azt egyszerűség kedvéért fogalmazzunk úgy, hogy elöl kattan egyet 'azt jónapot! (Általában ez a mondat hangzik el az akkusegély vonalak telefonján.)

De egyből azért ne telefonálunk: indítás előtt győződjünk meg róla, hogy nem hagytunk semmilyen fogyasztót bekapcsolva: ülésfűtés, ablak- és tükörfűtés, világítás, de még a klíma, fűtőventilátor is mind-mind hátráltatja az indítást! Ha így sem megy, jöhet a második lépés.

Külső elektromos táplálás – ejtsd: bikázás

Megint elő kell egy kicsit vennünk a fizikatudásunkat, de hál' Istennek megint elég lesz a középiskolás szint. A külső elektromos táplálás nem más, mint a jármű akkumulátorának egy másik akkumulátorral való párhuzamos kapcsolása. (Plusz pontért várjuk a megfejtéseket: mi van ha sorosan kötjük az aksikat?) Szóval pozitívot a pozitívval, negatívat a negatívval kell összekötnünk.

A saruk (így hívják az akkumulátor pólusainak kivezetését, ólomból vannak, és még a formájuk is más, a pozitív saru kicsit kúpos kialakítású.) Ezen kívül más a színük, a pozitív piros, míg a negatív fekete színű jelölést kap. (Ja a + és a - jelek is fel vannak ám rajzolva.) Szóval többféle képpen megállapíthatjuk, hogy melyik-melyik, fontos, hogy ne tévesszük össze!

electicity-logo.jpgÉrdemes lesz a fenti folyamatra a kellő figyelmet fordítani, mert ellentétes kapcsolás esetén, a régebbi járművekben zárlatot okozhatunk. Az újabbak védettek ilyen ellen, de ott is bukunk egy biztosítékot... (...amit aztán keresni kell, nincs pótbizti, stb stb...).

Ugorjunk a 2. részre, amelyben megnézzük, hogy hogyan kössük össze bikázáskor a két jármű akkumulátorát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.06.22
Chen Sun Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára. ..
2018.06.22
Tim Gábor pályaversenyzésben már megszokta, hogy az autósporttal jár a műszaki hiba. Voltak idényei....
2018.06.22
Partneri megállapodást kötött a SEAT és a Shazam. Ennek köszönhetően a spanyol vállalat lett az....
2018.06.22
A világbajnoki címvédő Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a Forma-1-es Francia Nagydíj pénteki első....
2018.06.22
Hobby modellezést tekintve, a futómű beállítása és ennek a témának a boncolgatása nem feltétlenül....
2018.06.22
A mértékadó FLEETEUROPE a Corporate Vehicle Observatory (Cégautó Figyelő) 2018-as barométerének....
2018.06.22
Magyar Mapei Betonkenu Kupának ad otthon június 22-én, pénteken a Moson-Duna aranyparti szakasza....
2018.06.22
A főút Alap és Alsószentiván közötti szakaszát teljes szélességében lezárták - jelentette a VÉSZ....
2018.06.22
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság alapszabályában rögzítetteknek....
2018.06.22
A Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) és a Világ Erőforrásai Intézet (WRI) együttműködési....