magyarok a világ járműgyártásában

Álmodj Velem! Mert ha elég szorgalmas vagy, eljuthatsz a világ tetejére – 3. rész

2018.01.22.

A Hungexpo G-pavilonjában, 2018. március 23-25. között kerül megrendezésre immár hatodik alkalommal a „Magyarok a világ járműgyártásában” tematikus kiállítás. Az Autós Nagykoalíció szervezésében magyar feltalálók, formatervezők és mérnökök világraszóló munkái kerülnek bemutatásra, a földi, vízi és légi közlekedés vonatkozásában felvonultatott járműcsodákkal.

Szöveg: Horváth Miklós, fotó: szerző, ANK, Kia Motors Hungary Kft.

„Felsorolni is nehéz lenne, mennyi érdekes látnivaló és exkluzív élmény várja a nagyérdeműt hazánk legnagyobb szezonnyitó autós sokadalmán” - nyilatkozta Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke és a „Magyarok a világ járműgyártásában” kiállítás ötletgazdája. „A G-Pavilon 9000 négyzetméteres egyedi installációja révén a hazai járműgyártás múltja, jelene és jövője lesz látható, a Mátyás király korabeli lovas kocsitól napjaink és a jövő mobilitását meghatározó innovációkkal”.

Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke és Kovács Miklós, formatervező a Kia Stinger hazai bemutatóján

Az esemény házigazdája hozzátette, hogy a grandiózus kiállítás statikus elemei mellett március 23-án, 13 órától az élő showban olyan vendégek lépnek a színpadra, akik tálentumaik és személyes történeteik révén kapcsolódnak a kiállított járművekhez. A múltidéző vívmányok között látható lesz a 18. századi Habsburg Birodalomban, Mária Terézia uralkodásának idején forgalomba állított delizsánsz járat egyik postakocsija. A delizsánsz járatok – a francia szó jelentése: szorgalom, gyorsaság – személy-, csomag- és pénzszállításra alkalmas, fekete-sárga színű négylovas kocsik voltak, a Bécs és Buda közötti távot 30 óra alatt teljesítették, miközben egy társzekér ugyanezt a távot 57 óra alatt tette meg. A delizsánsz járatok további érdekessége, hogy a komáromi Kocs község, ahonnan a magyarok és a világ mobilitása közötti kapcsolat eredeztethető, a járat váltóállomása volt.

A bécsi Carl Blaha Kocsigyárban, 1880-90 között gyártott postakocsi 12 személlyel és csomagokkal megrakottan akár 70-80 kilométer megtételére is képes volt, kényelmének köszönhetően ennek a távnak a többszöröse is vállalható volt váltott lovakkal

Az említett korszakot és a Monarchia távolsági közlekedését idézi fel a Keszthelyi Helikon Kastélymúzeumból érkező, Carl Blaha bécsi kocsigyárban készült, közel 140 éves postakocsi. A kiállításon is megtekinthető hintó postakocsi funkciója mellett, kényelmének és strapabíró képességének köszönhetően az arisztokrácia körében is nagyon népszerű volt a dualizmus idején. A kiváltságokkal rendelkező társadalmi osztály ilyen járműveket használt privát, hosszú távú utazásai során. Az eseményre meghívott Habsburg György a császári udvar autentikus történeteivel teszi színesebbé a tárlat megnyitó ceremóniáját.

Georg von Habsburg, politikus, újságíró, közéleti személyiség, a 2024-es budapesti olimpia és paralimpiai pályázat nagykövete

A színpadi élő show vendégei között lesz várhatóan Kovács Miklós is, aki a jelenkort képviselve tart előadást életpályájáról és a Kia frankfurti formatervező központjának munkájáról. Az 51 éves szakember a szegedi Hittudományi Főiskolán 1987-ben megkezdett hallgatói évei alatt küldött rajzokat az Audihoz, ahonnan a palicsi származású dizájner, Hasanic Imre magyar nyelvű tippjei mellett, „ismeretlen rajzeszközök” is érkeztek válaszul a további alkotáshoz.

Kovács Miklós a Kia Stinger 2017-es genfi premierjén

A főiskola után Linzben tanult tovább a Hochschule für Künstlerische und Industrielle Gestallung ipari formatervező szakán, gyakorlati idejét pedig a négykarikás márka ingolstadti központjában töltötte. Az Auditól kapott ösztöndíjjal 1993-tól a pforzheimi főiskola hallgatója lett, ezt követően 1995 és 2003 között az Audinál dolgozott. Részt vett az A8 (D3) és az A4 (B7) típusok elkészítésében, 2004-től pedig a külcsínre sokat adó dél-koreai márka európai dizájnközpontjában dolgozik. Kovács Miklós jelenleg az új modellek külső megjelenéséért felel, de korábban koncepció autók formatervével is foglalkozott. Irányítása alatt olyan szériamodellek láttak napvilágot, mint például a Venga, a Cee’d család és a középkategóriás Optima, valamint a nálunk nem forgalmazott Cadenza. Legutóbbi munkája a tavaly, Genfben debütált Kia Stinger volt.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.03.18
Cenk Alparslan Törökországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.03.18
Jelentősen túllépte a sebességhatárt egy BMW-s, akiről Békéscsaba belvárosában készített felvételt....
2019.03.18
A TOYOTA GAZOO Racing kettős győzelemmel zárta az 1000 mérföldes Sebring futamot, ezzel tovább....
2019.03.18
- Vége a téli útüzemeltetési időszaknak a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél, így a következő....
2019.03.18
- A nemzetközi sajtó a Mercedes további meneteléséről és a Ferrari gyenge szezonrajtjáról írt a....
2019.03.18
Az év második felében egy újabb Audi gyártása kezdődik meg Győrben. Az autó úgynevezett SUV, azaz....
2019.03.18
- A három autógyár vállalati kultúrájának kölcsönös tiszteletben tartásával törekszik a kooperáció....
2019.03.18
- A 2007-ben Európa-bajnok Győrfi Alen 13. lett a világ egyik leghíresebb hosszú távú....
2019.03.18
- A Volkswagen konszern tíz év leforgása alatt 22 millió elektromos autót készül értékesíteni, hét....
2019.03.18
- Az amerikai közlekedési tárca vizsgálatot rendelt el vasárnap a szövetségi légügyi hatóságnál (....