Alfa Romeo SUV

Alfa Romeo Matta

2016.01.20.

A terepjárózás első nagy boomja a második világháború utáni időszakra datálható, mikor is szinte minden haderő el akarta készíteni a maga Willys Jeepjét, így az olasz hadsereg is. Az Alfa Romeo Matta, avagy hivatalos elnevezése szerint Alfa Romeo 1900M, az egyik legkisebb darabszámban és verzióban gyártott terepjáró volt

A második világháború után sok országnak lett volna szüksége egy Willys Jeepszerű, megbízható kisterepjáróra. Ezt az igényt próbálta kielégíteni az Alfa Romeo az olasz hadsereg, csendőrség és a magánszemélyek számára

Az Alfa 7 darab tesztpéldány legyártása után 1952-ben mutatta be ezt a modellt, állításuk szerint rögtön két verzióban. Az igazság viszont az volt, hogy az AR51 ÉS az AR52 típusok gyakorlatilag ugyanolyan felépítésű és felszereltségű autók voltak. A típusnevét az olasz elnevezése alapján Autovettura da Ricognizione, azaz felderítő avagy cserkész autó kezdőbetűiből kapta.

A kétévnyi termelési ciklus alatt 2007 db AR51-es katonai, illetve csendőrségi verzió épült, s mindössze 154 darab civil kiadású verzió futott le a gyártósorról. A modell sorsát a Fiat Campagnola pecsételte meg, amelyre az olasz hadsereg tette le a voksát, egyszerűbb technikai felépítése miatt. A fan clubok szerint körülbelül 80 olyan példány létezik ma a világban, amely még vezethető állapotban van.

Az Alfa Romeo Matta esetében nem beszélhetünk motorverziókról, hiszen mindegyik modellt ugyanolyan, 1884 köbcentiméteres, soros négyhengeres erőforrás hajtotta, amely 65 lóerőt és 123 Nm-t préselt ki magából. Ezzel a teljesítménnyel 105 kilométer/óra sebességre volt képes. Ugyanakkor érdekessége volt a dupla vezérműtengely és a dupla vezérműláncos megoldás, illetve a szárazkartelles olajozás. Ebben az időben ezek a motorok a márka más modelljeiben 80, illetve 100 lóerőre is képesek voltak!

Az autó alapját az Alfa Romeo 1900 adta. Ezt egészítették ki a megfelelő hajtásláncegységekkel, hogy igazi terepjárós adottságokat kapjon. Az alvázas konstrukcióba, a merev hátsó hídba egy félig záró differenciálművet tettek és független elsőkerék-felfüggesztést és hajtást tettek az első tengelybe.

Az autó külön érdekessége, hogy 1952-ben benevezték az akkor igen híres és nehéz hosszú távú versenyre, a Mille Migliára, ahol a katonai kategória győzelmét meg is szerezte.

Gyártása beszüntetésének valódi okát a mai napig homály fedi. Egyesek szerint  a fejlett, de katonai szempontból túlkomplikált motor és hajtáslánc okozta a vesztét, míg mások a polgári eladások igen alacsony darabszámában látják az igazi okot. Egy biztos: mára az Alfa Romeo Matta igazi gyűjtő ritkaságnak számit.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.02.19
Zbigniew Piszczako Lengyelországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2018.02.19
A tél legerősebb lehűlése közelít – hívta fel a figyelmet hétfőn a meteorológiai szolgálat, amely....
2018.02.19
Még nem végleges, de látványos design-nal, kevésbé feltűnő halo-val, és trükkös megoldásokkal....
2018.02.19
Stockholmban nyitotta meg a francia gyár az első úgynevezett Renault Electric Vehicle Experience....
2018.02.19
Csökkenti bruttó 2-2 forinttal a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát....
2018.02.19
Lőre Péter, az Audi Hungaria kommunikációért és kormánykapcsolatokért felelős vezetője a....
2018.02.19
Tíz autós közül kilencen mérlegelnék egy alternatív meghajtású autó beszerzését, a többség pedig....
2018.02.19
Összeütközött egy kisteherautó egy 62A jelzésű villamossal hétfőn a XIV. kerületében - közölte....
2018.02.19
A hazai járműipar csaknem 2200 robotjának túlnyomó többsége három nagy hazai autógyártó között....
2018.02.19
Motoros rendőröktől kapott felvezetést az az édesanya, akinek az M7-es autópályán szülési fájdalmai....