Alfa Romeo SUV

Alfa Romeo Matta

2016.01.20.

A terepjárózás első nagy boomja a második világháború utáni időszakra datálható, mikor is szinte minden haderő el akarta készíteni a maga Willys Jeepjét, így az olasz hadsereg is. Az Alfa Romeo Matta, avagy hivatalos elnevezése szerint Alfa Romeo 1900M, az egyik legkisebb darabszámban és verzióban gyártott terepjáró volt

A második világháború után sok országnak lett volna szüksége egy Willys Jeepszerű, megbízható kisterepjáróra. Ezt az igényt próbálta kielégíteni az Alfa Romeo az olasz hadsereg, csendőrség és a magánszemélyek számára

Az Alfa 7 darab tesztpéldány legyártása után 1952-ben mutatta be ezt a modellt, állításuk szerint rögtön két verzióban. Az igazság viszont az volt, hogy az AR51 ÉS az AR52 típusok gyakorlatilag ugyanolyan felépítésű és felszereltségű autók voltak. A típusnevét az olasz elnevezése alapján Autovettura da Ricognizione, azaz felderítő avagy cserkész autó kezdőbetűiből kapta.

A kétévnyi termelési ciklus alatt 2007 db AR51-es katonai, illetve csendőrségi verzió épült, s mindössze 154 darab civil kiadású verzió futott le a gyártósorról. A modell sorsát a Fiat Campagnola pecsételte meg, amelyre az olasz hadsereg tette le a voksát, egyszerűbb technikai felépítése miatt. A fan clubok szerint körülbelül 80 olyan példány létezik ma a világban, amely még vezethető állapotban van.

Az Alfa Romeo Matta esetében nem beszélhetünk motorverziókról, hiszen mindegyik modellt ugyanolyan, 1884 köbcentiméteres, soros négyhengeres erőforrás hajtotta, amely 65 lóerőt és 123 Nm-t préselt ki magából. Ezzel a teljesítménnyel 105 kilométer/óra sebességre volt képes. Ugyanakkor érdekessége volt a dupla vezérműtengely és a dupla vezérműláncos megoldás, illetve a szárazkartelles olajozás. Ebben az időben ezek a motorok a márka más modelljeiben 80, illetve 100 lóerőre is képesek voltak!

Az autó alapját az Alfa Romeo 1900 adta. Ezt egészítették ki a megfelelő hajtásláncegységekkel, hogy igazi terepjárós adottságokat kapjon. Az alvázas konstrukcióba, a merev hátsó hídba egy félig záró differenciálművet tettek és független elsőkerék-felfüggesztést és hajtást tettek az első tengelybe.

Az autó külön érdekessége, hogy 1952-ben benevezték az akkor igen híres és nehéz hosszú távú versenyre, a Mille Migliára, ahol a katonai kategória győzelmét meg is szerezte.

Gyártása beszüntetésének valódi okát a mai napig homály fedi. Egyesek szerint  a fejlett, de katonai szempontból túlkomplikált motor és hajtáslánc okozta a vesztét, míg mások a polgári eladások igen alacsony darabszámában látják az igazi okot. Egy biztos: mára az Alfa Romeo Matta igazi gyűjtő ritkaságnak számit.

Az oldal fő támogatója

 

2016.08.29
A "Gigászok harca" kifejezés jól szemlélteti, milyenek voltak II. Kamion Eb és fesztivál....
2016.08.29
Keszthelyi Vivien, az Audi Sport versenyzőakadémiájának egyetlen magyar tagja Christopher Mies és....
2016.08.29
Több gépipari cég összevonásával repülőgéphajtómű-gyártó vállalatot hozott létre Kína annak....
2016.08.29
Több-tízezer néző látogatott ki a TruckFest hétvégéjére! Nem csak a helyszínen lehetett látni a....
2016.08.29
- Emeli bruttó 2 forinttal a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol Nyrt....
2016.08.29
Az Aeroflot adósságállománya 180 milliárd rubelt tett ki június végén, 22,6 százalékkal....
2016.08.29
- Másfél órát kell várakozniuk az Ausztriába belépő járműveknek az M1-es autópályán a hegyeshalmi....
2016.08.29
- Míg Kimi Räikkönen a Belga Nagydíj után agresszív versenyzési stílusa miatt bírálta a Red Bull....
2016.08.29
- A beszállítókkal kialakult nézeteltérés rendezését követően a Volkswagen üzemeiben a termelés a....
2016.08.29
- Minden korábbinál jobban, 4200 kilométerre megközelítette a Jupitert az öt éve felbocsátott....