Alfa Romeo SUV

Alfa Romeo Matta

2016.01.20.

A terepjárózás első nagy boomja a második világháború utáni időszakra datálható, mikor is szinte minden haderő el akarta készíteni a maga Willys Jeepjét, így az olasz hadsereg is. Az Alfa Romeo Matta, avagy hivatalos elnevezése szerint Alfa Romeo 1900M, az egyik legkisebb darabszámban és verzióban gyártott terepjáró volt

A második világháború után sok országnak lett volna szüksége egy Willys Jeepszerű, megbízható kisterepjáróra. Ezt az igényt próbálta kielégíteni az Alfa Romeo az olasz hadsereg, csendőrség és a magánszemélyek számára

Az Alfa 7 darab tesztpéldány legyártása után 1952-ben mutatta be ezt a modellt, állításuk szerint rögtön két verzióban. Az igazság viszont az volt, hogy az AR51 ÉS az AR52 típusok gyakorlatilag ugyanolyan felépítésű és felszereltségű autók voltak. A típusnevét az olasz elnevezése alapján Autovettura da Ricognizione, azaz felderítő avagy cserkész autó kezdőbetűiből kapta.

A kétévnyi termelési ciklus alatt 2007 db AR51-es katonai, illetve csendőrségi verzió épült, s mindössze 154 darab civil kiadású verzió futott le a gyártósorról. A modell sorsát a Fiat Campagnola pecsételte meg, amelyre az olasz hadsereg tette le a voksát, egyszerűbb technikai felépítése miatt. A fan clubok szerint körülbelül 80 olyan példány létezik ma a világban, amely még vezethető állapotban van.

Az Alfa Romeo Matta esetében nem beszélhetünk motorverziókról, hiszen mindegyik modellt ugyanolyan, 1884 köbcentiméteres, soros négyhengeres erőforrás hajtotta, amely 65 lóerőt és 123 Nm-t préselt ki magából. Ezzel a teljesítménnyel 105 kilométer/óra sebességre volt képes. Ugyanakkor érdekessége volt a dupla vezérműtengely és a dupla vezérműláncos megoldás, illetve a szárazkartelles olajozás. Ebben az időben ezek a motorok a márka más modelljeiben 80, illetve 100 lóerőre is képesek voltak!

Az autó alapját az Alfa Romeo 1900 adta. Ezt egészítették ki a megfelelő hajtásláncegységekkel, hogy igazi terepjárós adottságokat kapjon. Az alvázas konstrukcióba, a merev hátsó hídba egy félig záró differenciálművet tettek és független elsőkerék-felfüggesztést és hajtást tettek az első tengelybe.

Az autó külön érdekessége, hogy 1952-ben benevezték az akkor igen híres és nehéz hosszú távú versenyre, a Mille Migliára, ahol a katonai kategória győzelmét meg is szerezte.

Gyártása beszüntetésének valódi okát a mai napig homály fedi. Egyesek szerint  a fejlett, de katonai szempontból túlkomplikált motor és hajtáslánc okozta a vesztét, míg mások a polgári eladások igen alacsony darabszámában látják az igazi okot. Egy biztos: mára az Alfa Romeo Matta igazi gyűjtő ritkaságnak számit.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.10.21
Új kihívás a versenysportban, immár a holnap technikájával: a Volkswagen tisztán elektromos....
2017.10.21
Tavaly 18.227 autót lopták el Németországban, a kár több mint 300 millió euró. A Stern....
2017.10.21
2002 óta egy csapatot képez a Bayern München és az Audi. Azóta a futballsztárok az ingolstadti....
2017.10.20
- A holland Max Verstappen 2020-ig meghosszabbította szerződését a Red Bull Forma-1-es csapatával. ..
2017.10.20
Az autó a szabadság és mobilitás jelképe, a magyarok is mindig vágytak mindkettőre, de sokáig csak....
2017.10.20
- A pontversenyben élen álló Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a Forma-1-es világbajnokság Egyesült....
2017.10.20
- Újra pótlóbusz közlekedik a 3-as villamos helyett egy szakaszon a hétvégén a kisforgalmú....
2017.10.20
Az M0-ás autóúton három személygépkocsi ütközött össze - az érintett útszakaszon körülbelül 7....
2017.10.20
Marian Lupu-Lupino Romániából  küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.10.20
Kőszárhegy térségében három személygépkocsi ütközött össze - nehezebb lesz eljutni a Balatonra a....