Alfa Romeo SUV

Alfa Romeo Matta

2016.01.20.

A terepjárózás első nagy boomja a második világháború utáni időszakra datálható, mikor is szinte minden haderő el akarta készíteni a maga Willys Jeepjét, így az olasz hadsereg is. Az Alfa Romeo Matta, avagy hivatalos elnevezése szerint Alfa Romeo 1900M, az egyik legkisebb darabszámban és verzióban gyártott terepjáró volt

A második világháború után sok országnak lett volna szüksége egy Willys Jeepszerű, megbízható kisterepjáróra. Ezt az igényt próbálta kielégíteni az Alfa Romeo az olasz hadsereg, csendőrség és a magánszemélyek számára

Az Alfa 7 darab tesztpéldány legyártása után 1952-ben mutatta be ezt a modellt, állításuk szerint rögtön két verzióban. Az igazság viszont az volt, hogy az AR51 ÉS az AR52 típusok gyakorlatilag ugyanolyan felépítésű és felszereltségű autók voltak. A típusnevét az olasz elnevezése alapján Autovettura da Ricognizione, azaz felderítő avagy cserkész autó kezdőbetűiből kapta.

A kétévnyi termelési ciklus alatt 2007 db AR51-es katonai, illetve csendőrségi verzió épült, s mindössze 154 darab civil kiadású verzió futott le a gyártósorról. A modell sorsát a Fiat Campagnola pecsételte meg, amelyre az olasz hadsereg tette le a voksát, egyszerűbb technikai felépítése miatt. A fan clubok szerint körülbelül 80 olyan példány létezik ma a világban, amely még vezethető állapotban van.

Az Alfa Romeo Matta esetében nem beszélhetünk motorverziókról, hiszen mindegyik modellt ugyanolyan, 1884 köbcentiméteres, soros négyhengeres erőforrás hajtotta, amely 65 lóerőt és 123 Nm-t préselt ki magából. Ezzel a teljesítménnyel 105 kilométer/óra sebességre volt képes. Ugyanakkor érdekessége volt a dupla vezérműtengely és a dupla vezérműláncos megoldás, illetve a szárazkartelles olajozás. Ebben az időben ezek a motorok a márka más modelljeiben 80, illetve 100 lóerőre is képesek voltak!

Az autó alapját az Alfa Romeo 1900 adta. Ezt egészítették ki a megfelelő hajtásláncegységekkel, hogy igazi terepjárós adottságokat kapjon. Az alvázas konstrukcióba, a merev hátsó hídba egy félig záró differenciálművet tettek és független elsőkerék-felfüggesztést és hajtást tettek az első tengelybe.

Az autó külön érdekessége, hogy 1952-ben benevezték az akkor igen híres és nehéz hosszú távú versenyre, a Mille Migliára, ahol a katonai kategória győzelmét meg is szerezte.

Gyártása beszüntetésének valódi okát a mai napig homály fedi. Egyesek szerint  a fejlett, de katonai szempontból túlkomplikált motor és hajtáslánc okozta a vesztét, míg mások a polgári eladások igen alacsony darabszámában látják az igazi okot. Egy biztos: mára az Alfa Romeo Matta igazi gyűjtő ritkaságnak számit.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.02.19
Nem túl közismert tény, de a gyárak engedélyével, közel másfél éve készülnek kézi munkával modern....
2017.02.19
Harald Krüger a BMW elnök-vezérigazgatója egy spartanburgi nyilatkozatában kifejtette, hogy a....
2017.02.19
Chen Ding Yuan Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.02.19
Az „okos autópályák” bevezetése a gyorshajtási bírságok jelentős növekedését eredményezte – derült....
2017.02.19
A 2017-es szezon új korszakot jelent a Forma-1 történetében, új szabályokkal, és ami számunkra a....
2017.02.19
E heti rajzunk készítője Gaál Tibor T-boy, rajzának címe: Belvíz. ..
2017.02.19
Saját bőrünkön is érezzük ha emelkedik a légszennyezettség: többet köhögünk, tüsszögünk, fújuk az....
2017.02.19
Tóbiás és Balambér hétről hétre tartogat számotokra egy-egy történetet, amely segítségével játszva....
2017.02.19
Az egyedi tanulmányt Akio Toyoda, a Lexus márkaimázsért felelős vezetője mutatta be a floridai....
2017.02.19
Különleges tárlattal csábítja a rajongókat a Porsche Múzeum Stuttgartban. A látogatók most....