AMTS

AMTS Story – 1. rész

2019.02.13.

Magyarország és Közép-Kelet Európa legnagyobb autós rendezvényének múltidéző sorozatában az ötlet megszületésétől az első rendezvény lebonyolításáig terjedő időszak bemutatása következik. A minden évben megújuló autó show a kezdetekben ízig-vérig a tuningról szólt, ennek hátteréről és a kezdeti lépésekről az ötletgazdát, Szőke Lászlót az AMTS egyik főszervezőjét kérdeztük.

Szerző: Horváth Miklós, fotó: carstyling.hu

„Az 54 ezres látogatói létszámmal zárult 2018-as rendezvény szervezési-logisztikai tapasztalatainak tükrében csak egy grillpartihoz vagy egy osztálykiránduláshoz tudnám hasonlítani az első, 2006-os szegedi Carstyling.hu & TOP Tuning Show megszervezését, miközben 20 ezer látogatójával minden várakozásunkat túlszárnyalta az utóbbi esemény” – indította beszélgetésünket Szőke László.

Szőke László - az első magyar autótuning portál főszerkesztője, és az AMTS egyik főszervezője

Az immár nemzetközi porondon is komoly hírnevet szerzett AMTS elnevezésű szezonnyitó autós rendezvénnyel 2012-ben találkozhatott először a nagyközönség. Az ezt megelőző években azonban a szervezők már több mint fél tucat hasonló rendezvény lebonyolításán voltak túl. A ma ismert AMTS első felvonása 2006-ban, még a szegedi Hangár Expo területén valósult meg. A siker nagyobb területet, színesebb programokat és még több autós különlegességet hozott a következő években, míg a minden részletében és paraméterében folyamatosan fejlődő esemény 2008-tól már a fővárosi vásárváros területére költözött.

Az AMTS főszervezői: Dégen Imre (b), Nokta Balázs és Szőke László

Az első hazai tuning autós portál főszerkesztőjének szerepe kulcsfontosságú volt a rendezvények szervezésében, ennek okán Szőke Lacival visszaidéztük az ezredforduló utáni évek eseményeit. Beszélgetőpartnerem 2001-ben szerzett diplomát a szegedi József Attila Tudományegyetemen, programozó matematikus szakon. Ezt követően egy webfejlesztéssel foglalkozó cégnél vállalt munkát, mely által belátást és tapasztalatot nyert a Magyarországon még gyerekcipőben járó világháló terjedésének és innovációinak lehetőségeibe. Ne felejtsük el, hogy ekkor még csak 2001-et írunk, nincs minden háztartásban internetkapcsolat, az online hírfogyasztás és az autós közösségek fórumai is csak nyomokban, vagy egyáltalán nem voltak jelen.

Egy portál indításához tehát az affinitás és a szakmai tapasztalat adott volt, a témaválasztáshoz ihletést azonban két irányból kapott László. „A családban anno fivérem volt inkább autós megszállott. Saját Renault Clióját folyamatosan építgette, így akaratlanul is közelebb vitt a tuning világához. Az igazi nagy lökést végül a 2001-ben rajtoló Halálos Iramban filmek adták meg, melyek nemcsak rám voltak inspiráló hatással, hanem - mint később kiderült - a sztori és az autók országszerte megmozgatták a négykerekűek szerelmeseit. Úgy gondoltam, hogy erre építeni lehet, és létrehoztam az autós megszállottak egy szűk rétegét megszólító weboldalt. Lényegében 19-re lapot húztam és meglepően rövid idő alatt az oldal látogatottságának mutatói által igazolást nyert feltevésem: van kereslet a tuning autós tartalmakra”.

Miből lesz a cserebogár? A szervezők első találkozási pontja a 2005-ös "Automobil 2005" kiállításon, mindössze 4 autó kiállításával kezdődött minden

A weboldal működése kapcsolatok építéséhez is kiváló alapot szolgáltatott, ennek révén a főszerkesztő 2005-ben találkozott Nokta Balázzsal, aki egykor a Motor Presse (Maxi Tuning – majd későb TOP Tuning magazin) hirdetésszervezője és produkciós menedzsere volt. A 2005-ös év több szempontból is fontos szerepet játszik a későbbi rendezvények kronológiájában, hiszen ebben az évben került megrendezésre az Automobil 2005 elnevezésű kiállítás a BNV területén, melyre meghívót kapott a Maxi Tuning magazin, az akkor még Hungexpo berkein belül dolgozó Dégen Imrétől. Imre egyébként később, 2012-től, a legelső AMTS-től vált a csapat szerves tagjává. „Balázs meghívott a BNV-s pavilonjukba, hogy a saját és további három tuning verdánkkal színesítsük a felhozatalt. Akkoriban egy Honda S2000-esem volt” – mesélte Laci – „Ezzel együtt természetesen médiatámogtást is adtunk az eseménynek, a sikeres lebonyolítás után pedig én hívtam meg Balázst a következő évben Szegedre, a Carstyling.hu Tuning Show-ra. A közösen szervezett események ezután kezdődtek”.

