sebességváltó-gyártás

Allison-váltós teherautóhoz nem kell C-s jogosítvány

2016.09.16.

Mielőtt a cím láttán valaki nagyon komolyan venné a leírtakat, szögezzük le gyorsan, C kategóriás jogosítvány nélkül Allison-váltós teherautót Szentgotthárdon, az Allison Transmission próbapályáján lehet vezetni, magánterületen, forgalomtól elzárt területen. Maradjunk annyiban, jó élmény volt.

Meg kellett élnem 57 évet ahhoz, hogy kirpóbálhassak egy 490 lóerős  Scania teherautót, amelyen nyolc tonna rakomány volt elhelyezve. Először automatizált váltós volt a Scania, majd később automata váltó dolgozott a gépben, a cél pedig az volt, érezzük a különbséget a kettő között.

Rezsnyák Péter gyárigazgató kalauzolta a nemzetközi újságírókat Szentgotthárdon.

A magam fajta személyautókhoz szokott laikus alkalmi teherautó sofőrnek már fel és leszállás is gondot okozott, gyorsan tanultam azonban, hála Fábián Péter alkalmi instruktornak, aki az Allison szakmai napján a Scania anyósüléséről segítette tanácsaival az újságírókat.

Az első kör automatizált váltóval kezdődött, bizony a nyolc tonna igencsak érzetette hatását. Nehéz volt az elindulás, még nehezebb a folytatás. A második kört új járművel, automata Alisson váltós teherautóval  abszolváltam. A jármű összehasonlíthatatlanul könnyebben indult, gázra taposva fürgén kapcsolt a váltó, s nem volt kérdéses, ha választani kellene, melyik mellett döntsön az ember.

Az Allison próbapályáján nem volt egyszerű bólyadöntés nélkül teherautót vezetni.

Ugyanez volt a helyzet, amikor bójákkal tarkított pályán be kellett tolatni egy adott helyre. Fura volt, hogy az ember nem a jobb oldali tükröt nézte, az ugyanis nem volt a Scanian, de ha lett volna, akkor sem láttuk volna a jobb oldalt, akkora a szerelvény. Tükör helyette a kamara képe segített, mi több, nem csak tolatásnál, hanem előre menetben is.

Az autoszektor.hu Scania-mentora Fábián Péter.

Az automata váltó itt is győzött, nem kétséges, melyik a jobb. Ebben nagyjából száz százalékos szavazati arány született volna, ha Légrádi Edit sajtófőnök megszavaztatta volna a több mint tíz országból érkezett média képviselőit, akik szám szerint 25-en az Allison szakmai napján részt vehettek.

A bátrabbak autóbuszt is kipróbálhattak, természetesen ott is az automata Allison váltó bizonyult egyértelműen jobbnak.

Az Allison szentgotthárdi próbapályáját egyébként 2012-ben avatták fel, az emeleti teraszról szép kilátás tárul a pályára. Így aztán arról sem maradtunk le, amikor versenyre indult a két váltó, két profi sofőrrel. Az automata sebességváltóval szerelt Scania a rövid pályán is vagy fél kört vert a kevésbé korszerű váltós autóra.

Szentgotthárdi kezek és gépek szerelik a sebességváltókat.

Nem csak a gyakorlatban érezhettük, mit tud az Allison, a gyárba is körülnézhettünk. Rezsnyák Péter igazgató olyan profi angolsággal kalauzolta a nemzetközi médiát, hogy sokan rácsodálkoztak, amikor megtudták, hogy a gyárigazgató magyar származású.

Mások pedig azon döbbentek le, milyen hatalmas tud lenni egy sebességváltó akkor, ha speciális munkagépbe, adott esetben olajfúró berendezésbe, szivattyúállomásokba, bányagépekbe vagy katonai eszközökbe kerülnek.

A nehézgépjárművek sebességváltója akkora, mint egy személygépkocsi motorja.

Az automata sebességváltók gyártásában világelső Allison Transmission több mint 15 éve gyártja a 3000-es és a 4000-es - közepes és nagy terhelhetőségű -közúti típuscsaládú automata sebességváltóit Magyarországon, Szentgotthárdon. Az Allison a közúti járművek teljes palettájához, így a pickuphoz, a tehergépjárművekhez, midibuszokhoz, autóbuszhoz, darukhoz, köztisztasági járművekhez gyárt sebességváltót, és a sort a végtelenségig folytathatnánk.

Egy amerikai Szentgotthárdon. Craig M. Koven kommunikációs menedzser, akivel külön interjút is készítettünk. Ezt rövidesen olvashatják portálunkon. 

Májusban gyártották le Szentgotthárdon a kétszázezredik váltót, a szép jubileum azt jelenti, legalább ennyi járműben magyar kezek munkája is megtalálható, s nincs olyan földrész, ahová a szentgotthárdi sebességváltók ne jutottak volna el.

A cég központja Indianapolisban található, ahol több mint száz éve, 1915 szeptember 14.-én alapították meg, amelyet 1929-ben fel is vásárolt a General Motors. Magyarországra is GM-ként érkeztek meg 2000-ben, időközben azonban a General Motors megvált az Allisontól és jelenleg is szakmai befektetők tulajdonát képezi. Új telephelyüket 2011-ben avatták fel Szentgotthárdon.

Az Allison igazi nemzetközi multinacionális cég.  Gyártó és összeszerelő egységei megtalálhatók Indianapolisban, Szentgotthárdon és az indiai Chennai-ban. Az Allison Transmission regionális központokat, a váltókat a vásárlók egyedi igényeinek megfelelően készre szerelő, illetve alkatrészellátó központokat üzemeltet Brazíliában, Hollandiában, Kínában és Indiában.

Szentgotthárdi gyárukban száz embernek adnak biztos megélhetést és hosszú távú perspektívát, az Allison ugyanis olyan nagy név az automata sebességváltó gyártók között, amelytől a legnevesebb gyártók vásárolnak.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....