Alfa Romeo SUV

Alfa Romeo Matta

2016.01.20.

A terepjárózás első nagy boomja a második világháború utáni időszakra datálható, mikor is szinte minden haderő el akarta készíteni a maga Willys Jeepjét, így az olasz hadsereg is. Az Alfa Romeo Matta, avagy hivatalos elnevezése szerint Alfa Romeo 1900M, az egyik legkisebb darabszámban és verzióban gyártott terepjáró volt

A második világháború után sok országnak lett volna szüksége egy Willys Jeepszerű, megbízható kisterepjáróra. Ezt az igényt próbálta kielégíteni az Alfa Romeo az olasz hadsereg, csendőrség és a magánszemélyek számára

Az Alfa 7 darab tesztpéldány legyártása után 1952-ben mutatta be ezt a modellt, állításuk szerint rögtön két verzióban. Az igazság viszont az volt, hogy az AR51 ÉS az AR52 típusok gyakorlatilag ugyanolyan felépítésű és felszereltségű autók voltak. A típusnevét az olasz elnevezése alapján Autovettura da Ricognizione, azaz felderítő avagy cserkész autó kezdőbetűiből kapta.

A kétévnyi termelési ciklus alatt 2007 db AR51-es katonai, illetve csendőrségi verzió épült, s mindössze 154 darab civil kiadású verzió futott le a gyártósorról. A modell sorsát a Fiat Campagnola pecsételte meg, amelyre az olasz hadsereg tette le a voksát, egyszerűbb technikai felépítése miatt. A fan clubok szerint körülbelül 80 olyan példány létezik ma a világban, amely még vezethető állapotban van.

Az Alfa Romeo Matta esetében nem beszélhetünk motorverziókról, hiszen mindegyik modellt ugyanolyan, 1884 köbcentiméteres, soros négyhengeres erőforrás hajtotta, amely 65 lóerőt és 123 Nm-t préselt ki magából. Ezzel a teljesítménnyel 105 kilométer/óra sebességre volt képes. Ugyanakkor érdekessége volt a dupla vezérműtengely és a dupla vezérműláncos megoldás, illetve a szárazkartelles olajozás. Ebben az időben ezek a motorok a márka más modelljeiben 80, illetve 100 lóerőre is képesek voltak!

Az autó alapját az Alfa Romeo 1900 adta. Ezt egészítették ki a megfelelő hajtásláncegységekkel, hogy igazi terepjárós adottságokat kapjon. Az alvázas konstrukcióba, a merev hátsó hídba egy félig záró differenciálművet tettek és független elsőkerék-felfüggesztést és hajtást tettek az első tengelybe.

Az autó külön érdekessége, hogy 1952-ben benevezték az akkor igen híres és nehéz hosszú távú versenyre, a Mille Migliára, ahol a katonai kategória győzelmét meg is szerezte.

Gyártása beszüntetésének valódi okát a mai napig homály fedi. Egyesek szerint  a fejlett, de katonai szempontból túlkomplikált motor és hajtáslánc okozta a vesztét, míg mások a polgári eladások igen alacsony darabszámában látják az igazi okot. Egy biztos: mára az Alfa Romeo Matta igazi gyűjtő ritkaságnak számit.

Az oldal fő támogatója

 

2016.05.31
Csökkent a Volkswagen konszern forgalma és nyeresége az első negyedévben - derül ki a konszern....
2016.05.31
7 éve szeretett bele a Magyar Borok Útja Rallye-ba, azóta állandó indulója és a Magyar Borok Útja....
2016.05.31
Heves és Baranya megyében, a Mátrában és a Mecsekben kiemelten ellenőrzik idén a motorosokat,....
2016.05.31
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a bicikliszezon kezdetével gyermekkerékpárokat és....
2016.05.31
A vetélkedő két napja alatt 39 család regisztrált és mérte össze felkészültségét a különböző....
2016.05.31
Európa legnagyobb autógyártója 2025-re érné el ezt a célt. ..
2016.05.30
A Merci kicsinyített G-osztálya a használt autó piacon ..
2016.05.30
- Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hétfőn fogadta Vang Hsziao-taót, a kínai....
2016.05.30
– Szerdán lép életbe a budai Várban a felújítás ideje alatt érvényes, a turistabuszok....
2016.05.30
- Leszállt egy Cessna kisrepülő hétfőn az M1-M7-es autópálya budapesti bevezető szakaszán -....