Fast & Furious sorozat első részének autói egy európai milliárdos gyüjtő tulajdonából - a kiállításra Laci belga kapcsolatán (Dennis de Yong) keresztül érkeztek az autók

A 2006-os szegedi Carstyling.hu & TOP Tuning Show volt az első, igazán nagy bevetés a szervezők számára. A negyedéves szervezőmunka és Laci külföldi kapcsolatainak mérlege igencsak impozáns felhozatalt eredményezett: 450 tuningverda, 49 tuningcég, 35 külföldi és hazai meghívott magánautó, valamint a Halálos Iramban (Fast & Furious) filmek eredeti gépei voltak láthatók a kétnapos rendezvényen. Ez utóbbiakról a főszerkesztő akkori beszámolójában a következőket írta: „a kiállításon megjelent öt autó mindegyike szerepelt a filmekben, tehát mindegyikük eredeti, a filmben használt autó volt, melyekben valóban ültek is a beharangozott sztárok. Annyit viszont tudni kell róluk, hogy a filmekhez mindegyik autóból több is készült, melyeket a különböző jelenetekhez használtak – ez magyarázza azt, hogy itt-ott előfordult némi eltérés a filmbeli egyes megjelenésekhez képest. Ez alól kivétel a Supra, melyből összesen 6 példányt készítettek a Halálos Iramban 1. részére. Ezekből öt a forgatás alatt megsemmisült, így a kiállításunkon a létező egyetlen példány volt megtekinthető (a szárnyon egyébként többek között Paul Walker szignója is fent díszelgett)”.

A Paul Walker által dedikált Supra spoilere

A 14 ezer négyzetméteren zajló rendezvény kül- és beltéri programjainak száma és sokszínűsége is elégedettséggel töltötte el a szervezőket, valamint a visszajelzések alapján a látogatókat és a kiállítókat is. „Először is, leírhatatlan a fejlődés tuning terén (…). A találkozóra érkezett autókülönlegességekből egy nagy volumenű kiállítást is meg lehetne tölteni, a nagy érdeklődés a nézők részéről pedig csak azt jelentheti, hogy töretlenül növekszik az igény és az érdeklődés erre a témára, valamint ezekre a rendezvényekre itthon. Nagyon jó érzéssel töltött el, hogy egy saját kapcsolati tőkéből szervezett show-val nemcsak hozzátettünk, hanem nyomot is hagytunk a hazai tuningautós berkekben. A szezonnyitó show visszhangja minden téren (kiállítói és látogatói szemmel is) remek volt, így nem volt kérdés, hogy 2007-ben ismét ugyanott, hasonlóan komoly felhozatallal még színvonalasabban fogjuk megszervezni a következő eseményt (...)” – összegezte az eseményt és a szervezés által nyert tapasztalatokat Szőke László.

A kültéri programok egyik leglátványosabb és legvakmerőbb eleme a H&H tálcashow-ja volt

A szervezés és lebonyolítás során szerzett tapasztalatok tehát megmutatták, hogy mernünk kell nagyot álmodni, grandiózus terveket szőni a jövőben, hiszen a racionálisnak tartott 5-10 ezres látogatói létszámhoz képest 20 ezernél is többen voltak kíváncsiak a sokadalomra. További érdekessége az akkori benyomásoknak, hogy a szervezőket annyira meglepte a nagy érdeklődés, hogy első gondolatuk az volt, mivel lehet ezt majd tovább fokozni a következő évben. Ezt akár szállóigének is vehetjük, hiszen minden évben felmerül ugyanez a kérdés Laciban, Balázsban és Imrében, de a tanulságokról és az új kihívásokról a következő részben számolunk be.

Dom Toretto (Vin Diesel) 1970-es évjáratú Dodge Charger R/T-je a filmből

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.10.15
Ettore Bugatti sport-, verseny- és luxusautói a két világháború közötti időszak kiemelkedő járművei....
2019.10.15
A Continental munkáltatói márkát a hazai Gyártó kategóriában az egyik legvonzóbb munkahelyeként....
2019.10.15
Szeptemberben adták el Magyarországon az ötmilliomodik abroncsot a 25 éves cégnél- jelentette be a....
2019.10.15
A Porsche és a Boeing aláírt egy egyetértési megállapodást a prémium légi közlekedés lehetőségeinek....
2019.10.15
A november végén nyíló Los Angeles-i Autószalonon leplezi le a RAV4 szabadidőjármű hálózatról....
2019.10.14
Halálos baleset történt az A4-es osztrák autópályán, a Budapest felé vezető irányban, amelyben egy....
2019.10.14
- Sztrájkot helyezett kilátásba hétfőn a német légiutas-kísérők független szakszervezete (UFO) a....
2019.10.14
Ha az ember autót tesztel, legyen szó bármilyen modellről, rettentő sokat számít, hogy miből ül át....
2019.10.14
Különleges és értékes születésnapi ajándékkal „lepte meg” saját magát Zlatan Ibrahimovics. A....
2019.10.14
Ronaldo Cunha Dias Brazíliából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....